Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag har Terje plåtat med sin K20D. En nyinlagd bild från idag på en fågel. Han var tydligen helt nöjd med resultatet. Kika in och beskåda!
http://terjehelleso.wordpress.com/

För att det skall vara intressant, bör det synas, att han använder en Pentax K20D med högklassig optik.
Troligen fås ett likartat resultat med en Nikon D700 eller en Canon 50D.
Vad gör bilden unik, med typisk Pentax kvalité?
Otåligt nyfiken!
Med en Sony A700 med Zeiss optik, då hade saken varit annorlunda,
- skärpan, bokén, dynamiken hade varit i en egen hög klass.
Synligt på flera meters avstånd, minst!
 
För att det skall vara intressant, bör det synas, att han använder en Pentax K20D med högklassig optik.
Troligen fås ett likartat resultat med en Nikon D700 eller en Canon 50D.
Vad gör bilden unik, med typisk Pentax kvalité?
Otåligt nyfiken!
Med en Sony A700 med Zeiss optik, då hade saken varit annorlunda,
- skärpan, bokén, dynamiken hade varit i en egen hög klass.
Synligt på flera meters avstånd, minst!

Varför skulle han inte använda optik av hög klass? Det var ett konstigt påstående. Du kanske trodde han skaffade sin K20D med endast kitgluggen?
 
För att det skall vara intressant, bör det synas, att han använder en Pentax K20D med högklassig optik.
Troligen fås ett likartat resultat med en Nikon D700 eller en Canon 50D.

Det sysns ju lång väg på den alldeles lagom saturerade tungan. Med många andra kameror hade den sett ut som en eldkastare istället. Avsaknaden av skakningsoskärpa indikerar att det inte är Nikons 300/4 och 3kg klumpen 300/2.8 VR vill väll ingen släpa med sig nån längre sträcka i skogen. Tyvärr är inte Zeisserna tätatde så de går bort i den till synes fuktiga miljön ;)
 
0,8kg utan batterigrepp.1,2kg med grepp+dubbla batterier.
så om han har full laddning där så bär han på hela 2.2kg+hela paket tål ett riktig mousunregn.
 
Varför skulle han inte använda optik av hög klass? Det var ett konstigt påstående. Du kanske trodde han skaffade sin K20D med endast kitgluggen?

Självklart har han en optik av hög klass, till sin Pentax K20D, det är inte frågan!
Läs mitt tidigare inlägg bättre, - syns det någon skillnad, än om det hade varit en Nikon D700 eller en Canon 50D, med motsvarande högklassig optik?
Sony A700 med Zeiss optik, ligger i en egen hög klass, utanför matchen.
:), :), :)

Jag kan ge svaret!
- Ingen skillnad bör synas mellan bilder tagna med moderna D-SLR kamerahus, t.ex. Pentax K20D, NikonD700 eller Canon 50D och högklassig original optik!

Det visste du inte, va?

Papi såg visserligen den "saturerade tungan" på fågeln, men det är fejkat, photoshopat är mitt stalltips!
 
Vilken duskussion hade vi haft om bara de med märket för forumet deltog.
Det hade nog blivit som i kyrkan. Alla hade sagt ja och amen. Alla hade tyckt lika dant och inget hade ifrågasatt något alls.

Ånej, vi är ganska många pentaxägare här som tar avstånd från dom religiösa fundamentalisterna i detta forum :)
 
K20D erbjuder 21 fps som max.
I en fantastisk upplösning av 1.5 Mp. En fullständigt onödigt funktion om man vill använda bilden till något mer en webbpublisering och knappast något som är av intresse för Terje eller någon alls som har naturfotografi som yrke.

Bara det faktumet att du tar upp en sån sak visar hur desperat du letar efter argument.
 
Pentax gör mycket fin utrustning och det finns mycket hos Pentax att uppskatta för yrkesfotografer. Oavsett om Terje får betalt eller inte, än så länge är sponsringen endast spekulation. Det är dock intressant att se att många icke-Pentax användare ser sponsring som den enda trovärdiga förklaringen till ett byte från Nikon till Pentax, och genom detta så visar de bara hur lite de känner till om Pentax och dess kvaliteter. Många tycks ha undermeningen att det bara går att använda Pentax professionellt om man blir sponsrad. Det är ett elitistiskt synsätt.

Du har återigen missat något väsentligt, det som är förvånande är inte i första hand att han valt Pentax. Det förvånande är att han byter kameramärke överhuvudtaget. Då han förklarat fördelarna med att använda samma utrustning år ut och år in.

Det har förklarats ett stort antal gånger i tråden, trots det så försöker du göra diskussionen till ett korståg för Pentax. Vilket knappast förvånar någon.
 
Jag har läst ingående tester av K20D, den verkar trevlig på alla möjliga sätt men duger som sport/actionkamera gör den inte. I övrigt verkar den ha få svagheter och ett trevligt köp för de som inte behöver hastigheten.
 
Bara det faktumet att du tar upp en sån sak visar hur desperat du letar efter argument.

