Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar kring uppgradering av kamerahus!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag undrar generellt hur ofta ni uppgraderar era kamerahus?

* Varje gång det kommer en ny kamera
* Varannan gång det kommer en ny kamera

- - -
I samband med att ni byter upp er, vad gör ni med er gamla kamera?

* Säljer gamla kameran på t.ex. Blocket
* Löser in den i fotobutik för att få den nya kameran till lite lägre pris
* Skänker gamla kameran
* Behåller gamla kameran

- - -
T.ex. om ni har en Nikon Z7 II, D850 eller D6.
-> Kommer ni köpa nya Nikon Z9 eller kommer ni vänta med att köpa ny kamera tills nästkommande kamera kommer ut på marknaden (den kanske heter ZX eller Z10, ingen aning) om ni nu känner ett behov av att uppgradera ert nuvarande kamerahus vill säga!

MVH at1981 !!
 
Jag uppgraderar kamerahus ungefär var tionde år. Mina uppgraderingar är behovsbaserade. Hur många nya modeller som hinner lanseras under dessa tio år, det bekymrar mig inte. Jag har insett att mitt fotografiska nöje och min fotografiska utveckling blir större om jag lägger en stor del av fotobudgeten på annat än bara nya prylar.
 
Sett till Nikons digitala spegelreflexhus:

D80 (nära lansering 2006)-->D700 (tidigt 2011)-->D810 (tidigt 2016)-->D850 (sent 2018)

D80 såld privat ihop med 18-70 och D810 inbytt med extra inbytespeng på 5000 kr uppepå inbytesvärde vid köp av D850. D700 kvar. Det finns inget "fyrkantigt" system på det sättet du efterfrågar, utan det handlar om vad jag tyckt om olika kamerahus, ekonomi, priser och erbjudanden. Sedan har jag bara köpt nya hus, men jag har en del objektiv som är köpta begagnade däremot.
 
Hejsan!

Jag undrar generellt hur ofta ni uppgraderar era kamerahus?

* Varje gång det kommer en ny kamera
* Varannan gång det kommer en ny kamera

- - -
I samband med att ni byter upp er, vad gör ni med er gamla kamera?

* Säljer gamla kameran på t.ex. Blocket
* Löser in den i fotobutik för att få den nya kameran till lite lägre pris
* Skänker gamla kameran
* Behåller gamla kameran

- - -
T.ex. om ni har en Nikon Z7 II, D850 eller D6.
-> Kommer ni köpa nya Nikon Z9 eller kommer ni vänta med att köpa ny kamera tills nästkommande kamera kommer ut på marknaden (den kanske heter ZX eller Z10, ingen aning) om ni nu känner ett behov av att uppgradera ert nuvarande kamerahus vill säga!

MVH at1981 !!
Hej!

Nikon D50, inköpt ny 2005 och ”dödförklarad” 2010; 44000 exponeringar
D300, inköpt 2010 beg med 700 exp och ”dödförklarad” 2018; 55000 exponeringar
Samsung NX10 inköpt 2012 som ny, men beggad, lämnad till elektronikåtervinningen 2017 fullt fungerande, objektiven såldes på blocket på bara ett par dagar, ett avsked med klump i halsen, vilken kamera, trots sina brister var den riktigt rolig att fota med, vissa kameror är något extra. 18000 exponeringar. Skrotades bara pga att samsung hoppade av kameraindustrin och att NX50? aldrig dök upp.
D800 köpt beg med 11000 exp, kvar i ägo nu med 19000 exponeringar, grymt fin kamera på alla sätt och vis, men känns mest som ett felköp….klumpig o tung.
Lumix GX80 2019 köptes helt ny, kvar i ägo, 19000 exponeringar, min bästa kamera efter D300 som är den bästa jag haft. D300 med 16-85/3,5-5,6, vilken effektiv maskin och fotoglädje i ett utsökt paket map vikt och storlek.
 
Tittar jag tillbaka så har jag köpt ny kamera i princip var annat år. Har i princip alltid haft två kameror parallellt för olika ändamål, just nu Nikon Z6 och Z fc. Tittar jag tillbaka har tidigare kameror haft en ungefärlig livslängd på 3 år hos mig.

Det skulle innebära att jag behöver byta ut min Z6:a nästa år, tyvärr tror jag inte Nikon släppt något nytt i min prisklass till dess. Hade gärna sett att lite av godiset i Z9:an hittar ner i en lite billigare modell, typ en Z6 III eller vad den kan tänkas heta.

Sälja gamla eller inte beror helt på vad 2:a handsvärdet är. Jag har bara sålt en kamera för att delfinansiera ett nytt hus och det var när jag sålde min Panasonic GH5 för att köpa Nikon Z6:an.
Jag har fortfarande 2 Lumixhus som jag funderar på om jag ska sälja eller inte, en GH4 och en GM1.
 
Började med digital Systemkamera 2004. Då en Canon 300 D. Haft analoga systemetkameror sedan 1975. Såg genast fördelen med det digitala. Bytte upp mig till Canon 5D då den kom. Sedan dess var det fullformat som gällde. Min 5D har jag kvar fortfarande. Har sedan bytt till 5DMK II, MK III, MK IV så fort dom kom ut. MK II´an atstrokonverterade jag och använde till fotografering av galaxer och nebulosor. MK III och MK IV sålde jag på blocket. MK IV såldes då jag uppgraderade till Canon EOS R5. Jag har varje gång jag bytt sagt att det är sista gången jag byter kameran. Nu säger jag detsamma. Fastnat för R optiken. Nu får det vara slutbytt på kamerahussidan (råkade köpa en Canon EOS R också som backupp kamera). Jag är en glad amatör. Jag dricker inte, Går aldrig på krogen och lever billigt. Någon last måste jag ju ha.
 
När jag blev digital: Nikon D100>D800>D850. Den sistnämnda får rulla på ett gäng år till. Bildkvallan är inte så mycket bättre på nya modeller.
 
Hejsan!

Jag undrar generellt hur ofta ni uppgraderar era kamerahus?

* Varje gång det kommer en ny kamera
* Varannan gång det kommer en ny kamera

- - -
I samband med att ni byter upp er, vad gör ni med er gamla kamera?

* Säljer gamla kameran på t.ex. Blocket
* Löser in den i fotobutik för att få den nya kameran till lite lägre pris
* Skänker gamla kameran
* Behåller gamla kameran

- - -
T.ex. om ni har en Nikon Z7 II, D850 eller D6.
-> Kommer ni köpa nya Nikon Z9 eller kommer ni vänta med att köpa ny kamera tills nästkommande kamera kommer ut på marknaden (den kanske heter ZX eller Z10, ingen aning) om ni nu känner ett behov av att uppgradera ert nuvarande kamerahus vill säga!

MVH at1981 !!
Jag uppgraderar ALDRIG en kamera. Inträdet till den digitala världen gjorde jag med en Nikon D50. Den byttes 2009 till en D300 eftersom jag skulle på en Antarktisresa och behövde en robustare kamera. Därefter blev det 2013 en Leica Monochrom som jag inte känner något som helst behov av att "uppgradera". Senaste köpet 2020 blev en Nikon Z6 med FTZ-adaptern eftersom jag ville kunna ta fram mina mina Nikkor-gluggar ur vitrinskåpet och ge dem ett nytt liv. Fujis X100 har jag kvar och använder då och då. En mycket trevlig kamera, men inte heller där känner jag något sug efter "uppgradering". Av och till luftar jag även min Panasonic LX3 – en ypperlig liten kamera att ta med när man inte vill ha några tyngre grejer med sig.

/ Hälsningar, FiCa1
 
Senast ändrad:
Tänk om man kunde uppgradera sitt kamerahus. Då hade jag behållt min D2:a och bara bytt sensor, display och af-modul. Gummiklädsel skulle ingå. 😉
 
Köpte min första digitala systemkamera 2012 (D800E) som jag fortfarande har kvar och som jag kommer att fortsätta att använda så länge den fungerar. Kompletterade med ett D850 i slutet på förra året (innan Brexit) och samma sak med den, jag kommer att använda den så länge den fungerar.

Jag har sedan det att jag tog upp fotograferandet igen (2012) handlat fotorelaterade prylar för resten av mitt liv och dessutom mer än vad jag egentligen behöver (två kamerahus och sammanlagt åtta (8) gluggar (för att nämna något)), så jag ser näppeligen något behov av att komplettera eller "uppgradera" med ytterligare pryttlar.

Där det brister framförallt (hos mig) är i kunnandet och handhavandet inom fotografin, och det är inget man kan köpa sig till, utan det krävs inlärning genom övning och att plugga vad det gäller (inte minst) hur man använder mjukvaror för foto, (vilket är en synnerligen långsam process (hos mig).

Låt mig som exempel ta den här bilden, som jag tog igår;

_8500546.jpg

Var och en förstår ju att denna typen av bild näppeligen kräver en utrustning för XX XXX :- när den likväl skulle kunna tas med (i princip) vilken modern smartphone som helst.

Men för att ge ett kort svar på den inledande frågan, det är (i den mån det blir aktuellt) inte dags att "uppgradera" mina kamerahus förrän de slutar att fungera eller det är ekonomiskt oförsvarligt att reparera dom. Tycker resonemanget ganska tydligt illustreras i den här videon.

Det var mina 5 cent i frågan.
 
Senast ändrad:
Nej. Varken kamerahus eller optik kommer att "uppgraderas" under återstående livstid (för tekniken - OCH för mig). Det finns ETT, sannolikt mycket teoretiskt, undantag: Om Nikon släpper en Df2 - så åker D810:an ut snabbare än blixten som delfinansiering. En Df och en Df2 känns rätt optimalt för en hobbyamatör...

(Hela gamla Nikon F-systemet ska till Sportdykarmuséet i Lysekil... :cool:)

Med 5 fasta gluggar 20, 50, 85, 105micro samt 300mmPF (med TC-14 III + TC20 III) och så tre zoomar (14-24, 24-120 och ett 80-200 med LtSC) - så har jag inga behov av kompletteringar där.

Så nej, det blir inga planerade "uppgraderingar" för mig. Oplanerade kompletteringar som man helt plötsligt snubblar över kan ju inte redovisas i förväg. Ett 800mm spegeltele liggande i dikeskanten? :ROFLMAO:
/Odd
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Jag försöker tänka väldigt rationellt. Löser en ny kamera några verkliga problem, och skapar den nya? Jag är inte direkt snabb på att uppgradera. De senaste åren har det varit F100-D200-D700-D810.

Första bytet, film till digital var ekonomiskt nödvändigt.

Andra ett rejält kliv i bildkvalitet.

Tredje ett mindre steg än man kan tro, men vissa uppdragsgivare krävde högre upplösning. Ett fantastiskt stillbildsverktyg som jag har två av.

Skulle mitt videofilmande ta fart, skulle jag behöva göra något åt det. Just nu har jag nästan ingen efterfrågan på det.

Sedan har jag också en Fuji X100F för lite mer diskret fotograferande och för att den är så trevlig. Och några andra småkameror, för helt rationell är inte jag heller.

Gamla kameror har jag sålt eller behållit som reserv.
 
Jag undrar generellt hur ofta ni uppgraderar era kamerahus?
När det kommer ny rolig kamera som jag har råd med. Jag brukar oftast ha mer råd att köpa en kamera när det kommer en ny rolig kamera.

Det har också hänt att ingen av mina kameror klarar av en ny fotosituation som jag har försatt mig i (som att börja fotografera tornseglare; då blev jag tvungen att köpa en kamera med snabbare och allmänt bättre autofokus).

Det kan alltså gå bortåt ett decennium utan att jag köper en kamera, men det kan också bli flera kamerainköp under ett och samma år.
I samband med att ni byter upp er, vad gör ni med er gamla kamera?
Behåller den och ställer den i en hylla bland alla andra gamla kameror.

Undantaget är den allra första systemkameran jag köpte (en Olympus OM-1) som jag sålde i samband med att jag köpte min andra systemkamera (en Olympus OM-2). Jag har dock ångrat det så jag köpte för ett antal år sen en OM-1 att ställa i hyllan bland de andra gamla kamerorna.
 
Senast ändrad:
Samsung NX10 inköpt 2012 som ny, men beggad, lämnad till elektronikåtervinningen 2017 fullt fungerande, objektiven såldes på blocket på bara ett par dagar, ett avsked med klump i halsen, vilken kamera, trots sina brister var den riktigt rolig att fota med, vissa kameror är något extra. 18000 exponeringar. Skrotades bara pga att samsung hoppade av kameraindustrin och att NX50? aldrig dök upp.
Varför skrotade du den? Hade det inte gått att sälja den billigt, tror du? Eller helt enkelt skänka bort den?
 
Om inget revolutionerande händer, som tex hoppet mellan Sony A7ii och A7iii så kanske varannan eller var 3:e generation av en kamera börjar bli intressant, ingen wow-känsla = inget byte.
Sen hoppas jag att någon jag känner köper mitt gamla hus till underpris (vill alltid ha 2 hus dock) så att jag slipper Blocket.
 
Varför skrotade du den? Hade det inte gått att sälja den billigt, tror du? Eller helt enkelt skänka bort den?
Den låg ute länge på blocket o intresset tolkade jag som svalt, dessutom vill jag inte, hur ska man säga, få någon annan att köpa in sig i ett döende system, känns inte rätt. Jag försökte med dem som ville ha gluggarna men det var mest nya ägare till exempelvis NX500 som var superbra. Jag testade den ett tag o fy vad vass den är! Jag vill dock ha mer reglage, sökare och blixt i en kamera så den valde jag bort snabbt efter test och att Samsung drog sig ur marknaden. Det fanns onekligen potential i det systemet! Mkt synd!
 
Jag har hunnit med 9 Canonhus sedan jag började fotografera 2008. Några har jag bara haft i ett halvår medan andra 2-3 år. Bara två är köpta nya så de flesta har jag inte förlorat så mycket på att äga. Jag gillar att testa både hus och objektiv och det har fungerat fint eftersom jag dagligen håller koll på begagnatmarknaden. Jag har aldrig behållt något hus utan sålt det och köpt ett annat direkt. Vid nästa köp kan det bli så att jag behåller mitt nuvarande hus för att ha en extrakamera.
 
Började med en Canon 400D (2006)
Köpte sedan
Canon 40D (2008)
Canon 40D (2009) Astro-modifierad
Canon 7D (2010)
Canon 5D MK3 (2012)
Canon M (2015)
Canon 5DS R (2020)
Canon Ra (2021)
Canon 1V (2021)

Har kvar varenda kamera. De gamla är ju inte värda så mycket. De får leva tills batterier dör osv. Använder samtliga utom 400D och vanliga 40Dn än idag. Används för lite olika ändamål. Har lånat ut 40Dn till släkt och vänner genom åren.

Har inget direkt köpmönster, köper efter behov mestadels. Optik säljer jag av en del dock. Uppgraderar jag så behåller jag endast det gamla om det kan leverera någon unik karaktär mot den nya.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.