Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Teleobjektiv
- Trådstartare Randi
- Start datum
StefanM
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Tele + makro (för närbilder) = Sigma 150mm f/2,8
/Pontus
Håller med, har ett själv och är jättenöjd!
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag lustar själv efter ett EF 135 f/2L USM men då tänker jag främst i full/semifull:formatstankar för min egen del. Men på en 10D lär den ju också fungera strålande.
Ser den nog som ett suveränt komplement till längre tele och normalbrännvidderna.
Sigmas 150 Macro är ju ett trevligt alternativ som också tillåter närgående fotande.
Men den slår ju inte 135 f/2L vad gäller bildkvaliteten, tror iaf jag.
MVH Niclas,
Ser den nog som ett suveränt komplement till längre tele och normalbrännvidderna.
Sigmas 150 Macro är ju ett trevligt alternativ som också tillåter närgående fotande.
MVH Niclas,
Pongu
Aktiv medlem
135/2L har sannolikt bättre färgåtergivning. Men det är inget makro och ska man främst fota blommor tycker jag man ska satsa på ett sådant.Niclasfoto skrev:
/Pontus
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Pongu skrev:
135/2L har sannolikt bättre färgåtergivning. Men det är inget makro och ska man främst fota blommor tycker jag man ska satsa på ett sådant.
/Pontus
Ojhojsansa!! Här läste jag visst fel!
Läste "resor" där det visst uppenbart står "rosor".
Då tar jag tillbaka mitt inlägg till största del! Sigmas 150mm f/2,8 hade jag nog valt...
Beklagar!
MVH Niclas,
sneckarn
Aktiv medlem
Har ett sigma 70/300 f/4-5.6 Macro till min Nikon D70 Tyvärr så är macrodelen kass dålig skärpa hur jag än gör.har en kompis som har samma objektiv till sin Canon där blir det kanonskärpa,tror ju inte det beror på kamera märke utan att kvaliten är såpass ojämn när det gäller Sigma,kan ju ha fel men jag kan ju bara jämföra med mitt å hans objektiv,sen har jag läst nånstans att kvaliten är ojämn när det gäller sigmas 70/300. Skärpan blir bättre om jag
använder obj som ett rent zoomobjektiv.
använder obj som ett rent zoomobjektiv.
Pongu
Aktiv medlem
Skärpedjupet bestäms av avbildningsskalan, dvs hur mycket av bilden rosen fyller, och den effektiva bländaren. Eller är det en känsla av djup du menar? Det är ingen skillnad mellan makro och vanligt tele, förutom att makroobjektivet tillåter dig att gå närmare och avbilda motivet större.
/Pontus
/Pontus
skrinnare
Aktiv medlem
Det finns ju även ett antal bra telen med förkortad närgräns som ger avbildningsskalor kring 1:4. Alltså inga riktiga makroobjektiv, men mycket användbara till saker som blommor, stora insekter och liknande där 1:1 är onödigt stor skala.
Jag fotograferar en del växter med 300/4L IS med oftast mycket bra resultat. Kan verkligen frilägga med den brännvidden och bländaren.
Jag fotograferar en del växter med 300/4L IS med oftast mycket bra resultat. Kan verkligen frilägga med den brännvidden och bländaren.