Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Terje Hellesö + Pentax
- Trådstartare Måns H
- Start datum
k jonas i persson
Aktiv medlem
Äsch, det var inte meningen att tjafsa. Kan förstå att ni är intresserade. Det är dock många inlägg och lite fakta än så länge.
Och du har helt rätt i att jag nu ytterligare försämrar signal/brusförhållandet i tråden ;-)
mvh
Och du har helt rätt i att jag nu ytterligare försämrar signal/brusförhållandet i tråden ;-)
mvh
Jag tycker inte det är minsta märkligt att fundera kring motiveringen.
Däremot är det helt otroligt märkligt att vara helt ointresserad (eller hävda det iaf) av anledningen och ändå skriva en massa i tråden.
Jag kan inte se att skriva inlägg som "fattar inte varför folk är intresserade" tillför något alls till tråden annat en massa onödigt tjafs.
Idag håller jag på med storstädning, så det blir ingen fotografering just idag.
Enda vilopauserna är när jag skriver i forumet
Anders Östberg
Guest
Skillnaden har Terje förklarat många gånger på FS, på sina kurser och inte minst på sina föreläsningar.
Skillnaden är precis som jag skrev (men Terje förklarar det mycket bättre) att du är tvungen att göra allt rätt innan bilden är tagen, till skillnad från att anpassa dig efter resultatet efteråt.
Det första är fotografering och det andra är efterarbete/bildbehandling och med ett fult ord manipulation.
Jag tycker inte det är särskilt svårt att förstå.
Vadå "göra allt rätt"? Vem bestämmer att fotografi inte innefattar bildbehandling (även bortsett från hårklyveriet att det skulle vara en skillnad på att göra den i kameran eller i datorn)? Om jag ställer in kontrasten i efterhand eller rattar in den till ett högre värde i kameran vad är det för skillnad? Bortsett från att den som ställer in högre kontrast i kameran löper större risk att bränna ur högdagrarna? Är det verkligen något att eftersträva att begränsa vad tekniken kan göra så att dina konstnärliga möjligheter blir mindre? ;-)
Hursomhelst, var och en är förstås frälst på sin religion, och vilken gud Terje Hellesö har har lite eller inget att göra med min fotografi. Men det är uppenbart i hans skriverier att han tar sig rätten att bedöma och döma andra, ifrågasätta andras sätt att arbeta såväl som val av motiv. Det jag mest tycker det tyder på är en osäkerhet över sina egna val.
Jag tycker det är så kul med folk som bestämmer åt andra vad som är "rätt".
Senast redigerad av en moderator:
sagan
Avslutat medlemskap
Terje har aldrig dömt andras arbetsätt som mindre värda, aldrig vad jag kunnat se eller höra iaf.
Däremot har han egna ideér om hur han vill jobba och de följer han.
Jag tycker du ska ta reda på vad Terje säjer istället för att påstå att han skulle vara dömande, det är ju faktiskt du som är den dömande här.
Däremot har han egna ideér om hur han vill jobba och de följer han.
Jag tycker du ska ta reda på vad Terje säjer istället för att påstå att han skulle vara dömande, det är ju faktiskt du som är den dömande här.
Anders Östberg
Guest
Jag har läst hans bloggar och för mig känns det som att han sätter sitt sätt att arbeta och sitt sätt att se bilder som "bättre" än andras. Men jag har haft fel förr.
Jag antar att min tolkning kan vara färgad av att jag är av en helt annan skola, jag anser att man ska utnyttja teknikens möjligheter och inte låta sig begränsas av vad som är "rätt" eller vad som någon anser vara "fotografi". Det är den slutliga bilden som räknas och hur man kommer dit är det ingen som bryr sig om annat än fotografen själv och några puritaner som "vet" vad som är fint och fult i bildskapande och bildseende.
Jag antar att min tolkning kan vara färgad av att jag är av en helt annan skola, jag anser att man ska utnyttja teknikens möjligheter och inte låta sig begränsas av vad som är "rätt" eller vad som någon anser vara "fotografi". Det är den slutliga bilden som räknas och hur man kommer dit är det ingen som bryr sig om annat än fotografen själv och några puritaner som "vet" vad som är fint och fult i bildskapande och bildseende.
Senast redigerad av en moderator:
Bryggarn
Aktiv medlem
... löper större risk att bränna ur högdagrarna...
Där slår du huvudet på spiken.
Om du KAN din kamera, VET vad den presterar och var den har sina begränsningar, så GÖR du inte såna misstag.
Det är sånt som jag (och sagan) kallar fotografi, och skiljer från efterbehandling.
Om man gör allting rätt från början behöver man inte raw, och kan använda PS till att skriva taggar i metadatan med.
Själv tycker jag det är ett gott hantverk av fotografen att göra så mycket som möjligt i kameran.
Därmed inte sagt att en duktig kopist/originalare gör sämre bilder i datorn. Men det är en annan typ av hantverk.
Tycker
Magnus
paddmannen
Aktiv medlem
Go, Jan Ove GO!!!!
Ett annat scoop som verkar ha undgått fotosidans läsare är ju att vår stolta toalettstolsfabrikant Gustavsberg har börjat sponsra en av de folkkäraste idrottsmännen i vår tid, Jan Ove Waldner.
Han kommer nu att spela sina matcher med en toasits från Gustavsbergs prestigefyllda L-serie. Visst det ser jävligt löjligt ut och han kommer nog förlora en del bollar på det, men här får vi tänka på potentialen.
Jan Ove är ohyggligt stor i Kina, och nu när en miljard kineser skall börja bajsa europeiskt så står mycket på spel. Volvo varslar och lilla sverige måste se till att få fram andra exportföretag som kan axla den fallna manteln från Volvo och Ericsson.
I vårt lilla land har vi ju ett enormt ingenjörskunnande och Gustavsbergs expertkompetens inom emaljering och spolmekanismer är redan världsberömd.
Jan Ove är en mycket bra ambassadör tycker jag.
(Om nån tycker jag svamlar så rekommenderar jag en genomläsning av den här tråden. Tycker inte jag svamlar mer än genomsnittet. Dessutom är jag pentaxanvändare så jag är lite på "hemmaplan" också)
Ett annat scoop som verkar ha undgått fotosidans läsare är ju att vår stolta toalettstolsfabrikant Gustavsberg har börjat sponsra en av de folkkäraste idrottsmännen i vår tid, Jan Ove Waldner.
Han kommer nu att spela sina matcher med en toasits från Gustavsbergs prestigefyllda L-serie. Visst det ser jävligt löjligt ut och han kommer nog förlora en del bollar på det, men här får vi tänka på potentialen.
Jan Ove är ohyggligt stor i Kina, och nu när en miljard kineser skall börja bajsa europeiskt så står mycket på spel. Volvo varslar och lilla sverige måste se till att få fram andra exportföretag som kan axla den fallna manteln från Volvo och Ericsson.
I vårt lilla land har vi ju ett enormt ingenjörskunnande och Gustavsbergs expertkompetens inom emaljering och spolmekanismer är redan världsberömd.
(Om nån tycker jag svamlar så rekommenderar jag en genomläsning av den här tråden. Tycker inte jag svamlar mer än genomsnittet. Dessutom är jag pentaxanvändare så jag är lite på "hemmaplan" också)
esbtse
Aktiv medlem
blev också lite fundersam,. men jag tror han menar att det är ljuset som spelar roll & inte att nikon har bättre utbud av prylar.
Då borde det inte spela ngn roll om han använder Pentax.
Det är ju fotografen som gör bilderna & inte kameran.
Typ
Pentax ger honom gratis prylar men inte Nikon
ibbe76
Aktiv medlem
En motivering vore intressant, intressantare än själva faktumet.
Fanns det någon sådan?
Det hela låter mycket märkligt då Hafa har en helt överlägset utbud för en lyxnjutare jämfört med Gustavsbergs.
Jag vet exempelvis att Waldner sitter på toan i 8 timmar ibland, hur han har tänkt sig att göra det med Gustavsbergs (om det nu är sant) förstår jag inte.
Även om det är toalettstolarna som tar skiten så är inte utrustningen obetydlig och även om så vore, varför då byta?
Enda rimliga förklaring jag kan komma på är att Gustavsberg valt att sponsra Waldner.
k jonas i persson
Aktiv medlem
Så här skriv Hellesö...
Hellesö himself sa:Många av våra mest framstående fotografer använder oftast en minimal fotoutrustning. Genom åren har man lärt sig vad man behöver - och vad man inte behöver. En av mina förebilder, den amerikanske fotografen Ernst Haas, hade en utrustning på 6 objektiv 21mm, 28mm, 55mm, 90mm, 180mm och 400mm. Stativ använde han sällan.
Vad som är ännu viktigare är att han enbart köpte nya objektiv när de gamla hade gått sönder. Han uppdaterade inte sin utrustning något som är mycket vanligt bland fotografer idag. Begagnatmarknaden har väl aldrig varit större än den är idag, och det är nästan till nyskick på mycket av det som erbjuds.
Det finns fotografer idag som lägger ned så mycket tid och pengar på att ständigt förnya fotoutrustningen, att det inte finns ork kvar för att fotografera.
Huga! Jag som trodde att själva meningen med fotograferingen var att fotografera...
sagan
Avslutat medlemskap
Lite lustigt med tanke på att han ska byta grejer till pentaxSå här skriv Hellesö...
Skulle han hålla sig till det han skrev i artikeln så borde han ju behålla nikongrejerna.
sagan
Avslutat medlemskap
Jag tycker det är rätt ofint (för att uttrycka det försiktigt) att stjäla någons formuleringar, dessutom utan att ens nämna det.En motivering vore intressant, intressantare än själva faktumet.
Fanns det någon sådan?
Palletheking
Aktiv medlem
Men även en bra exponerad bild kan bli upphjälpt av lite fingerfärdighet i konverteraren. Vissa ljusförhållanden bara kräver efterarbete. Det spelar liksom ingen roll att allt gjorts rätt i kameran. Ibland måste man lyfta skuggor eller mörka ner det ljusa en aning ändå.Där slår du huvudet på spiken.
Om du KAN din kamera, VET vad den presterar och var den har sina begränsningar, så GÖR du inte såna misstag.
Det är sånt som jag (och sagan) kallar fotografi, och skiljer från efterbehandling.
Om man gör allting rätt från början behöver man inte raw, och kan använda PS till att skriva taggar i metadatan med.
Själv tycker jag det är ett gott hantverk av fotografen att göra så mycket som möjligt i kameran.
Därmed inte sagt att en duktig kopist/originalare gör sämre bilder i datorn. Men det är en annan typ av hantverk.
Tycker
Magnus