Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta kort med autofokus fast bilden inte är i fokus (går det)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Något lägre skrev jag, men det står dig fritt att hitta på vilken benämning du vill om det gör dig gladare. I princip så är det väl de med runt sökarokular och tiopolig kontakt som inte har funktionen (dvs t ex trådstartarens D300), medan de med "konsumentsökarokular" har det.

Jo jag vet :), det bara bara det jag fick betala en 3-4tusen mer för en begagnad D750 än för en begagnad D800

AF-S och komponera om, utan att släppa avtryckaren från halvläget, när kameran fokuserat färdigt, ger det som AF-C fotograferna gör genom att släppa tummen från AF-ON knappen, möjligheten att trycka av separat från fokus. Det gäller bara att inte råka släppa upp avtrycket :)

Har man AF-On bak, men fortfarande AF på avtrycket så kan man fokusera med bakknappen och hålla in den istället. Kameran kommer då inte att fokusera när man trycker ned avtrycket halvvägs, utan den intryckta bakknappen kör över avtrycket. Det är ganska fördelaktigt om jag försöka se det ibland svåravlästa "vattenpasset" i sökaren på D810 eftersom fokuspunkterna och det lyser upp när man duttar på avtryckaren. Man kan förvisso avsätta en knapp för detta, men då går den ju inte att använda till annat (t ex just att slå på vattenpasset...).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar