Åter till utgångsfrågan.
Jag har tre st. TC, en 1,5x Kenko, en 2X Kenko MC7 och en 2X Sigma (
bara blev så, var på jakt efter en 1,4x Kenko pro, men råkade då ramla på de här istället i paket med lite andra prylar.)
Hursomhelst, Kenko-adaptrarna passar på i stort sett alla objektiv. Linselementen i dessa ör ganska mycket försänkta. Sigmat däremot sticker in i objektivet och passar bara på vissa objektiv. Det bör man kolla noga, för annars kan man förstöra både TC och objektiv. Passar utmärkt på mitt Sigma 70/2,8 Macro och även Sigma 150-500OS, samt Tokina 400.
Kvalitetsmässigt så märker jag ingen skillnad mellan Sigma och Kenko 2X. Båda ger dock en försämring. Med 500 mm-objektivet har jag tagit billder på månen och visst kommer man närmare, men jag upplever det som att försämringen är så stor att kvaliten blir lika bra på en croppad och uppskalad bild utan TC som den med TC.
På macro-objektivet som redan från början är så högklassigt och dessutom ljusstarkt så har man nytta av 2X TC. Bl.a. för att arbetsavståndet blir längre vid samma förstoringsgrad och man kan öka förstoringen ytterligare eftersom närgränsen inte ökar med TC monterat.
1,5X eller en 1,4X funkar riktigt bra utan att stjäla för mycket ljus. Det kan man ha med sig i fickan utan att behöva släpa på så mycket grejer och ändå få mer flexibilitet.
Ska när jag får tid över göra lite mer noga tester.
En konstig sak är att de rapporterar bländare olika till kameran. Om jag sätter på Kenko 2X på mitt Sigma 70/2,8 eller Tamron 70-200/2,8 och ställer in största bländare så visas 5,6. Det är ju so det ska, men med de andra så visas istället 2,8. Exponeringen blir dock rätt, så jag vet inte riktigt vilket som är "bäst". Det som oroar är att om TCn inte rapporterar korrekt till kameran så kan det bli fel med stabiliseringen. Om kameran tror att det är en kortare brännvidd än det är så blir det ju inget bra. Vet inte hur det ligger till faktiskt, men är mycket intresserad om nån har fakta om det.
AF blir segare, speciellt på Tamron-objektivet som inte är så vasst i det området ens utan TC. Däremot mitt Sigma 150-500/5-6,3 ska inte ge AF alls med någon TC, men med 1,5X TC på det så funkar AF alldeles utmärkt!
/Mats