ANNONS
Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju intressant att du anklagar mig för att göra tråden till ett korståg för Pentax när det är du som försöker göra den anti-Pentax
Det där är ju rent nonsens, det enda negativa i den mån det ens är negativt, jag sagt om Pentax är att de har mer begränsat utbud och att kamerahusen inte är tillräckligt snabba för action/sport.

Jag skrev dessutom att jag inte tror att pannkaksobjektiv är något som intresserar Terje särskilt och det tror jag fortfarande inte. Jag kan inte se att de skulle ha någon fördel som lockar Terje på något sätt jämfört med traditionella objektiv.

Det kan bara av dig tolkas som anti-Pentax då det enbart är fakta det handlar om.

I övrigt har jag inte sagt något negativt om Pentax alls, jag skrev alldeles nyligen upp K20D som en i det närmaste felfri kameramodell. men det ignorerades märkligt nog.

Själv är jag inne på mitt fjärde system på 2 år och kan inte påstå att något system lyckats uppfylla alla önskningar. Pentax må vara mindre men för vissa fotografer är jag övertygad om att det faktiskt också är bäst. Liksom vissa inte kan tänka sig något långsammare än 8bps eller vit färg på optiken kan andra prioritera stabilisering på all optik, hyperprogram eller vad det nu må vara.

En fotograf är säkerligen mer intresserad av exakt vad som finns i ett system än dess totala storlek. Nikon eller Canon har tex ingen stabiliserad 50/1.4 optik och de som finns är dessutom inte lika skarpt som Pentax dito. Då hjälper det föga att man också har ett 50/1.8 + 50/1.2 i sortimentet.

Detta inlägg får ses som OT i frågan varför just Terje valt att byta då jag liksom andra bara kan spekulera i detta.

Du har rätt i det du skriver men som glad amatör och entusiast är byten oftast av en helt annan orsak o karaktär än för den professionelle. Att ett systems storlek inte nödvändigtvis heller behöver betyda att det är bättre än ett mindre är också riktigt. Men Terje valde inte för första gången utan övergav Nikon som han fotat med i alla tider, vilket självklart väcker frågor. Jag skulle aldrig ifrågasätta ex Herr Klum på den tiden han fotade Pentax, varför han fotade med just Pentax. Men hade han fotat Canon i 25 år och en dag tillkännagjorde ett byte till Pentax eller Sony så hade jag nog anat en o annan dollarsedel bakom det bytet också.

Men skall sanningen fram så tror jag de flesta liksom jag själv tänker att Klums byte till Nikon från Pentax kändes mer logiskt än det byte Terje precis gjort. Man kan kalla det fördomar eller vad man vill. Tror dock inte jag är ensam i mina tankegångar.

Du har rätt i det du skriver men som glad amatör och entusiast är byten oftast av en helt annan orsak o karaktär än för den professionelle. Att ett systems storlek inte nödvändigtvis heller behöver betyda att det är bättre än ett mindre är också riktigt. Men Terje valde inte för första gången utan övergav Nikon som han fotat med i alla tider, vilket självklart väcker frågor. Jag skulle aldrig ifrågasätta ex Herr Klum på den tiden han fotade Pentax, varför han fotade med just Pentax. Men hade han fotat Canon i 25 år och en dag tillkännagjorde ett byte till Pentax eller Sony så hade jag nog anat en o annan dollarsedel bakom det bytet också.

Men skall sanningen fram så tror jag de flesta liksom jag själv tänker att Klums byte till Nikon från Pentax kändes mer logiskt än det byte Terje precis gjort. Man kan kalla det fördomar eller vad man vill. Tror dock inte jag är ensam i mina tankegångar.

När det gäller Klums byte till Nikon så var det kanske ett lite annat läge på systemkameremarknaden. Pentax kom in sent i matchen men har nu i många avseenden kommit ikapp. Alla är säkert också överens om att det är fotografen som gör bilden och att vilket fabrikat han använder är av underordnad betydelse, kanske mer i dag än någonsin tidigare. Det i sig gör förmodligen också att eventuella ekonomiska incitament får större betydelse?

