Annons

Teleobjektiv Sony a7 III

Produkter
(logga in för att koppla)

PerL2

Aktiv medlem
Hej, finns några tips på bra teleobjektiv till Sony a7 III fullformat? Jag har nyligen införskaffat Sony a7 III samt att jag har en normalzoom och ett Sony 85 mm 1,8. Jag fotograferade mycket för 5-10 år sedan och senaste åren har det legat lite på is. Nu med ny kamera är mer sug tillbaka igen :)

Min tanke är att köpa till ett teleobjektiv + vidvinkel möjligen + makro möjligen. Men något sorts teleobjektiv vill jag garanterat ha. Jag föredrar lätt fotoutrustning och tänker max 10k kr för tele objektivet, helst betydligt billigare om möjligt.

Två som jag spanat in är dessa:
Tamron 70-300 4,5-6,3 ca 6k kr, 545 gram
Sigma 100-400 5-6,3 ca 10k kr, 1160 gram

Sigma verkar vara märkbart bättre samt lite mer möjlighet att komma nära med 400 mm. Men dyrare och tyngre. Finns det andra bra alternativ? Tankar kring dessa två?

Om du du anser denna 800mm som jag kopplat min A7III med är för stor så tror jag mest på Sigma 100-400 om plånboken talar. Annars satsa på Sonys.

5930A6CA-C86C-4351-BF73-C7470213D818.jpeg

Jag tror fråga nr 1 är behov av snabb autofokus. Om inte kan du titta på att adaptera Canon EF fattningsobjektiv via sigma MC-11. Lite snabbare AF kan du möjligen få med Sony A fattningsobjektiv och LA-EA3 eller LA-EA5 men i gengäld blir dessa objektiv svårsålda framgent.

Annars blir det nog dessa eller dyrare om det skall vara FE fattning. Sigmas är nog skarpare.

Om du vill fota snabba motiv hade en fotokompis synpunkter på kombon Canon EF och Sony A7 (det var tidigt 2019, så det borde varit A7 III). autofokusen hängde inte alls med på flygande fågel med Canon EF 600 II på Sony-kameran med Sonys adapter.

Ett Sony 100-400 hade väl varit att föredra men går väl på närmare 30k.

Om du vill fota snabba motiv hade en fotokompis synpunkter på kombon Canon EF och Sony A7 (det var tidigt 2019, så det borde varit A7 III). autofokusen hängde inte alls med på flygande fågel med Canon EF 600 II på Sony-kameran med Sonys adapter.

Ett Sony 100-400 hade väl varit att föredra men går väl på närmare 30k.

inte så konstigt eftersom sist jag kollade fungerar inte kontinuerlig AF i serietagning på A7III med MC-11 och Canonobjektiv. Den låser fokus så fort man börjar serien.

/Stefan

Det lutar åt ett Sigma 100-400 som bara väger dryga kilot. Jag såg att det finns stativfäste 3d printat också, det kanske kan vara något? Jag har sällan använt lite tyngre objektiv, det enda tunga jag ägt tidigare hade ett stativfäste inbyggt vilket kändes bra.

Det blev mycket på en gång här med Sony a7 III och två objektiv så nu väntar jag på lönen innan jag ska beställa teleobjektivet.

Sent svar, men om Sony-varianten av Sigma 100-400 är samma rent optiskt som EF-varianten så är det ett mycket bra objektiv. Jag använder EF på Sony a7 II med MC-11 och även om AF funkar hyfsat så beter sig bildstabiliseringen underligt. Den verkar bara aktiveras när bilden tas, vilket gör det ganska svårt att komponera handhållet. Gissningsvis värt att köpa den för Sony alltså, om man inte också ska använda det på en Canon-kamera.

Optiskt är det extremt bra, och då är jag ordentligt kräsen. Snygg bokeh, knallskarpt från full öppning och relativt litet och lätt dessutom. Jag skulle starkt rekommendera stativfäste om du ska använda det med stativ. Har själv inte kommit till skott att köpa nåt, men ska göra det. För tillfället funderar jag mest på om det är värt att köpa en dyr adapter till Fuji GFX. Även om det inte täcker den större sensorn jättebra så gillar jag färgerna ur Fujin mycket bättre och det finns ett FF-läge.

Tack för alla svar, det blev ett Sigma 100-400 för Sony samt även 3d printat stativfäste (ej kommit än). Jag har hunnit testa objektivet lite redan och är riktigt nöjd så här långt. Inte allt för tungt och det har fungerat fint handhållet även om alla bilder inte är helt skarpa på 1/250s @ 400 mm trots antiskak i både lins och kamerahus. Fotar man något som rör sig snabbt behövs betydligt snabbare slutartid oavsett.

Lite synd att det är så långt vid 400 mm, det hade varit fint utan utskjut vid zoom. Men för priset är jag mycket nöjd. Jag har bara haft ett teleobjektiv tidigare kring samma prisklass som inte alls var lika bra enligt min mening, samt tyngre dessutom.

Grattis! Nu känner jag faktiskt inte till någon telezoom över 300mm som inte växer vid inzoomning (f u möjligen bjässen Sigma 200-500/2,8 som väger väl 16Kg!) så det får man nog acceptera. Hoppas det blir många trevliga bilder!

Grattis! Nu känner jag faktiskt inte till någon telezoom över 300mm som inte växer vid inzoomning (f u möjligen bjässen Sigma 200-500/2,8 som väger väl 16Kg!) så det får man nog acceptera. Hoppas det blir många trevliga bilder!

Nja, Sony 200-600 passar direkt på A7 III. Förvisso tyngre, större och dyrare än Sigma 100-400, men inget Sigma 200-500/2,8. Men även objektiv som Nikon 200-400/4 och 180-400/4 håller längden.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto