Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte om du handlar grejer som gör att du kan skriva in dig som NPS-medlem. Då har du en garanterad service-nivå. Med Pentax och andra som iofs kan bjuda till bra service så bygger den på ren good-will. Jag kollade lite på testbilder från K20D på Cyberphotos hemsida. Vet inte riktigt hur tillförlitliga de är, men ur brussynpunkt imponerar den inte särskilt. Nu finns det naturligtvis annat att bedöma men jag själv sätter brusförmågan högt i sammanhanget. Om jag framöver skulle överväga att köpa Pentax behöver de bättra på sig ungefär ett steg innan de känns intressanta.



Jag talade om förtur på nya produkter och har man inga levransproblem så är det ju inte specillet viktigt.


Brusfrågan är alltid intressant.Vet inte hur cyberphoto testat men K20 har brusreduceringen av i default läge i jpeg. I raw ser brusbilden ungefär ut som D300 i de bilder jag kunnat jämföra. De som byter från K10D tror jag upplever ungefär ett stegs förbättring med nya c-mos sensorn.

Nikon D700 är så klart i en klass för sig här och ytterligare ca 1.5 steg bättre.
 
Senast ändrad:
Exakt, vem 17 som var först med dittan eller dattan saknar helt betydelse, det relevanta är vad de erbjuder nu och som du säger i framtiden.
Visst är det så. Det är också därför det blir lite lustigt när Pentax-vännerna först hävdar att Nikon och Canon "bara lever på sitt namn och sitt förflutna" -- för att i nästa andetag
räkna upp hur mycket Pentax åstadkommit genom åren. Som om det skulle ha någon större betydelse idag.
 
Japp, skulle man resonera som så att historia vore betydelsefull och avgörande så skulle man ju aldrig kunna köpa en Panasonic, de är ju helt nya på området.

Trots det så imponerar de med fina kameramodeller och attraktiva funktioner.
 
Och när vi nu diskuterar vem som är först med vad så var faktiskt pentax först att tillverka spegelreflexkameran.
Contax var före.

De var också först med bajonettfattningen.
Jag tror faktiskt att Contax var före där också. Pentax hade en prototyp med bajonettfattning 1960, men den sattes aldrig produktion. De behöll M42-gängan på produktionskamerorna fram till 1975 då de började sälja kameror med K-bajonett. Då fanns det knappt någon annan tillverkare som fortfarande använde M42-gänga. Nikon använde bajonett från början i F-systemet 1959.
 
Klippt från NE.

"År 1952 började P. som första japanska kameraföretag tillverka spegelreflexkameror. Företaget var först i världen med kameror med automatiskt återgående spegel (1954) och ljusmätning genom objektivet (1964)."
NE har fel om det sista. Topcon sålde kameror med ljusmätning genom objektivet 1963.
 
Lite historik för den som tror Pentax var först:
http://www.cameraquest.com/zconrf1.htm
Titta även på nedre delen "Contax I lenses", vilka läckerbitar fanns inte redan då? Och en del av dom håller bra än i konkurrens med dagens optik. Ta t.ex Sonnar 1,5/50mm.

Bajonettfattning redan 1932 på Contax I. Zeiss Ikon var föregångare. Även mätsökare på första modellen -32. Det här fick Leica först på 50-talet. Och hade inte kriget kommit emellan hade Zeiss Ikon lanserat sin spegelreflexkamera med inbyggt Pentaprisma (som visar bilden rättvänt) kring 1939-40. Teknikerna hade redan då utvecklat sådana prototyper på raster och fritiden (Hitler hade beordrat all produktutveckling för vapenändamål, sikten-kikare-periskop mm). Prototyperna försvann i kriget men på Zeiss Jena i tyska östsektorn lanserades kameran 1949. Vad gäller spegelreflexkameror i allmänhet så fanns sådana redan på 1700-talet (möjligtvis även ännu tidigare) och användes inom konsten/arkitekturen för att teckna av saker och ting.
 

Bilagor

  • cameraobscuramini.jpg
    cameraobscuramini.jpg
    43.2 KB · Visningar: 444
Senast ändrad:
Japp, skulle man resonera som så att historia vore betydelsefull och avgörande så skulle man ju aldrig kunna köpa en Panasonic, de är ju helt nya på området.

Trots det så imponerar de med fina kameramodeller och attraktiva funktioner.

Fast undra ändå inte om Panasonics samarbete med Leica bygger på att få en logotyp på sina kameror som står för kamerahistoria och god kred?
 
Och Pentax var inte ens först i Japan med att lansera en spegelreflexkamera med inbyggt pentaprisma, om nu någon skulle tro det. Det var Miranda med sin Orion-kamera som lanserades 1956, alltså året före att Pentax kom med sin.

Länk här:
http://www.cameraquest.com/orion.htm
 
Fast undra ändå inte om Panasonics samarbete med Leica bygger på att få en logotyp på sina kameror som står för kamerahistoria och god kred?
Anledningen till Leciasamarbetet är att Lecia kan konstruera otroligt bra optik. Vilket Panasonic har haft stor nytta av i sina kameror. Många av objektiven i kompakterna är otroligt bra och bättre än konkurenterna.

Givetvis är även namnet Lecia viktig men utan optikprestandan så skulle värdet på namnet inte vara så stort. Det skulle falla ganska platt om inte optiken motsvarade namnet.

Panasonic har med Leicasamarbetet visat på klokhet vad gäller kameratillverkning.
 
Orionkameran tycks ha varit en förgångare på många sätt, intressant läsning.

Ja den hade ju bl.a bajonett, något som Pentax fick först på 70-talet i sina SLR. Men först i Japan med bajonett tror jag var Nikon med sin mätsökarmodell, Nikon I från 1948. Fö en kopia av Zeiss Ikon Contax II, i alla fall till det yttre.
 
Alla författare och andra konstnärer, inkl fotografer borde med andra ord berätta om evenuella bindningar till näringslivet. Så gör forskare? Klum? Hellesö? Engström? Berg? Petersen? m fl?
 
Behöver man det? Om Terje samarbetade med Holmen eller varför inte Djurens rätt tycker jag nog att det skulle krävas att han berättade det tydligt för att behålla trovärdighet. Men ett specialavtal med en kameratillverkare, är det väsentligt?
 
Lars
Om du läste vidare så rättade jag mig själv lite längre ner. Och visst, någon stenkoll har jag inte, håller med. Men den här tråden är väl ingen pinktävling heller, eller hur. ;-)

Pinktävling?
Har det varit det tidigare?
Jag bara gjorde ett försök till rätt info, så att det inte blir helt åt skogen med kunskapen om (Asahi) Pentax historia.
I övrigt verkar många trådar, inte ha någon substans, bara massa rundsnack, om just ingenting, tyvärr.
Nu har jag varit ute, med kamera och hund, samt med massa andra människor, - betydligt roligare att vara fotograf, än att sitta vid "burken", om det ens är några minuter ....
 
Helt rätt Lars, roligare att fota än att sitta framför burken. Men tyvärr hade jag en smula långtråkigt på jobbet idag så jag passade på att ha en massa fel här. ;-) Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har förtretat någon. Om inte annat har vi lärt oss en del kamerahistoria. =)
 
Helt rätt Lars, roligare att fota än att sitta framför burken. Men tyvärr hade jag en smula långtråkigt på jobbet idag så jag passade på att ha en massa fel här. ;-) Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag har förtretat någon. Om inte annat har vi lärt oss en del kamerahistoria. =)

Ja, men visst, det är märkligt med dessa sk. "burk-fotografer", som bara sitter hela dagarna, vid "burken" och skriver om foto, deras kameror ligger på hyllan, nästan oanvända efter några år, då värda några få slantar.
Historian om (Asahi) Pentax är mera än så, några rader, kolla på Google, där finns säkert massor med info, om man orkar och har tid ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.