Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Teknik vid foto i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag har tagit en massa bilder emot solen, men de flesta bilder blir solen ljus eller "utfrät" och resten av bilden blir underexponerad. Hur gör man om man vill få en bra avvägd bild i motljus.

Har använt centrumvägd ljusmätning. Vilka inställningar är det jag bör andra på och hur gör man egentligen för att få en perfekt exponerad motljus bild?

MVH C

Jag har tagit en massa bilder emot solen, men de flesta bilder blir solen ljus eller "utfrät" och resten av bilden blir underexponerad. Hur gör man om man vill få en bra avvägd bild i motljus.

Har använt centrumvägd ljusmätning. Vilka inställningar är det jag bör andra på och hur gör man egentligen för att få en perfekt exponerad motljus bild?

MVH C

Avtonat gråfilter. Halva filtret är grått och den andra hälften är neutralt. Har du med solen i bild är det ändå svårt att inte få solen utfrätt eller den mörka undre halvan underexponerad med brus som följd.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1349039.htm?set=mp är ett tydligt exempel.

/FW

Om det är porträtt du vill ta så är svaret: upplättningsblixt. Gärna då i kombination med high-speed-sync.

Upplättningsblixt is the way to go men brukar bli rätt platt om blixten sitter på kameran.

Om du har en blixt som du kan utlösa trådlöst kör på det..

Jag brukar underexponera himlen mellan 1-2 steg och sen använda blixten för att lätta upp förgrunden. Om du försöker ta bilden mitt på dagen i starkt solsken så kommer du förmodligen behöva andvända "high speed sync" i kameran. Kolla i manualen hur du aktiverar den.

Kolla på några exempel på motljus och blixt här:
http://draggingtheshutter.blogspot.com/2009/04/kedjor-kvarnar-solnedgang-tva-nikon.html

på dessa bilder använde jag två småblixter från nikon. Rekomenderar verkligen!

Lycka till. Motljusbilder fungerar absolut bäst i skymningen/solnedgånen då du kan komma under 1/250 sek i slutaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar