Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron/Sigma till eos 5d

Produkter
(logga in för att koppla)

MickEva

Aktiv medlem
Jag tänker uppdatera (från 350d) till en eos 5d (gamla modellen) och är då ute efter några nya objektiv. Eftersom jag inte tänker lägga ner 10 laxar per objektiv så här i början så har jag tänkt mig Sigma eller Tamron objektiv. Frågan är bara vilka som passar till 5d:n?

Funkar t ex:

Tamron 17-50 2,8
Sigma 18-50 2,8
Macro, har ett 60 2,8 som inte passar till 5d. Finns något motsvarande?

Har ni tips på andra bra objektiv som passar så tas även det tacksamt emot. Jag fotar mest porträtt, hemmiljöbilder och en och annan kotte. Har ett 50 mm 1,8 sedan tidigare och det vet jag ju funkar även till 5d.

Tack på förhand!
 
Funkar t ex:

Tamron 17-50 2,8
Sigma 18-50 2,8
Nej, dessa objektiv ger en bildcirkel som är mindre än sensorn hos 5D, då de är anpassade för EF-S-kameror i Canonfallet. Däremot finns det andra objektiv från nämnda tillverkare som är klart lämpliga:

Tamron 28-75/2,8
Sigma 24-70/2,8

Macro, har ett 60 2,8 som inte passar till 5d. Finns något motsvarande?
Ja, det finns ganska många makroobjektiv som passar 5D med motsvarande bildvinkel som 60 mm på en 350D, exempelvis:

Tamron 90/2,8
Sigma 105/2,8
Tokina 100/2,8
Canon 100/2,8
 
Tack "Makten" för dina tips.

Om man vill ha en vidvinkelzoom då som grädden på moset. Hade jag råd skulle jag köpa ett Canon EF 17-40/4 L USM men det är lite saftigt om man vill ha ytterligare objektiv. Finns det något annat prisvärt alternativ som kommer i närheten av canons?
 
Tack "Makten" för dina tips.

Om man vill ha en vidvinkelzoom då som grädden på moset. Hade jag råd skulle jag köpa ett Canon EF 17-40/4 L USM men det är lite saftigt om man vill ha ytterligare objektiv. Finns det något annat prisvärt alternativ som kommer i närheten av canons?
För det första; har du förstått att 24 mm på en 5D är lika vidvinkligt som 15 mm på 350D? Jag undrar eftersom du funderade på normalzoomar för ett annat sensorformat först.

Det finns billigare vidvinklar, men de är inte så vanliga i Sverige. Tamron, Sigma och Tokina har objektiv kring området 18-35 mm med olika ljusstyrka, men då får du antagligen leta på begagnatmarknaden.
Just 17-40 är inte nödvändigtvis bäst bara för att det är dyrt och har en fin röd ring;-) Det är många som tycker att det ger dålig kantskärpa och mycket distorsion.

Om du kan tänka dig en fast brännvidd så finns det exempelvis 20-millimetersobjektiv från både Canon och Sigma.
 
Hej Makten,
Nej jag är verkligen ingen expert på objektiv, brännvidder och sensorer. Men nu när jag enbart kommer att köra med 5d så vill jag liksom ha några objektiv som täcker de flesta behov så att säga.
 
Hej Makten,
Nej jag är verkligen ingen expert på objektiv, brännvidder och sensorer. Men nu när jag enbart kommer att köra med 5d så vill jag liksom ha några objektiv som täcker de flesta behov så att säga.
Jag tror att det är dumt att försöka lista ut vad "de flesta behov" är, innan man äger kameran. Jag tror att det är ganska få fotografer, amerikanska pryldårar undantaget, som måste ha så mångsidig utrustning det bara går. Behoven upptäcker man efterhand, och det är nog roligare att uppgradera när man märker att man behöver något nytt, istället för att köpa allt i en klump från början.

Själv är jag en sån som köper och säljer objektiv mest hela tiden, men numera vet jag vad jag vill åt. Jag har noll intresse för långa teleobjektiv till exempel. Eller extrema vidvinklar. En normalzoom täcker faktiskt "de flesta behov", för mig. Det betyder ju inte att så är fallet för dig. Jag vill bara uppmana till lite eftertanke, vilket det brukar råda påtaglig brist på när folk frågar andra vad de ska köpa;-)

Tillägg: Med amerikanska pryldårar syftar jag på fotografer som huserar på amerikanska fotoforum, som tycks ha hur mycket pengar som helst, hur många objektiv som helst, och som ändå inte är nöjda. Samtidigt som de inte kan fotografera.
 
Tack Makten för att du tar dig tid att svara.

Jag har inte tänkt att köpa alla på en gång utan börja med ett makro eftersom jag kommer att sakna mitt 60 mm 2,8 som jag använder flitigt till min gamla kamera.

Jag vill bara ta reda på vad som finns till 5d och vad andra tycker funkar bra. Har även saknat en normalzoom eftersom jag tyckt att kitobjektiviet till 350d inte varit tillräckligt skarpt, därför hör jag mig för vad som finns till 5d. Trodde det var det forumet var till för - få tips och råd :D
 
Tack Makten för att du tar dig tid att svara.

Jag har inte tänkt att köpa alla på en gång utan börja med ett makro eftersom jag kommer att sakna mitt 60 mm 2,8 som jag använder flitigt till min gamla kamera.

Jag vill bara ta reda på vad som finns till 5d och vad andra tycker funkar bra. Har även saknat en normalzoom eftersom jag tyckt att kitobjektiviet till 350d inte varit tillräckligt skarpt, därför hör jag mig för vad som finns till 5d. Trodde det var det forumet var till för - få tips och råd :D
Då tycker jag att du ska köpa dig ett makroobjektiv kring 100 mm och en normalzoom, kanske Tamronet jag nämnde:) Du kommer antagligen att bli förvånad över hur tämligen enkla gluggar kan vara helt enastående på det större sensorformatet.
Vidvinklar är lite klurigare, men det finns som sagt. Jag kan inte ge några direkta tips på den fronten dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.