Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Låna utrustning låter ju jättebra. Vad innebär det i praktiken?

Tidskrifter och förtur vid produktsläpp etc skulle jag inte direkt klassa som viktiga fördelar dock.
Det finns möjlighet att (beroende på tillgång) låna produkter, för att kunna testa dessa för eventuellt inköp, utvärdering, etc. Utöver det är Nikon närvarande med låneutrustning, service, enklare reparationer/rengöring under vissa större evenemang. Även riktigt dyra objektiv, hus, etc går då att låna.

Förtur vid produktsläpp är faktiskt värdefullt för en yrkesperson. När D3 släpptes uppskattar jag att man sparade kanske ett halvårs kötid. Också värdefullt med förtur vid brist på t.ex. udda tillbehör, eller sådant som görs mindre regelbundet. Sådant spelar roll när man lever på sin fotografering. För att inte tala om förtur vid reparation/service (och möjligheten att få låneutrustning om det tar längre än 72 timmar). Få proffs kan vänta veckor på sin utrustning.

Inte för att jag på något vis i världen "är någon", men jag skulle ha mycket svårt att lämna dessa fördelar, för att gå till ett märke där inget eller bara lite av detta finns. Om jag inte kan sluta ett "privat" avtal, som Terje, så klart -- då kan jag så klart använda vad som helst.
 
Det är nog bara så enkelt som att Terje, som många andra, har insett att Nikons och Canons sötebrödsdagar börjar närma sig sitt slut. Både Sony och Pentax tar marknadsandelar av dem. Bildkvalitétsmässigt är både Sony och Pentax förbi Canon/Nikon. Nuförtiden lever de mest bara på sina namn. Lite som med Harley Davidson, halva köpesumman är bara för namnet.

Och när vi nu diskuterar vem som är först med vad så var faktiskt pentax först att tillverka spegelreflexkameran. De var också först med bajonettfattningen. Utan Pentax hade Canon/Nikon fortfarande varit titthålskameror med skruvgänga. ;-)
 
Det är nog bara så enkelt som att Terje, som många andra, har insett att Nikons och Canons sötebrödsdagar börjar närma sig sitt slut. Både Sony och Pentax tar marknadsandelar av dem. Bildkvalitétsmässigt är både Sony och Pentax förbi Canon/Nikon. Nuförtiden lever de mest bara på sina namn. Lite som med Harley Davidson, halva köpesumman är bara för namnet.

Och när vi nu diskuterar vem som är först med vad så var faktiskt pentax först att tillverka spegelreflexkameran. De var också först med bajonettfattningen. Utan Pentax hade Canon/Nikon fortfarande varit titthålskameror med skruvgänga. ;-)
Är verkligen både Sony och Pentax förbi Nikon o Canon sett till bildkvaliten? Undrar vad du grundar det uttalandet på.
 
Okej, i Japan då. Vad jag vet så är både Nikon och Canon japanska kameror, så de fick stryk på hemmaplan. Bättre?
 
Är verkligen både Sony och Pentax förbi Nikon o Canon sett till bildkvaliten? Undrar vad du grundar det uttalandet på.

De tar marknadsandelar helt enkelt. Mer "vanliga" fotografer börjar inse att lika bra, eller bättre, bildkvalité finns hos andra kameratillverkare. Varför betala många tusenlappar mer bara för ett namn och löjligt snabb seriebildstagning? Och dessutom får förmånen att köpa svindyra objektiv därför att de inte behagar montera SR i huset. Ärligt talat, vem behöver egentligen 10 fps? Ett smidigt (och dyrt) sätt att fylla hårddisken. Vore det inte billigare att köpa sig en DV-kamera istället?

Det kommer alltid att finnas en marknad för supersnabb seriebildstagning, t ex inom sportfotograferingen, men i vilket annat sammanhang behöver man det?

Jag tycker det är ganska lustigt vad lättstötta Canonister och Nikonister är. Är det verkligen så svårt för er att acceptera att C/N inte längre är ensamma herrar på täppan?
 
De tar marknadsandelar helt enkelt. Jag tycker det är ganska lustigt vad lättstötta Canonister och Nikonister är. Är det verkligen så svårt för er att acceptera att C/N inte längre är ensamma herrar på täppan?
Runt 80-85% av den totala småbildsmarknaden.
Runt 100% av proffsmarknaden.
Ensamma har de aldrig varit, men "dominerande" är nog ett understatement.
En dominans som dessutom *ökat* sedan det digitala intåget.

Pentax?
Runt 5-6% av totala marknaden?
Runt 0% av proffsmarknaden?

Detta är en realitet och det skall mycket till innan jag blir "stött" av några tiondelar hit eller dit i detta förhållande...
 
Skrev ett inlägg här med ett ;-) Men suck, C/N-folket är verkligen lättstötta. Den här tråden är ju endast en tävling om vem som kan pissa längst!

För övrigt, fy f-n för att vara så mainstream att man väljer Canon eller Nikon. Aldrig.
 
Skrev ett inlägg här med ett ;-) Men suck, C/N-folket är verkligen lättstötta. Den här tråden är ju endast en tävling om vem som kan pissa längst!

För övrigt, fy f-n för att vara så mainstream att man väljer Canon eller Nikon. Aldrig.

Men det är väl en attityd åt andra hållet i så fall. Jag hade själv tankar ett tag på att skifta från Canon till Pentax men ändrade mig i frågan. Jag väljer utrustning utslutande från vad jag tror tjänar mina syften bäst. Man kan gott skita i märket, det håller jag med om. Men tittar man på vad respektive system har att erbjuda så är det svårt att se samma bredd hos övriga tillverkare som den Canon och Nikon har. De presenterar lösningar för i stort sett allt. De övriga märkenas system fyller nog kraven för de allra flesta men på proffssidan tycker jag ändå de ligger efter rätt mycket än så länge. Sony har iofs rätt välbeställt med professionella produkter men deras prissättning lockar inte.
 
Paul
Visst kan det uppfattas så, håller med om det, men man blir ju lätt lite sur på en del C/N-ägare som lite föraktfullt rynkar på näsan när annat än Canon eller Nikon kommer på tal. Ett ganska omoget beteende.

Proffsmarknaden är ju ett kapitel för sig. Men hos gemene man är det annorlunda. Idag behöver man inte välja ett specifikt märke för att få bra bildkvalité. Skillnadena är trots allt ganska små. Man väljer nog snarare efter andra kriterier. Som exempel, fotar man mycket vertikala bilder väljer man säkerligen Sony, helt enkelt för att Sony har det bästa vertikalgreppet av alla kameror. Jag valde min K20D mycket på grund av dess brusprestanda, upplösning och vädertätning. Att man dessutom utan några problem kan använda objektiv från tidigt sjuttiotal är en fin bonus. Så inget är väl egentligen rätt eller fel.


Att C/N är bra på många lösningar är det inget snack om, men att det skulle betyda att de per automatik skulle vara bäst i allt, t ex bildkvalité kan man faktiskt ifrågasätta.
 
Och när vi nu diskuterar vem som är först med vad så var faktiskt pentax först att tillverka spegelreflexkameran. De var också först med bajonettfattningen. Utan Pentax hade Canon/Nikon fortfarande varit titthålskameror med skruvgänga. ;-)

Va??
Den första spegelreflexkamerorna, A-SLR, kom från Contax, senare från Zeiss, redan början av 50-talet, långt innan Pentax kom med sin i slutet av 50-talet, - då var Pentax först med återgående spegel, tidigare var det svart, som natten i sökaren efter varje exponering.
Kunskapen om Pentax historia verkar vara hos dig, nästan, lite väl tunn!
Jag köpte min Pentax S3, med Takumar 1,8/55mm, redan 1962, sprillans ny, för då 1200:-, idag motsvarar det nästan 15000:-, har den kvar fortfarande, optiken är i klass med det bästa, som kan köpas för pengar, likvärdig, Zeiss!
Bajonettfattningen, återigen, först ut var Contax och Zeiss, made in Germany, ingenting annat, så var det, faktiskt!
Pentax först?
Vilken O-koll!
 
Paul
Visst kan det uppfattas så, håller med om det, men man blir ju lätt lite sur på en del C/N-ägare som lite föraktfullt rynkar på näsan när annat än Canon eller Nikon kommer på tal. Ett ganska omoget beteende.
Jag rynkar absolut inte på näsan åt Pentax; dom gör bra saker i de segment de är representerade. Däremot rynkar jag på näsan när någon på bara fyra raders text lyckas klämma i med att:

-- Både Sony och Pentax tar marknadsandelar av Nikon/Canon.
(OM det är sant, så pratar vi tiondelar av procent).

-- Bildkvalitétsmässigt är både Sony och Pentax förbi Canon/Nikon.
(MYCKET tveksamt som generellt påstående, men för all del, det finns tusentals sätt att definiera "bildkvalitet")

-- Nuförtiden lever de mest bara på sina namn.
(Bara ett annat sätt att säga: "80% av DSLR-köparna låter sig luras, och förstår inte sitt eget bästa -- men JAG vet").

Återigen: det är absolut inget fel på Pentax, snarare tvärtom. Men, åtminstone för dagen, så har de inte resurserna att konkurrera fullt ut med de två stora. Kanske förändras detta vad det lider, men personligen tror jag då mer på Sony.

Och gör det mig något om Sony eller Pentax tar 15% redan imorgon bitti? Inte ett dugg; konkurrensen är bra för alla. Gör det mig något om Pentax en vacker dag har ett större system, bättre service och bättre teknik än Nikon? Inte alls. Förmodligen är det enda som då sker, att jag börjar fundera på ett byte.
 
Lars
Om du läste vidare så rättade jag mig själv lite längre ner. Och visst, någon stenkoll har jag inte, håller med. Men den här tråden är väl ingen pinktävling heller, eller hur. ;-)

Jörgen
Det enda konstanta är förändringen (eller något liknande som herr Einstein sade). Ingen vet hur det kommer att bli i framtiden.I slutänden är väl det viktiga att alla har en kamera de trivs med. Svårare än så är det väl inte.

Fast jag anser nog ändå att många köper av de två för de får höra att de är bäst på dittan och dattan, och tänk på att du köper ett system, bla, bla, bla. Fast det idag antagligen är en sanning med många modifikationer. Men det är ju bara vad jag tycker. =)
 
Klippt från NE.

"År 1952 började P. som första japanska kameraföretag tillverka spegelreflexkameror. Företaget var först i världen med kameror med automatiskt återgående spegel (1954) och ljusmätning genom objektivet (1964)."

Angående service så blev jag erbjuden en låneoptik då min DA 16-50 var inne för justering och det helt utan avtal med någon. Således ingen avgörande svårighet med Pentaxvalet mao. Pentax har nog inte heller haft Nikons leveransvårigheter med vissa nya produkter så någon förtursprioritet tror jag inte någon saknar.
 
Klippt från NE.

"År 1952 började P. som första japanska kameraföretag tillverka spegelreflexkameror. Företaget var först i världen med kameror med automatiskt återgående spegel (1954) och ljusmätning genom objektivet (1964)."

Angående service så blev jag erbjuden en låneoptik då min DA 16-50 var inne för justering och det helt utan avtal med någon. Således ingen avgörande svårighet med Pentaxvalet mao. Pentax har nog inte heller haft Nikons leveransvårigheter med vissa nya produkter så någon förtursprioritet tror jag inte någon saknar.
Men det är ju en direkt effekt av att deras produkter når ut till en mindre grupp användare. om de hade samma säljvolymer som Nikon och Canon så hade det nog varit nödvändigt med prioriteringslistor även för dem.
 
Oavsett vad det beror på så faller ju just det argumentet att välja tex Nikon.
Inte om du handlar grejer som gör att du kan skriva in dig som NPS-medlem. Då har du en garanterad service-nivå. Med Pentax och andra som iofs kan bjuda till bra service så bygger den på ren good-will. Jag kollade lite på testbilder från K20D på Cyberphotos hemsida. Vet inte riktigt hur tillförlitliga de är, men ur brussynpunkt imponerar den inte särskilt. Nu finns det naturligtvis annat att bedöma men jag själv sätter brusförmågan högt i sammanhanget. Om jag framöver skulle överväga att köpa Pentax behöver de bättra på sig ungefär ett steg innan de känns intressanta.
 
Oavsett vad det beror på så faller ju just det argumentet att välja tex Nikon.

Försök låna en 400/2,8 för utvärdering några dagar... ;-)
Hade du en max-tid på servicen på 72 timmar?


Det du nämner är god service.
Det jag beskrev tidigare i tråden är något annat.
 
Det var ett evigt gnällande för att överbevisa alla andra om att det egna märket är bäst. Vad spelar det för roll vilken som är bäst bara man själv är nöjd med den man har. Vilken tillverkare som har haft flest innovationer är också något som tillhör dåtid. Det som gäller nu är nutid och det som kommer i morgon. Historien visar gång på gång att det mycket sällan är de som uppfann grejen som är världsledande en längre tid. Andra aktörer tar över och förfinar och utvecklar vidare och snart är de som var uppfinnare från början akterseglade eller nerlagda som företag. Titta på alla fina gamla tyska kameratillverkare.
Titta på hur det ser ut inom bilindustrin och motorcykelindustrin bara för att ta några exempel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.