Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Fläsk-Tarzan, just för att jag har det lätt i livet så orkar jag vad som helst självfallet. Om jag hade det svårt i livet skulle jag ju inte orka. Ork kommer genom att livet är lätt, självfallet.
Så din koppling att ork är ett tecken på att man har svårt i livet, är väldigt motsägelsefull. Svårigheter tar energi, de ger inte energi.
Men jag antar att det var ett exempel på din "lyhördhet"?
 
Nu måste jag bara få förklara mig känner jag. Det pratas huruvida Terje sålt sin Nikonutrustning eller inte vilket nu framgått att han inte gjort. Jag tror att ett tidigare inlägg från mig kan vara boven bakom det sidospåret. Jag har aldrig påstått att Terje sålt eller velat sälja sin utrustning. Jag gjorde en liknelse med vanligt folk för att poängtera det något ekonomiskt tuffa i att byta märke, när man är så välbeställd rent utrustningsmässigt som Terje är. Det jag skrev var att de flesta av oss hade varit tvungna att sälja vår befintliga utrustning för kunna finansiera ett byte liknande det Terje gjort. Det var just det jag inte trodde Terje gjorde, för jag tror inte han behöver det. Min övertygelse är att Pentax ombesörjer Terjes behov av utrustning som det står Pentax på. Min övertygelse är också att Terje på ett eller annat sätt tjänar på nämnda avtal. Jag har aldrig hört talas om ett avtal mellan ett varumärke och någon som skall agera som dess frontfigur, där endast produkttillverkaren tjänar på dealen. De fall där det varit så har det naturligtvis handlat om att ena parten blivit lurad, vilket jag inte tror Terje blivit. Om någon i denna tråd känner till avtalsformer där någon i en position liknande den Terje befinner sig i, inte tjänar på avtalet skulle det vara intressant att veta hur en sådan deal kan se ut. Jag har nämligen ingen aning.

Jag har beskrivit tidigare att det inte behöver handla om rena pengar utan kan vara andra ekonomiskt gynnsamma överenskommelser. Gissningsvis utrustning, sponsrade fotoprojekt som mynnar ut i ekonomisk vinst för bägge parter, det kan ingå kurser med Terje för skolor och institut som köper in Pentaxutrustning (som han får betalt för), möjlighet att ställa ut egna verk i samband med fotomässor där Pentax har egna montrar. Man kan fantisera rätt mycket och jag gör inte anspråk på att ha rätt i det jag skriver. Jag med flera är nog ändå rätt övertygade om att Terje inte går lottlös från sitt avtal med Pentax och att det i slutändan handlar om förväntad klirr i kassan för bägge parter. Terje medger i sin blogg att det finns ett avtal. Att han inte vill gå in på avtalets detaljer kan ju handla om att Pentax gör individuella avtal med flera fotografer, och inte vill ge någon av de en språngbräda när nya avtal skall skrivas eller gamla skrivas om.
 
Jag har aldrig hört talas om ett avtal mellan ett varumärke och någon som skall agera som dess frontfigur, där endast produkttillverkaren tjänar på dealen.

Sant, men vi vet inte om avtalet mellan Pentax och Terje innebär att Terje ska agera som märkets frontfigur. Du förutsätter att det är ett sponsringsavtal, alltså ett avtal där Terje på något sätt i någon form representerar Pentax.
Men vi vet inte om det är så. Däremot så vet vi att spronsringar är offentliga, i den betydelsen att om person x representerar företag y så vet man om det. Det är inget hemligt och det är ju själva idén med sponsring att det ska vara just offentligt.

Terje har inte sagt att han är frontfigur för Pentax.
Det han skriver är "avtal", inte "sponsringsavtal". Det kan alltså mycket väl vara frågan om en annan typ av avtal än ett avtal som handlar om sponsring och marknadsföring av Pentax. Ett avtal mellan två företag - mellan exempelvis Hellesö fotografi och Pentax - är inte automatiskt ett avtal om sponsring.
Det finns många avtal det kan röra sig om.

Och det jag återkommer till ständigt är att vi vet inte, för det finns ingen information om det.

Du utgår från att det handlar om ett sponsringsavtal där Terje ska marknadsföra Pentax, och du menar att detta är skälet till att Terje har bytt till Pentax.
Medan jag hänvisar till det som han själv skriver på sin egen sida att han och Malin använder Pentax för de gillar Pentax.

Observera nu också att han skriver att de valde Pentax.
Han skriver inte att Pentax valde dem.
Det är en stor skillnad i detta.
 
Klart som 17 det blir fina bilder, det har väl aldrig någon betvivlat. Terje håller hög klass som alltid.
 
* Pentax var först med att flytta blixtskon från toppen av sökaren till sidmontering

När var det? Jag trodde att det var Nikon som var först med det. Antingen med F eller F2. F2 hade definitivt blixten monterad ovanför returveven. Om F hade det också är jag osäker på.
 
När var det? Jag trodde att det var Nikon som var först med det. Antingen med F eller F2. F2 hade definitivt blixten monterad ovanför returveven. Om F hade det också är jag osäker på.

Jag tror Nikon var först med det men de satte det på fel sida, dvs över returveven. Pentax hade blixtskon på motsatta sidan vilket gav bättre balans. Men det är egentligen skit samma. De små marginella avstånden från kamerans mitt till ena eller andra sidan, saknar praktisk betydelse. Möjligtvis kan det ha betydelse med mindre blixtar typ SB 400 för att undvika röda ögon, men jag är tveksam. I så fall är de dedikerade blixtsladdarna bättre som ger mer betydande avstånd om man vill.
 
Vem kom på att ha en lös blixtsladd så man kunde hålla blixten i handen då! Blir kanske lite svårt att ta fram den uppgiften men jag kan nog gissa vem som påstår vad.....ha ha ha ha!
 
Vem kom på att ha en lös blixtsladd så man kunde hålla blixten i handen då! Blir kanske lite svårt att ta fram den uppgiften men jag kan nog gissa vem som påstår vad.....ha ha ha ha!

Jag tror Metz var rätt tidiga med det eftersom de körde med sina adaptrar ihop med stavblixtarna som monterades på skena. Visserligen fanns väl PC-synkkablar till alla märken men Metz hade spiralkablar till sina blixtar vilket gjorde de lämpliga att handhålla.
 
Utan att ha läst igenom hela tråden (för vem orkar det?) så känns det väl inte så konstigt att en naturfotograf byter till Pentax? Sponsring förekommer väl inom alla områden? Nu är jag en nybörjare inom fotovärlden, men en uppfattning som jag fick redan på tidigt stadium var att "de mindre" kameratillverkarna, dvs alla utom Nikon och Canon, ser sponsring av frilansande fotografer som en bra och effektiv/billig marknadsföring.

De stora märkena Nikon och Canon är etablerade och säkra kort, med hög kvalité och bra andrahandsvärde. Man vet vad man får för pengarna. Ska man som fotograf själv bekosta sin utrustning så verkar det som om valet allt som oftast faller på en av dessa jättar. Men om man kan erhålla utrustningen gratis, så tvekar många nog inte - så stor skillnad i bildkvalité lär det inte vara.
 
Om du läst hela trâden så hade du märkt att majoriteten av inlägg är som din. Canon och nikon ägare som inte kan förstå hur nån kan välja Pentax frivilligt.
 
Senast ändrad:
Både Nikon och Canon har väl fotografer i sina stall som sponsras med utrustning.
Ja, och ska man vara riktigt ärlig, så behöver man ju inte vara "mer än" NPS-medlem för att man skall ha ett slags "avtal" med Nikon, om än på en ganska låg nivå, om det är sponsring som avses.

Icke desto mindre, så får man låna utrustning, har förtur i hela världen vid reparation, har förtur vid produktsläpp, får rabatter på utbildning, får inbjudningar till olika event (t.ex. Joe McNally nu i dagarna), får gratis tidskrift och säkert något annat jag glömt.

Som sagt, ganska långt ifrån traditionell sponsring på individuell nivå, men ändå ett slags "avtal" om service, prioritet och mindre gåvor, som i slutänden medför det all sponsring syftar till: att behålla/utöka kundbasen, samt ge märket gott rykte och renommé.

Och det är inget att sticka under stol med, detta är *en* av anledningarna att jag väljer ett märke som Nikon: Jag kan med dem, även som "dussinfotograf", få del av viktiga fördelar, som mindre märken inte alls tillhandahåller -- om man inte "är någon" och kan sluta privata avtal.
 
Ja, och ska man vara riktigt ärlig, så behöver man ju inte vara "mer än" NPS-medlem för att man skall ha ett slags "avtal" med Nikon, om än på en ganska låg nivå, om det är sponsring som avses.

Icke desto mindre, så får man låna utrustning, har förtur i hela världen vid reparation, har förtur vid produktsläpp, får rabatter på utbildning, får inbjudningar till olika event (t.ex. Joe McNally nu i dagarna), får gratis tidskrift och säkert något annat jag glömt.

Som sagt, ganska långt ifrån traditionell sponsring på individuell nivå, men ändå ett slags "avtal" om service, prioritet och mindre gåvor, som i slutänden medför det all sponsring syftar till: att behålla/utöka kundbasen, samt ge märket gott rykte och renommé.

Och det är inget att sticka under stol med, detta är *en* av anledningarna att jag väljer ett märke som Nikon: Jag kan med dem, även som "dussinfotograf", få del av viktiga fördelar, som mindre märken inte alls tillhandahåller -- om man inte "är någon" och kan sluta privata avtal.

Låna utrustning låter ju jättebra. Vad innebär det i praktiken?

Tidskrifter och förtur vid produktsläpp etc skulle jag inte direkt klassa som viktiga fördelar dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.