Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ska man ta betalt???

Produkter
(logga in för att koppla)
Prislappen är väl alltid relativ till vad som avtalas, eller har jag helt fel där? Ska priset sättas efter kunskap, prestation, förväntningar eller annat?

Att följa "mallen" som finns på http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf, där priset anges till 1000:-/tim för en bröllopsfotografering är det rimligt? För en inbiten proffsfotograf kan jag nog tänka mig det, eller ännu mer. Men då kan jag nog också tänka mig att det är tufft att nå alla förväntningar som brudparet har på fotografen med den prislappen.

Kan nog tänka mig att många svettas när det väl gäller om man går med på detta. I ärlighetens namn gäller det att vara ärlig från början och berätta vad du kan, vad du har fotograferat tidigare och vad du kan leverera. Dela dina idéer med de berörda och låt inte girigheten ta överhanden, blir det fel så kan det bli tråkigt. Har själv fått erbjudande om att fotografera ett bröllop inom kort och låter priset vara en hemlighet här på forumet, däremot kan jag puffa för att det viktigaste är att veta sina begränsningar och vad man kan leverera och att vädergudarna är med dig på den stora dagen. Ingen backup-plan..? Shit, vad jobbigt, då är det dags att fixa även detta...

Ja som sagt, många diskuterar prislappen här på forumet, men det viktigaste är ändå att du kan leverera det du har lovat...så simma inte efter vatten över ån. Eller vad tycker ni andra här på forumet?

Må väl/
Robert

dom flesta som är duktiga bröllops fotografer tar minst 4000 för en timmes foto. Jag skulle säga att blf prislista är en vad man bör ta som lägst.

Hej! Jag har fotat mina tre första bröllop den här sommaren. Jag är utbildad inom foto och har fotat mycket porträtt tidigare, med aldrig bröllop. Det började med att min kusin skulle gifta sig och dom frågade mig, jag sa precis som det var, att jag aldrig fotat bröllop innan och att jag inte kunde ge några garantier för perfekta bilder. Dom ville ändå att jag skulle fota, så jag gjorde det gratis. Bra träning för mig, och en "bröllopspresent" till dom.

Bilderna blev jättebra och jag lade ut dom på min blogg vilket resulterade i att två par till, som jag är bekant med sen tidigare, hörde av sig och undrade om jag kunde fira deras bröllop också.

Det ville jag gärna, men som tidigare informerade jag din om läget, min kunskapsnivå och vad jag kunde leverera.

Jag tog 1000 kr/bröllop då fotade jag i kyrkan och porträttbilder efteråt. I priset ingick ca 100 redigerade högupplösta bilder på skiva. Jag vet att det är ett väldigt lågt pris, och med tanke på hur många timmars jobb jag lade ner på redigering så blir timlönen verkligen inte fet. Men jag gjorde inte dessa jobb för pengarnas skull, utan för att skaffa mig erfarenhet :)

Så till nästa sommar har jag lite mer kött på benen, en hel del snygga bilder att visa upp i min portfolio samt bra referenser. Har verkligen fått blodad tand och ser fram emot fler jobb där jag kan ta lite mer betalt, dock fortfarande bara som hobbyverksamhet, vilket också påverkar vilka priser man kan ta.

Hoppas mitt svar gav dig någon hjälp, och lycka till! :)

för att kunna leva som egen företagare så behöver du fakturera ca 600000 kr per år för att få en (vanlig lön). Jag har svårt att tänka mig att du inte skulle fått dina jobb om du tex tagit 3000 kr för det är fortfarande lågt. Sedan förstår jag inte varför du ger 100 bilder dom flesta duktiga bröllopsfotografer ger 20-40 bilder o låter kunden köpa loss fler o med tanke på att du tog 1000 kr så hade det varit ett (måste) för att få någon lön.
Varför ser man aldrig någon som går till ica o säger jag ser att ni har 95 kr i avtalslön per timme men jag kan jobba för 40 kr om jag får jobbet? Jag ser blf prislistor som en mini avtals lön o jag har aldrig kört röda kors priser för det gynnar varken dig eller fotgrafi branschen. Visst det är kul att fota men det är fortfarande ett yrke som man ska ha betalt för precis som för allt annat. Synd att det inte finns massa byggare som vill ha referens objekt för då kan dom få bygga ett hus till mig för 1000 kr.
Det är att nervärdera sig själv till att ta 1000 kr för ett bröllop, är det en nära släkting,vän etc kan det vara ok
men inte annars.
Och nej jag är inte rädd för konkkurrans utan jag tycker mest att ni förstör för er själva.

Eller så tar man betalt för nerlagd tid och kompetens.
Själv höjde jag priserna för jag trodde jag var värd mer. Nu får man inga jobb alls.
Som hobbyfotograf är lite alltid mer än inget. Och livnär man sig inte på det så är det skitsamma.
Så man kan säga så här. De kunder som inte vill betala 4000kr för en timme är ju inga kunder till yrkesfotograferna så därför har yrkesfotograferna inte gått miste på nåt.
Får se själv hur jag gör. Skaffade FA-skattesedel nyligen och höjde priserna och kontentan blev....inga jobb utan bara mer utgifter då jag "behövde" bättre utrustning.

