Annons

Ta betalt för att fota bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag pratade med en väldigt duktig kvinnlig fotograf för ett tag sedan. Jag var där och fotograferade min lilla dotter. Hade inte tillgång till studioblixtar då och tyckte även det var kul att se någon annan fotgrafera dottern.(Samt nyfika mig lite i ljussättning)
Ja ja...kom till saken :) Jo vi pratade en hel del om bröllops fotografering mm. Hon är välkänd som fotograf så hon är fullbokad nästan jämt sommartid. Hon hade då blivit tillfrågad om att göra ett sk. heldagsjobb när man följer bruden från morgonen vid "morgongåvan" eller vad det heter och vigselakten och en stund på själva festen.
Hon var så fullbokad så hon sa 25000 kr kostar en heldag på en helg för hon trodde att då slipper jag jobbet... långnäsa blev det.. för brudparet tyckte det var billigt, uppåt 40-50000 kr. kostade det med fotografer de pratat med i stockholm. (Hon lyckades snirkla sig ur ändå)

Nu skall du väl kanske inte riva i så hårt men jag anser att med allt jobb det innebär, det är ju mer än 1 dag med förberedelser och efterarbete lär ju kosta rejält med pengar.
Ett vanligt bröllopsfotograferande går ju på runt 7-8000 kronor (då ingår ju nån ram nån förstorning och några kort mm.) så uppåt 10000 kronor tycker jag alla gånger.

Det är bättre tycker jag att ta rejält betalt för jobbet och helre hålla lägre priser på "framkallningar" med digital framkallning så är det ju riktigt billigt. Mindre än 150 kronor för en rejäl förstorning inkl. frakt. Det får man betala som startkostnad för proffsframkalning av mellanformat kanske...
/Jonas, JOP
 
fotade min sambos bröllop i Rom förra sommaren.
Skulle aldrig i livet ens våga drömma om att ta en ynka euro i betalning av min blivande svägerska och hennes man.
De fick också bilderna på cd.
Jag betalade till och med cd:n (3 kr/st när man köpte ett 20-pack cd-r på Willys) åt dom.
Herregud, inte kan man väl ta betalt då, ÄVEN om det hade kostat dom typ 800 euro att anlitat en riktig fotograf som kommit där och viftat med sina jävla blixtrar och paraplyer mitt i solen.
Hade ju knappast blivit så mycket bättre bilder för det. Han hade säkert inte ens kunnat snacka engelska.


Nej, jag hade ju blivit bjuden på bröllop i kärlekens stad.
Och inte fan skulle jag få betalt för att fotografera bröllopet.
Eller bjuden och bjudet, jag betalade såklart resan själv.
Men det var värt allting.
 
Snåla släktingar suger ur fattiga amatörer

Min uppfattning är att de som gifter sig och vill ha en släkting/ vän som fotograf försöker spara pengar, men när/ om det går åt fanders( vilket det ofta gör) så får släkting/ vän mer skit än yrkesfotograf.
Jag vet inte hur många gånger jag fått jobbet att bara ta studiobilder för att vän/ släkting med fin kamera skall sköta resten.
Resten har ofta inte blivit så mycket.
Det är ett stort ansvar och svårt att fota bröllop; speciellt de som man själv känner. Den respekt som en fotograf behöver får inte den bekante.

Nu blev det för långt igen...

Det jag menar är att de som inte har råd att hyra en fotograf skall heller inga bilder förvänta sig.
Då kan vän/ släkting träda in med sin 350 och Sigmaglugg. Och göra bra ifrån sig.
 
christianhylse skrev:
fotade min sambos bröllop i Rom förra sommaren.
Skulle aldrig i livet ens våga drömma om att ta en ynka euro i betalning av min blivande svägerska och hennes man...

Nej, jag hade ju blivit bjuden på bröllop i kärlekens stad.
Och inte fan skulle jag få betalt för att fotografera bröllopet.
Eller bjuden och bjudet, jag betalade såklart resan själv.
Men det var värt allting.
Min sambos bröllop, du har alltså gift dig, grattis :)

Kanske inte, men de vågade fråga om du kunde tänka dig att arbeta på deras bröllop.
 
Tack för all input från er, fortfarande svårt för mig att veta hur mycket jag skall ta betalt!

Dock verkar många ha missförstått, det är alltså inte min vän eller släktning jag skall fota åt!

Personen i fråga är min Fästmös Brorsas Kompis (Min Blivande Svågers Kompis), dvs en person jag aldrog träffat förut, och det var min blivande Svåger som "rekomenderade" mig.

Skulle det vara en vän till mig skull e jag troligen tacka nej, och hellre gå som gäst och ta med mig kompaktkameran!

Så det är så att säga en helt okänd person, men fortfarande så är det svårt för mig att veta hur mycket jag skall/bör ta betalt!

Självklart kommer jag ej heller lämna ifrån mig bilderna helt "rena", utan kommer självklart redigera dem och bara lämna ifrån mig alster jag är nöjd med!


/Jocce
 
Spårar ni inte ut nu

Frågan från början är hur mycket betalt.

Alla verkar förutsätta att joacim är osäker på själva fotandet. Jag tolkar det inte så.

Kontrollera vad den lokala fotografen tar och utgå från 50%.
Om du utövar din hobby och kan kvitta utgifter mot intäkter så bara kostnaden på din kamera gör att du inte behöver bry dig om skatter för du går ändå med förlust.
(kolla med skatteverket om du är osäker)

Ett litet tips är ha två minnes kort med dig ifall det ena lägger av så har du bilder från det andra kortet. Dvs växla mellan korten flera ggr. under cermonin. Och glöm inte laddaren och extra batterier. (Viktigt)

Jag fotade en gång med analog kamera för skojskull på ett bröllop som "extra fotograf" helt gratis det visar sig att min bild är den som sitter uppe :) så proffs amatör snacket har inget med kvalite att göra utan om det är ditt levebröd eller ej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.