ANNONS
Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Paul, det där är spekulationer.
Terje har inte skrivit om sin plånbok.
Om det var frågan om vanlig sponsring, varför skulle han smyga med det?
Många fotografer smyger inte med att de är just sponsrade, Mattias Klum är ju ett utmärkt exempel på det. Själva idén med sponsring fallerar ju om den som sponsrar inte vill offentliggöra det. Så det tidigare ryktet om sponsring, som har nämnts i den här tråden, menar jag att vi nu kan avfärda som just ett rykte.

Det som han däremot skriver, är att det finns ett avtal. Detaljerna i avtalet vill han inte lämna ut. Dina spekulationer om innehållet är just spekulationer.
Det skäl som Terje själv framhåller är att han gillar Pentax. Han skulle inte använda något som han inte gillar. I och med att han trycker så på det, så är detta det fundamentala för honom. Avtalet blir då sekundärt. Det primära är att han bytte till Pentax för han gillar Pentax.
Ett skäl så gott som något, tycker iaf jag.

Jag har inget avtal med Nikon. Om jag hade det så hade det inte skett utan att jag vunit något på det. Rena pengar eller kompensation i annat.
Det finns inga avtal utan vinnare! Jag vill också betona att jag inte tillhör något märkesläger utan är av den uppfattningen att jag kan klara mig med vilket märke som helst. Att jag har Nikon är mest slumpens skördar. Kunde lika gärna varit Pentax eller Canon eller...Ja name it!

Senast ändrad:
Paul, det där är spekulationer.
Terje har inte skrivit om sin plånbok.
Om det var frågan om vanlig sponsring, varför skulle han smyga med det?
Många fotografer smyger inte med att de är just sponsrade, Mattias Klum är ju ett utmärkt exempel på det. Själva idén med sponsring fallerar ju om den som sponsrar inte vill offentliggöra det. Så det tidigare ryktet om sponsring, som har nämnts i den här tråden, menar jag att vi nu kan avfärda som just ett rykte.

Det som han däremot skriver, är att det finns ett avtal. Detaljerna i avtalet vill han inte lämna ut. Dina spekulationer om innehållet är just spekulationer.
Det skäl som Terje själv framhåller är att han gillar Pentax. Han skulle inte använda något som han inte gillar. I och med att han trycker så på det, så är detta det fundamentala för honom. Avtalet blir då sekundärt. Det primära är att han bytte till Pentax för han gillar Pentax.
Ett skäl så gott som något, tycker iaf jag.

Jag är inte på något sätt grälsjuk, måste bara påpeka att ditt senaste inlägg i högsta grad också är spekulativt.

Paul, vad är det spekulativa i att skriva att Terje säger att han har ett avtal men väljer att inte lämna ut innehållet, och att han säger att han gillar Pentax? Det är ju det han själv skriver på sin egen sida!

Jämför det utrymme i hans text som han ger avtalet och det utrymme han ger för att förklara att han gillar Pentax. Utrymmet han ger för att förklara att han gillar Pentax är det större. Är det då spekulativt att säga att han framhäver att han gillar Pentax? Han gör ju det eftersom han ger det större utrymme i sin egen text än avtalet!

Ingen spekulation alls vad jag kan se, bara ett konstaterande utifrån det han själv skriver.

Till skillnad från dig väljer jag att avstå från att spekulera i Terjes avtal.
Terje har skrivit på sin egen sida att det är en sak mellan honom och Pentax.
Uppenbarligen är det inget som han vill offentliggöra och då blir ju spekulationer meningslösa eftersom sanningen i det här fallet hemlighålls. Vi vet inte, och de som vet vill inte tala om hur det är. Och vad leder då spekulationer till? Vi får inget svar.
Blir lite av "never ending story" av det hela.

Men använder han photoshop för att få fram vissa effekter? Att han fotar digitalt vet jag och att han förr använde t.ex filter vet jag också. Är de analogt fotade svartvita bilderna redigerade i ps t.ex, eller är det scanningar rakt av och enbart justering kontras/ljus?

Han slipper att använda vasselin om han använder pentax optiken. Detta kanske skapar enm ny trend i klass med Holga.