Jag tycker inte det är desperat av mig att rätta dina faktafel.
Det var du som skrev att husen inte klarade mer än 3 bps. Alla som kan läsa tekniska specifikationer ser att detta inte är sant. Och när jag rättar ditt faktafel så kallar du mig för "desperat". Nog tycker jag att du är rätt desperat i dina försök att hitta saker att kalla mig "desperat" för.
Om du inte klarar av att dina faktafel rättas, så ber jag dig att läsa på bättre innan.

Dessutom missförstår du mig grundligt, jag behöver inte leta argument.
Det är du som ger mig argument när du skriver faktafel. Jag tackar och tar emot.
Finns inget letande i det alls. Och eftersom jag inte letar så kan heller inte mitt letande vara "desperat" eftersom det inte finns där från början.
 
Senast ändrad:
Sagan,

Det är ju intressant att du anklagar mig för att göra tråden till ett korståg för Pentax när det är du som försöker göra den anti-Pentax, vilket knappast förvånar någon. Vi har exempelvis dina kommentarer om att Pentax inte erbjuder lika bra möjligheter som Nikon, att pannkaksobjektiven inte är lika bra som andra objektiv och att husen inte räcker till. Exempelvis. Du har tagit upp detta som försök att förklara din förvåning (och om jag hade sysslat med samma diskussionsteknik som du så hade jag kallat dina försök för "desperata" då det uppenbarligen är ett av dina favorituttryck att använda när dina argument har tagit slut).

Det jag har gjort är att jag har svarat på dina påståenden som visar att du underskattar det system som Terje har bytt till. Att besvara dina missförstånd, faktafel och felaktiga påståenden, det är alltså att "driva korståg" enligt dig.

Om du inte klarar av att bli emotsagd så ifrågasätter jag ditt deltagande i forum som det här.
 
Senast ändrad:
Digital mellanformatare på väg?

Är inte Terjes övergång till Pentax ett säkert tecken på att Pentax digitala mellanformatare är redo för lansering inom kort (var vänlig ignorera mitt inlägg om detta redan diskuterats i denna lååååånga tråd)?

/Erik
 
En bra hänvisning som väl egentligen bekräftar det de flesta av oss misstänkt. Terje har någon slags ekonomisk morot i sitt systembyte. Det kan handla om utrustning, rena pengar, möjlighet till nya arenor för utställningar och lansering av egna projekt. Kanske finns det också en spänning i att utforska ett nytt system, men det tror jag bara är en del av bakomliggande faktorer. Han ger en viss hint om att Pentax är under utveckling och troligtvis har han en viss insyn i deras utvecklingsplaner. Jag gissar att Terje har insförskaffat sig vissa garantier om framtida produkter från Pentax. Inget som han egentligen kan påverka utgången av. Men vetskapen om att vissa produkter är under utveckling kan naturligtvis ha varit avgörande.
 
Terje har någon slags ekonomisk morot i sitt systembyte.

Det är inte vad han själv skriver.
Det han säger är att det finns ett avtal. Han nämner inte vad som står i det.
Du utgår ifrån att avtalet innebär en ekonomisk morot, men det kan finnas många olika former av avtal.

Sedan så finns det en viktig sak till att nämna, och jag citerar Terje från hans hemsida: "Jag och Malin har givetvis börjat använda Pentax för att vi gillar Pentax. Vi skulle inte valt Pentax annars. Dessutom ser framtiden spännande ut, vad gäller Pentax som märke."

Det är egentligen den enda förklaring till bytet som behövs. Han gillar Pentax, svårare än så behöver det inte vara.

Och ja, uppenbarligen har han fått lite "insider information" eftersom han uttalar sig om att framtiden ser spännande ut.
 
Det är inte vad han själv skriver.
Det han säger är att det finns ett avtal. Han nämner inte vad som står i det.
Du utgår ifrån att avtalet innebär en ekonomisk morot, men det kan finnas många olika former av avtal.

Sedan så finns det en viktig sak till att nämna, och jag citerar Terje från hans hemsida: "Jag och Malin har givetvis börjat använda Pentax för att vi gillar Pentax. Vi skulle inte valt Pentax annars. Dessutom ser framtiden spännande ut, vad gäller Pentax som märke."

Det är egentligen den enda förklaring till bytet som behövs. Han gillar Pentax, svårare än så behöver det inte vara.

Och ja, uppenbarligen har han fått lite "insider information" eftersom han uttalar sig om att framtiden ser spännande ut.

Jag tyckte det fanns en förklaring till vad jag menade med ekonomisk morot. Det behöver inte nödvändigtvis handla om rena pengar utan kan vara andra faktorer som på lång eller kort sikt gynnar Terjes plånbok. Jag utgår från att hans byte till Pentax är utifrån helt andra förutsättningar än vad gemene man åtnjuter vid ett systembyte. Är vi inte alla rätt överens om att Terje knappast gjort ett liknande byte ifall han precis som de flesta, varit tvungen att sälja befintlig utrustning för att ha råd med ett nytt system.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.