jorgene
Aktiv medlem
Det finns möjlighet att (beroende på tillgång) låna produkter, för att kunna testa dessa för eventuellt inköp, utvärdering, etc. Utöver det är Nikon närvarande med låneutrustning, service, enklare reparationer/rengöring under vissa större evenemang. Även riktigt dyra objektiv, hus, etc går då att låna.Låna utrustning låter ju jättebra. Vad innebär det i praktiken?
Tidskrifter och förtur vid produktsläpp etc skulle jag inte direkt klassa som viktiga fördelar dock.
Förtur vid produktsläpp är faktiskt värdefullt för en yrkesperson. När D3 släpptes uppskattar jag att man sparade kanske ett halvårs kötid. Också värdefullt med förtur vid brist på t.ex. udda tillbehör, eller sådant som görs mindre regelbundet. Sådant spelar roll när man lever på sin fotografering. För att inte tala om förtur vid reparation/service (och möjligheten att få låneutrustning om det tar längre än 72 timmar). Få proffs kan vänta veckor på sin utrustning.
Inte för att jag på något vis i världen "är någon", men jag skulle ha mycket svårt att lämna dessa fördelar, för att gå till ett märke där inget eller bara lite av detta finns. Om jag inte kan sluta ett "privat" avtal, som Terje, så klart -- då kan jag så klart använda vad som helst.