Även om jag själv är en glad entusiast så fotograferar jag för bildbyrå som kritiskt granskar alla bilder. Det har sällan varit några brister jag kunnat skylla utrustning för och det bilder som refuserats har tyvärr gjorts så av andra orsaker ;)

Pentax var ungefär lika mycket med i matchen på den tiden som idag. Deras Z1P var minst lika bra i konkurrensen som nuvarande K20D och objektivparken var nog lika komplett som den är idag. Jag säger inte att man inte kan skapa lika bra bilder med Pentax som med något annat märke. Men att systemet är mindre än både Nikon och Canon är nog svårt att argumentera emot. Det var väl just därför som jag lyfte på ögonbrynet när Terje bytte över. Om Pentax i allmänhetens ögon varit ett klart bättre system så hade jag inte blivit förvånad, men riktigt så tror jag inte det är.

Därav diskussionen kring huruvida Terje får betalt eller andra ekonomiska fördelar av Pentax.

Pentax kom in sent i matchen men har nu i många avseenden kommit ikapp.

-Ingen "FF" (24x36).
-Ingen makroblixt.
-Inget fast tele >300mm.
-Inga TS-objektiv.
-Ingen vettig telezoom överhuvudtaget.
-Långsammare AF än canons och Nikons bästa.
-Långsam framerate, mindre än hälften av canon/nikon.
-Ingen teleconverter(åtminstone ingen som klarar AF)
-Ingen blixt som är direkt jämförbar med 580 och 900.
-Ingen speciell service till yrkesanvändare.
-Ingen bra integrerad Lajvjo.
-Ingen filmkapacitet som D90 och 5dmk2

Ja, det var vad jag kunde komma på som hastigast, listan kan kanske göras längre.
Jag vet att vissa av ovanstående brister är på väg att rättas till, men det hjälper ju inte om man behöver grejerna idag. Dessutom bör man ta pentax snack om nya produkter med en nypa salt. Själv väntar jag på 60-250/4 som de senaste två åren blivit sex månader försenad var sjätte månad...

Jag skulle snarare vilja säga att pentax befinner sig i en jävla uppförsbacke. När man tänker på att de en gång var störst på SLR och att de har en extremt innovativ historia (pentaprism, TTL-blixt var det väl etc, etc).

Jag skriver inte detta för att provocera. Kör själv Pentax och är nöjd trots bristerna, andra system har ju också sina brister.

När du säger att de kommit ikapp så undrar jag vad du tänker på. Jag kan hålla med om att de fortfarande är med på spelplanen, men om de inte skall dö sotdöden så får deras ingengörer fanimej stanna kvar till midnatt på jobbet, sova i tubhotell och ta förortståget hem till fru och barn max en gång i månaden...

-Ingen "FF" (24x36).
-Ingen makroblixt.
-Inget fast tele >300mm.
-Inga TS-objektiv.

Ja, det var vad jag kunde komma på som hastigast, listan kan kanske göras längre.
Jag vet att vissa av ovanstående brister är på väg att rättas till, men det hjälper ju inte om man behöver grejerna idag. Dessutom bör man ta pentax snack om nya produkter med en nypa salt. Själv väntar jag på 60-250/4 som de senaste två åren blivit sex månader försenad var sjätte månad...

Jag skulle snarare vilja säga att pentax befinner sig i en jävla uppförsbacke. När man tänker på att de en gång var störst på SLR och att de har en extremt innovativ historia (pentaprism, TTL-blixt var det väl etc, etc).

Jag skriver inte detta för att provocera. Kör själv Pentax och är nöjd trots bristerna, andra system har ju också sina brister.

