Annons

Terje Hellesö + Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)
Att byta till canon eller nikon skulle förvåna mindre, javisst, eftersom de har större utbud än de mindre märkena.

Utbudets storlek i sig är knappast det intressanta, utan det verkligt intressanta är att rätt utbud finns. Rätt i betydelsen att objektiv man behöver finns, och om dessa finns så kan man strunta i hur mycket eller lite av det andra som också finns eller inte finns.
 
Så här skrev Terje, som en kommentar till den här tråden, när jag frågade honom om hans byte till Pentax:

(Om ni fortsätter att spekulera kring mitt fotograferande kan det vara en
idé att läsa på lite...) :))
 
Maken till sandlåda och besswerwisserier var det längesedan jag såg, om jag ens sett det. Precis som gamingfjortisar som postar bara för att få upp sin postcount.
Jag "tror" du tar inlägg och diskussionen på ett osunt stort allvar, jag har inte tagit denna diskussion på allvar och jag tror inte många andra heller gjort det.

Det har varit lite roliga gissningar, skämt och en del kameramärkespikar, hur någon kan bli så upprörd över det att man skriver det du skriver är för mig obegripligt.
 
Varför "mot förmodan"?
Terje har alltid prioriterat bildkvalitét framför bekvämlighet, så det är mot förmodan att han skulle ändrat sig.

Utbudets storlek i sig är knappast det intressanta, utan det verkligt intressanta är att rätt utbud finns. Rätt i betydelsen att objektiv man behöver finns, och om dessa finns så kan man strunta i hur mycket eller lite av det andra som också finns eller inte finns.
Visst, men nikon fyller det behovet mycket bättre en pentax om man går efter vad Terje plåtat med tidigare.
 
Nej det vet jag inte, jag utgår ifrån det han sagt tidigare.

Innan jag hade tillgång till bildstabilisering var jag av uppfattningen att det inte behövdes. När jag fick tillgång till det genom införskaffandet av en K10D så insåg jag att jag hade fel, och nu ser jag det som en värdefull funktion.

Alla människor kan ändra sig, därför att man får nya erfarenheter.
 
Terje har alltid prioriterat bildkvalitét framför bekvämlighet, så det är mot förmodan att han skulle ändrat sig.

Var har du fått det ifrån att bildkvaliteten på Pentax DA Limited serie av pannkaksobjektiv inte skulle tillfredsställa den som prioriterar bildkvalitet?
Om den kände modefotografen Benjamin Kanarek, som gärna blåser upp sina fotografier till att täcka hela väggar, kan nämna pannkaksobjektivens höga bildkvalitet som en av de främsta fördelarna med Pentax - så tror jag nog att de duger åt Terje också.

Visst, men nikon fyller det behovet mycket bättre en pentax om man går efter vad Terje plåtat med tidigare.

Är det inte Terje som ska avgöra vilket märke som fyller hans behov bättre och inte du? Om han har bytt till Pentax så har han uppenbarligen en annan uppfattning än du om vad som fyller hans behov bäst. Jag tror ingen har tvingat in honom i Pentax-lägret mot hans protest.
 
Var har du fått det ifrån att bildkvaliteten på Pentax DA Limited serie av pannkaksobjektiv inte skulle tillfredsställa den som prioriterar bildkvalitet?
Om den kände modefotografen Benjamin Kanarek, som gärna blåser upp sina fotografier till att täcka hela väggar, kan nämna pannkaksobjektivens höga bildkvalitet som en av de främsta fördelarna med Pentax - så tror jag nog att de duger åt Terje också.
Det framgår av testerna att pannkaksobjektiv inte uppnår samma bildkvaliét. Inga konstigheter där.


Är det inte Terje som ska avgöra vilket märke som fyller hans behov bättre och inte du? Om han har bytt till Pentax så har han uppenbarligen en annan uppfattning än du om vad som fyller hans behov bäst. Jag tror ingen har tvingat in honom i Pentax-lägret mot hans protest.
Haha, klart det är Terje som avgör det.
Jag spekulerar (precis som det sagts ett antal gånger) utifån vad han tidigare använt.

Sen tror jag fortfarande inte att han bytt utan kompletterat. Det skulle vara kul att få reda på.
 
Senast ändrad:
Innan jag hade tillgång till bildstabilisering var jag av uppfattningen att det inte behövdes. När jag fick tillgång till det genom införskaffandet av en K10D så insåg jag att jag hade fel, och nu ser jag det som en värdefull funktion.

Alla människor kan ändra sig, därför att man får nya erfarenheter.

Terje har testat på stabilisering tidigare, jag lovar. Dessutom då man fick fördel med att även sökarbilden stabiliserades.
 
Förkunnar han inte för sina lärjungar?

Givetvis, det är bara gå på kursena och förläsningarna för de som är intresserade.

Visst jag är intresserad, men inte i så hög grad att jag går en kurs. Är det en föreläsning i stan så ska jag givetvis gå.

Senast jag var på en Terjeföreläsning var på Elmi, 05 tror jag det var.
 
Det framgår av testerna att pannkaksobjektiv inte uppnår samma bildkvaliét.

Från Photozone:
"The Pentax SMC DA 40mm f/2.8 exhibits a very harmonious optical performance combined with excellent build quality. It is capable to produce very sharp images across the frame straight from the max. aperture. Distortions are marginal and CAs are a non-issue."

"The Pentax SMC DA 70mm f/2.4 Limited is an great lens with no really significant technical weakness. The resolution characteristic is generally excellent regardless of the (tested) aperture setting and the resolution distribution is much more harmonic compared to the SMC FA 77mm f/1.8 Limited although it sacrifices a tiny bit of peak performance."

Observera nu att Klaus testar upplösning men inte skärpa (skärpa = upplösning + kontrast), till skillnad från bl a Popular Photographys SQF tester och hos Pop Photo så brukar Pentax allmänt få högre betyg än hos Photozone på grund av den höga kontrasten som också ger högre skärpa. Den här aspekten finns inte med i Photozones test. Så trots att objektiven inte kan visa sitt bästa hos Klaus, på grund av att Klaus inte mäter en viktig aspekt hos dessa objektiv, så har han ändå fällt väldigt positiva omdömen om dem.

Och jag förstår fortfarande inte varför dessa objektiv inte skulle duga för Terje.
 
Terje har testat på stabilisering tidigare, jag lovar.

Men var det på ett Pentax-system där alla objektiv från vidvinklar till tele är stabiliserade? Just detta med alltid stabilisering även på vidvinklar och standardobjektiv är just detta som gör Pentax-systemet så framträdande jämfört med sina konkurrenter.
 
Jag "tror" du tar inlägg och diskussionen på ett osunt stort allvar, jag har inte tagit denna diskussion på allvar och jag tror inte många andra heller gjort det.

Jag tycker nog att det absolut ser ut som om du tar detta på allvar, Men om det nu är så att du tar det hela med en klackspark och inte bryr dig om pikar eller hån så kan du ändå inte utgå från att alla andra fattar att inte ta dina inlägg seriöst.

Och ditt "tror" är såklart ett substitut för "vet"? Ännu en nedlåtande värdering. Härligt.

Om man hårdrar det så vore det enligt dina mått mätt okej att bete sig som ett svin så länge man inte menar allvar med det, eller hur?
 
Men var det på ett Pentax-system där alla objektiv från vidvinklar till tele är stabiliserade? Just detta med alltid stabilisering även på vidvinklar och standardobjektiv är just detta som gör Pentax-systemet så framträdande jämfört med sina konkurrenter.
Vad har en fotograf som nästan alltid använder kraftfulla stativ för glädje av detta?
 
Jag tycker nog att det absolut ser ut som om du tar detta på allvar, Men om det nu är så att du tar det hela med en klackspark och inte bryr dig om pikar eller hån så kan du ändå inte utgå från att alla andra fattar att inte ta dina inlägg seriöst.
Hur skulle man kunna ta en tråd som heter "Terje Hellesö + Pentax" på allvar? :p

Och ditt "tror" är såklart ett substitut för "vet"? Ännu en nedlåtande värdering. Härligt.

Om man hårdrar det så vore det enligt dina mått mätt okej att bete sig som ett svin så länge man inte menar allvar med det, eller hur?
Haha, nu får du ge dig :p
 
Det framgår av testerna att pannkaksobjektiv inte uppnår samma bildkvaliét.

Jag misstänker att ditt uttalande utgår från Nikons 45 pannkaka, men du kan ju inte bedöma Pentax oerhört fina pannkaksobjektiv efter Nikons sämre klass. Om du tittar i testet hos Popular Photography så ser du att Pop Photo får högre värden för optisk kvalitet i sina mätningar av Pentax DA 40 jämfört med Nikons 45:a. Bland annat så är det skärpan som är bättre hos Pentax.

Jag kan förstå att Terje inte har varit intresserad av Nikons pannkaka, men som Pentax fotograf har han tillgång till bra och smakfulla pannkakor.
 
Vad har en fotograf som nästan alltid använder kraftfulla stativ för glädje av detta?

Det har du redan svarat på - "nästan alltid" innebär inte 100%. Även en fotografs stil utvecklas och förändras genom åren, man vill pröva andra saker, nya saker. Bra fotografi reflekterar ju konstnärens egen utveckling. Dina inlägg bygger på tesen att Terje är statisk och inte utvecklas, att "som det har varit, så kommer det förbli".

Människor utvecklas och förändras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.