Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappar bilderna med min K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Å

Aktiv medlem
Hejsan.

Har nu drabbats två gånger för detta med min K10D.

Själva fotandet går bra, men nu har det hänt två ggr att bilderna bara är borta - 'Ingen bild'.

Första gången: tog en bild, sedan när jag skulle se den på displayen, blev det mörkt ett tag och sedan fick jag meddelandet 'Ingen bild', dvs alla bilder innan inkl. sista bilden var borta.

Andra gången: startade kameran i morse, och när jag skulle titta på bilderna som jag tog igår, var de som bortblåsta.

Jag vet att jag inte har kommit åt några "ta bort"-knappar under dessa två tillfällen.

Använder mig av ett Kingston elite pro-kort (2G).
Detta tycker jag har fungerat utmärkt.
Ska tillägga att jag inte kan läsa kortet direkt i min bärbara dator. Den säger att kortet ej är formaterat.

Frågan är nu bara om det beror på kortet eller kameran; eller båda två....?

/Anders
 
Det är nog kortet som inte funkar i K10D. Eller K10D som är kräsen. Jag har ett motsvarande (1GB), det hängde sig ibland när jag förde över bilder med USB-sladden från kameran. Jag testade med att formatera i kamera osv. Sen köpte jag en kortläsare, och med den har det inte hängt sig vid överföring.

Jag köpte kortet i september förra året och hade inga problem med det i min förra kamera. Skall nog reklamera det, om jag hittar kvittot. Det känns inte riktigt bra, speciellt när jag läser om dina problem.
 
Anders Å skrev:
Vilket eller vilka kort rekommenderas för den här kameran?

/Anders
Sandisk verkar vara det kort som alla testar med. Tillverkarna testar säkert med andra också, men Sandisk verkar alltid funka. Man kan hitta adra märken som funkar, men då pftast bara på vissa kameror, så om man byter, eller har flera kan det blir problem.
 
möjligen ett mycket dumt svar,
Men om man skulle råka vrida på "skärpedjupskontrollen" när man tar bilden så tar den ju en bild som inte sparas, kanske blivit någon sådan felkoppling i kameran?
(kanske finns i någon meny?)
Om det inte är fel på minneskortet alltså.
 
Ja, skärpedjupskontrollen kan ge en "elektronisk" eller "optisk" förtitt. Detta ställer man in under Specialinställningar.

"Elektronisk" förtitt är till för att kolla exponering, histogram, vitbalans etc - och där tas en bild som ej sparas på minneskortet.

Hälsar
R
 
Jag har precis samma minneskort till min K10D.

Jag kom att tänka på att det ju finns en liten låsning på minnet, du kanske har kommit åt den, så du inte kan skriva på kortet?

utan bara fotar men raderas från cache med en gång?

Minnet har fungerat bra för mig, jag överför ibland via kameran, och ibland via en billig usb-läsare(gratis t.o.m.) och ibland blir det konstiga streck i bilderna, då får jag överföra den igen, men det är nog läsaren som det är fel på..
 
Jag skaffade SanDisk SecureDigital 1GB Extreme III och har använt det snart en vecka utan problem och utan att formatera om.

Däremot är det andra saker jag har problem med!
 
Jag formaterar alltid nya kort första gången de sätt i kamera, sedan har jag aldrig behövt formatera om något av mina Sandiskkort. 1GB och 4GB. 1GB korten har jag använt i flera år med *istDS utan problem, och 4GB endast på K10D i ett par månader och över 5000 bilder och helt utan problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.