När du säger att de kommit ikapp så undrar jag vad du tänker på. Jag kan hålla med om att de fortfarande är med på spelplanen, men om de inte skall dö sotdöden så får deras ingengörer fanimej stanna kvar till midnatt på jobbet, sova i tubhotell och ta förortståget hem till fru och barn max en gång i månaden...

Och.......

Pentax var ungefär lika mycket med i matchen på den tiden som idag. Deras Z1P var minst lika bra i konkurrensen som nuvarande K20D och objektivparken var nog lika komplett som den är idag. Jag säger inte att man inte kan skapa lika bra bilder med Pentax som med något annat märke. Men att systemet är mindre än både Nikon och Canon är nog svårt att argumentera emot. Det var väl just därför som jag lyfte på ögonbrynet när Terje bytte över. Om Pentax i allmänhetens ögon varit ett klart bättre system så hade jag inte blivit förvånad, men riktigt så tror jag inte det är.

Därav diskussionen kring huruvida Terje får betalt eller andra ekonomiska fördelar av Pentax.

Ok då har jag missat att Klum bytt system tidigare, antog slarvigt att det var i samband med den digitala eran. Vem vet han kanske bytte för att få tillgång till den tidens bildstabilisering ;)

Visst är systemet mindre men om det är en begränsande faktor kan bara var en bedömma utifrån sitt eget behov. Överraskade blev nog trots allt många liksom när Benjamin (det årets fotograf i Frankrike) bytte från Canon.

-Ingen "FF" (24x36).
-Ingen makroblixt.
-Inget fast tele >300mm.
-Inga TS-objektiv.

Då får jag väl fösöka göra en pluslista då.

+ Bildsatbilisering på alla brännvidder.

+ Fullt bakåtkompatibel med all optik.

+ Väderetätat hus. (visst har Nikon det också men inte Canon i den här storleken)

+ Först med 11 korslagda fokuspunter.

+ Hyperprogram (fungerar mycket bättre än motsvarande på min D700)

+ Först med utökat dynamisk omfång i raw och den enda där inte rawuppräknaren måste vara tillverkarens egen.

+ Minst färgfel av alla tetsade kameror på IR

+ Serien med nyutvecklade högpresterande pannkaksobjektiv. (till skillnad mot Canon o Nikonägare kan motsvarande inte köpas av tredjeparts tillverkare vilket jag kan med en telezoom till pentaxen)

Den rörliga sensorlösningen göra att man skulle kunna göra en tilt&shift funktion direkt på sensorn tex. Macroblixt tycker jag mig ha hört att det kommit (sent om sider) och vad du saknar på FGZ 540 får du gärna förtydliga. Vill du ha ett teleobjektiv över 300 mm går det att beställa i väntan på att nya tätade SDM linserna dyker upp. Men den som tycker filmfunktion och lajvtjo är viktiga kriterier kanske skall fundera på ett systembyte.

Visst finns det brister i systemet men det gör det hos konkurenterna oxå.

-Ingen "FF" (24x36).
-Ingen makroblixt.
-Inget fast tele >300mm.
-Inga TS-objektiv.

Ja, du glömde en detalj som är nog så viktig för många naturfotografer: Pentax har inga objektiv med inbyggd stabilisering.

Jag tror att ni har summerat det ganska bra. Terje är nog slut som fotograf nu. Det är ju trots allt utrustningen som gör fotografen.

En annan Pentaxfunktion jag har haft nytta av ibland är att kunna redigera och kovertera en rawfil direkt i kameran. Har man inte datorn till hands och skall leverera en bild är det en mycket smart funktion.

Dubbla rawformat är heller inte fel liksom känslighetsprioritet kan vara bra i vissa lägen.

Användbara funktioner och intE jag tror någon annan kan erbjuda ännu. Det kanske kommer liksom 22 bitar AD som pentax var först med. Gav ingen märkbar skillnad i bildfilen så det las ner men det fick iaf några andra att haka på :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar