Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Randi

Aktiv medlem
Jag har en 10D och vill skaffa ett teleobjektiv, som är lämpligt för att fotografera främst rosor.
Jag vill inte ha ett zoomobjektiv. Skulle bli tacksam för lite goda råd.
 
Jag lustar själv efter ett EF 135 f/2L USM men då tänker jag främst i full/semifull:formatstankar för min egen del. Men på en 10D lär den ju också fungera strålande.

Ser den nog som ett suveränt komplement till längre tele och normalbrännvidderna.

Sigmas 150 Macro är ju ett trevligt alternativ som också tillåter närgående fotande.

Men den slår ju inte 135 f/2L vad gäller bildkvaliteten, tror iaf jag.

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Men den slår ju inte 135 f/2L vad gäller bildkvaliteten, tror iaf jag.
135/2L har sannolikt bättre färgåtergivning. Men det är inget makro och ska man främst fota blommor tycker jag man ska satsa på ett sådant.

/Pontus
 
Pongu skrev:
135/2L har sannolikt bättre färgåtergivning. Men det är inget makro och ska man främst fota blommor tycker jag man ska satsa på ett sådant.

/Pontus


Ojhojsansa!! Här läste jag visst fel:)!

Läste "resor" där det visst uppenbart står "rosor".

Då tar jag tillbaka mitt inlägg till största del;)! Sigmas 150mm f/2,8 hade jag nog valt...

Beklagar!

MVH Niclas,
 
Har ett sigma 70/300 f/4-5.6 Macro till min Nikon D70 Tyvärr så är macrodelen kass dålig skärpa hur jag än gör.har en kompis som har samma objektiv till sin Canon där blir det kanonskärpa,tror ju inte det beror på kamera märke utan att kvaliten är såpass ojämn när det gäller Sigma,kan ju ha fel men jag kan ju bara jämföra med mitt å hans objektiv,sen har jag läst nånstans att kvaliten är ojämn när det gäller sigmas 70/300. Skärpan blir bättre om jag
använder obj som ett rent zoomobjektiv.
 
Tele kontra makro

Jag trodde (i min okunskap) att det skulle bli bättre djup i bilden om jag använder ett kort teleobjektiv (150 mm) istället för ett makro. (Mer än 150 är ju inte så lätt när det är begränsat utrymme.)
 
Skärpedjupet bestäms av avbildningsskalan, dvs hur mycket av bilden rosen fyller, och den effektiva bländaren. Eller är det en känsla av djup du menar? Det är ingen skillnad mellan makro och vanligt tele, förutom att makroobjektivet tillåter dig att gå närmare och avbilda motivet större.

/Pontus
 
Tack...

...för alla bra svar! Det får alltså bli Sigma 150mm f/2,8. Nu gäller det bara att hitta ett.
 
Det finns ju även ett antal bra telen med förkortad närgräns som ger avbildningsskalor kring 1:4. Alltså inga riktiga makroobjektiv, men mycket användbara till saker som blommor, stora insekter och liknande där 1:1 är onödigt stor skala.

Jag fotograferar en del växter med 300/4L IS med oftast mycket bra resultat. Kan verkligen frilägga med den brännvidden och bländaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.