Själva idén med sponsring fallerar ju om den som sponsrar inte vill offentliggöra det.
Gör den? Jag trodde i min enfald att det till och med skulle vara effektivare att ha en fotograf som sa att han använde prylarna för att han gillade dem, snarare än för att han fick betalt för det. Fast nu vet jag bättre :)

Jimh, Terje säger på sin egen hemsida att han gillar Pentax och att han inte skulle använda något som han inte gillar. Jag väljer att tro på honom.
Av detta följer ju att han inte skulle använda något han inte gillar, även om han fick betalt för att göra det. Och han skulle inte säga att han gillar något han inte gillar även om han fick betalt för att säga det.
Det var väldigt vad det här forumet plötsligt har hakat upp sig på pengar.
Menar ni att Terje inte längre är trovärdig eller vad är det som menas?

Jag tror att Terje byter till Pentax för att han skall börja fotografera speedway, det är ända sättet för honom att få sina bilder accepterade i Galleri FS...

En TV kock sa i ett reklaminslag att han fick betalt för att säga att Kockens kryddor var bra, men det sket han i för han använde Kockens kryddor i alla fall...he he!

Menar ni att Terje inte längre är trovärdig eller vad är det som menas?
Jag tror inte någon tycker att det drabbar hans trovärdighet. De allra flesta inser nog att sponsring finns och att det får en allt större roll i samhället. De flesta vet nog också att det är pengar inblandade i det ;-)

Men Terje har fortfarande inte sagt att han är sponsrad. Det står på hans sida "avtal", det står inte "sponringsavtal". Och det är fortfarande så att detaljerna i detta avtal inte är offentliggjort.

Varför tala om att man är sponsrad? Jo, därför att kända och duktiga personer väljer vilka som sponsrar dem och marknaden vet om att dessa personer är just noggranna med detta - och därför finns det ett värde i för företaget att personen är offentlig med att han/hon valt att representera företaget. Det bygger på tanken att "om X tycker att Y är ett så bra företag att X accepterar att bli sponsrad av dem, då måste Y vara ett riktigt dunderföretag därför att X är så selektiv".
Därför finns det ett mervärde i att tala om sponsring offentligt.
Därför faller hela poängen om sponsring hemlighålls.

Men Terje har fortfarande inte sagt att han är sponsrad. Det står på hans sida "avtal", det står inte "sponringsavtal". Och det är fortfarande så att detaljerna i detta avtal inte är offentliggjort.

Varför tala om att man är sponsrad? Jo, därför att kända och duktiga personer väljer vilka som sponsrar dem och marknaden vet om att dessa personer är just noggranna med detta - och därför finns det ett värde i för företaget att personen är offentlig med att han/hon valt att representera företaget. Det bygger på tanken att "om X tycker att Y är ett så bra företag att X accepterar att bli sponsrad av dem, då måste Y vara ett riktigt dunderföretag därför att X är så selektiv".

När vi ändå spekulerar, vad tror du avtalet kan tänkas omfatta - i stora drag?

de flesta av oss bygger nog diverse ekonomiska hypoteser utifrån faktumet att Terje byter från ett större till ett mindre system. han har dessutom varit det större systemet troget i typ trettio år. att Terje plötsligt vaknar en dag och inser att Pentax är bättre för honom verkar väl inte särskilt troligt. Terje gillar säkert Pentax precis som han skriver. Men jag tror det krävdes att Pentax hade något att erbjuda Terje, annars tvivlar jag på att det blivit ett systembyte.

Själv är jag inne på mitt fjärde system på 2 år och kan inte påstå att något system lyckats uppfylla alla önskningar. Pentax må vara mindre men för vissa fotografer är jag övertygad om att det faktiskt också är bäst. Liksom vissa inte kan tänka sig något långsammare än 8bps eller vit färg på optiken kan andra prioritera stabilisering på all optik, hyperprogram eller vad det nu må vara.

En fotograf är säkerligen mer intresserad av exakt vad som finns i ett system än dess totala storlek. Nikon eller Canon har tex ingen stabiliserad 50/1.4 optik och de som finns är dessutom inte lika skarpt som Pentax dito. Då hjälper det föga att man också har ett 50/1.8 + 50/1.2 i sortimentet.

Detta inlägg får ses som OT i frågan varför just Terje valt att byta då jag liksom andra bara kan spekulera i detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar