ANNONS
Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Att en fotografs kameraval kan vara så intressant. Kan det bero på att vi är mer intresserade av ha samma utrustning som dom erkända fotogrferna och på så sätt tro att också vi ska nå samma nivå bara vi har "rätt" kamera.

Vore kanske bättre att titta på Terjes bilder och försöka lära av dom - inte av kameravalet.

Själv väljer jag den kamera jag trivs bäst med och tar ofta med min Canon G9 före min Nilkon D3 pga storlek onödig uppmärksamhet etc.
Flera av dom bilder jag lyckats få placerade i olika tävlingar är faktiskt tagna med kompakter - inte stora tunga systemkameran.

//Leif

Det intressanta är nog varför han byter från Nikon, som han kört med så länge
 
Terje är en ikon på FS och har alltid kört med nikon så länge han varit på FS och ofta nämnt nikonobjektivens förträfflighet, klart man blir nyfiken om han plötsligt överger märket.

Dessutom är Terje en personlig favoritfotograf, klart man är nyfiken.
 
Tror säkert han använder filter med vaselin även fast han plåtar digitalt, det är ju inget hinder på något sätt.

Det vore kul om Terje ville svara i tråden, då skulle vi kunna reda ut ett antal frågetecken.

Men använder han photoshop för att få fram vissa effekter? Att han fotar digitalt vet jag och att han förr använde t.ex filter vet jag också. Är de analogt fotade svartvita bilderna redigerade i ps t.ex, eller är det scanningar rakt av och enbart justering kontras/ljus?
 
Det kan jag inte tänka mig att han gör, det skulle gå emot allt han sagt tidigare.

Men på något sätt måste han väl använda ps och datorn? Eller kör han filerna som dom är direkt från kameran? Tror knappast de skulle se ut som dom gör om han inte efterjusterade en del i ps.
 
Han vet väl som alla säger att han klarar sig bra på pentax utrustning.

Jag har tittat på terjes sida ett tag, men jag är inte lika imponerad av hans bilder längre. Känns som något försvunnit. Vet inte vad, ser många andra naturfotografer på fotosidan t ex som tar mycket bättre bilder med minst lika mycket känsla.

Terjes bilder fram till 2000 gillar jag riktigt mycket. Vet inte varför det känns så. Ser inget nytt i bilderna. Inte sagt att Terje inte är en fotograf av klass!

Jag tycker iaf att hans senaste är i samma klass som tidigare:
http://www.helleso.com/showpic.asp?pic=5875&owner=286

Nikon/tamron kombination..
 
Men på något sätt måste han väl använda ps och datorn? Eller kör han filerna som dom är direkt från kameran? Tror knappast de skulle se ut som dom gör om han inte efterjusterade en del i ps.
Varför skulle de inte kunna göra det? Han plåtade med dia tidigare, med absolut noll möjlighet att ändra efteråt.
 
Varför skulle de inte kunna göra det? Han plåtade med dia tidigare, med absolut noll möjlighet att ändra efteråt.

Jag har svårt att tro att han kör filerna precis som dom blir från kameran eller direkt från scanning. Med dia var det ju lite lättare eftersom kontrast/skärpa blir mera "normal" redan från början

Personligen skulle jag inte vara speciellt nöjd om jag bara kunde använda ett scannat negativ/positiv precis som dom är efter scanning. Det krävs justeringar av kontrast/ljus/skärpa och ibland får man ta till annat för att få sagt det man vill med en bild. Och när man omjusterar färgbilder till svartvitt krävs det väl ännu mera mixtrande med kanaler för att det ska bli bra?
 
Jag har svårt att tro att han kör filerna precis som dom blir från kameran eller direkt från scanning. Med dia var det ju lite lättare eftersom kontrast/skärpa blir mera "normal" redan från början

Personligen skulle jag inte vara speciellt nöjd om jag bara kunde använda ett scannat negativ/positiv precis som dom är efter scanning. Det krävs justeringar av kontrast/ljus/skärpa och ibland får man ta till annat för att få sagt det man vill med en bild. Och när man omjusterar färgbilder till svartvitt krävs det väl ännu mera mixtrande med kanaler för att det ska bli bra?

Vad jag vet gör han allt i kameran; justerar inställningarna så att han direkt får önskad skärpa, kontrast, gamma-kurva etc, precis som på dia-tiden. I alla fall är det vad han säger.
 
Tycker Terjes svartvita bilder är intressanta och lite mystiska, kanske för att jag själv enbart fotograferar svartvitt. En del av hans svartvita bilder är analogt fotade och förmodligen omgjorda från inscannade färgdia, eller körde han med negativ svartvit film också? Är därför intresserad hur han kan få dom så bra i svartvitt, även rent tekniskt?
 
Tycker Terjes svartvita bilder är intressanta och lite mystiska, kanske för att jag själv enbart fotograferar svartvitt. En del av hans svartvita bilder är analogt fotade och förmodligen omgjorda från inscannade färgdia. Är därför intresserad hur han kan få dom så bra i svartvitt, även rent tekniskt?

Nej, jag tror att de analoga svartvita också är tagna med svart-vit film. Och när han kör svart-vitt nu, väljer det redan i kameran. Med målet att skapa bilden i fotoögonblicket, och göra jobbet innan man tar bilden, inte efteråt.
 
Photoshop är nog ett måste för att få bort det gråaktiga lagret som ligger på de flesta digitala bilder, inte mycket man kan göra i kameran där..
 
Det där gråaktiga lagret måste du visa mig någon gång, jag har aldrig sett något sådant nämligen.
 
Inte? Tycker till 90% att de flesta bilderna är markant matta / gråmatta direkt ur kameran. Lite avsaknad av kontrast så att säga
 
Visst kan man åstadkomma en hel del med avtonade filter, vinjetteringsmasker, närblixt osv, men man undrar ju ibland, med vissa bilder, hur ljuset kan falla så oregelbundet inom samma bild...? I mörkrummet går det att göra sånt men inte direkt i kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.