/Stefan R. Nilsson

Eller så tar man betalt för nerlagd tid och kompetens.
Själv höjde jag priserna för jag trodde jag var värd mer. Nu får man inga jobb alls.
Som hobbyfotograf är lite alltid mer än inget. Och livnär man sig inte på det så är det skitsamma.
Så man kan säga så här. De kunder som inte vill betala 4000kr för en timme är ju inga kunder till yrkesfotograferna så därför har yrkesfotograferna inte gått miste på nåt.
Får se själv hur jag gör. Skaffade FA-skattesedel nyligen och höjde priserna och kontentan blev....inga jobb utan bara mer utgifter då jag "behövde" bättre utrustning.

/Stefan R. Nilsson

för det första så är det inte 4000 kr för en timme utan sanningen är att om du ska räkna in all tid från
första kontakten vid besöket
rese tid fram o tillbaks till bröllopet
redigering av bilderna
slår man ihop det så blir det betydligt mer än EN TIMME.

ang att du inte får några jobb när du höjt priserna. När du kört 5000 kr per dag så har du blivit känd som 5000 kr fotografen för hela dagen. Finns dom som tar 25000 per dag o uppåt som är fullbokade så det är inte priset det hänger på i alla fall ;-)

Mja, bröllopsfotografer brukar ju inte ha återkommande kunder så de nya vet ju inget om prissättningen såvida de inte blivit rekommenderade. Dessutom så poängterar man ju att priserna innan är för att bygga upp erfarenhet och portfolio. Så de kunde man haft vet ju anledningen till prissättningen.
Får helt enkelt se i slutet av året. Men som det ser ut nu så tjänar JAG på att inte ha FA-skattesedel, dels kan man hålla lägre priser och dessutom slippa sociala avgifter och det viktigaste, få åtminstone någon som vill betala för en.
Tror dock jag måste ge det mer tid och försöka göra mer reklam.

/Stefan R. Nilsson

dom flesta som är duktiga bröllops fotografer tar minst 4000 för en timmes foto. Jag skulle säga att blf prislista är en vad man bör ta som lägst.
och
Jag ser blf prislistor som en mini avtals lön

Lite underligt resonemang då BLF bygger upp sina "listpriser" på medelvärden från enkätundersökningar från en massa fotografers prissättningar. Om alla skulle ha BLF's priser som min-priser så skulle man ju ha en situation där alla ligger över medel vilket inte går.

Varför ser man aldrig någon som går till ica o säger jag ser att ni har 95 kr i avtalslön per timme men jag kan jobba för 40 kr om jag får jobbet?
Du får väl snarare jämföra det med nån som ensam driver egen butik än nån som är anställd, annars blir det lite tokigt. I början kanske man inte kan plocka ut så hög lön man skulle vilja när man precis öppnat sin affär.

Du får väl snarare jämföra det med nån som ensam driver egen butik än nån som är anställd, annars blir det lite tokigt. I början kanske man inte kan plocka ut så hög lön man skulle vilja när man precis öppnat sin affär.

Kanske inte ta ut så hög lön, men skilj på vad du tar ut i lön och vad du debiterar för dina varor. Du har antagligen inte lägre kundpris på mjölken och limpan bara för att du nyss öppnat din affär, om det nu inte är så att du har någon nyöppningskampanj. Däremot kanske du måste ta ut lägre lön för att intäkterna ska räcka till andra nyetableringskostnader.

Kanske inte ta ut så hög lön, men skilj på vad du tar ut i lön och vad du debiterar för dina varor. Du har antagligen inte lägre kundpris på mjölken och limpan bara för att du nyss öppnat din affär, om det nu inte är så att du har någon nyöppningskampanj. Däremot kanske du måste ta ut lägre lön för att intäkterna ska räcka till andra nyetableringskostnader.
Fast kostnaden för att fota ett bröllop är ju inte automatiskt högre för nån som hållt på i tio år än för nån som nyss börjat.

Fast kostnaden för att fota ett bröllop är ju inte automatiskt högre för nån som hållt på i tio år än för nån som nyss börjat.

Kan det mycket väl vara. Efter att ha hållit på länge så har man kanske mer och dyrare utrustning som man har investerings- och avskrivningskostnader för. Dessa och alla andra kostnader, inklusive din lön, ska bäras av din debitering för dina tjänster.

Men som det ser ut nu så tjänar JAG på att inte ha FA-skattesedel, dels kan man hålla lägre priser och dessutom slippa sociala avgifter och det viktigaste, få åtminstone någon som vill betala för en.

Om du bara har A-skatt, hur tänker du då hantera de privatpersoner du har som kunder? Ska de betala in dina sociala avgifter och din preliminärskatt? Skulle tro att de flesta brudpar tycker att det är alltför krångligt.

Kan det mycket väl vara. Efter att ha hållit på länge så har man kanske mer och dyrare utrustning som man har investerings- och avskrivningskostnader för. Dessa och alla andra kostnader, inklusive din lön, ska bäras av din debitering för dina tjänster.
Det är som sagt inget man automatiskt har.

Om du bara har A-skatt, hur tänker du då hantera de privatpersoner du har som kunder? Ska de betala in dina sociala avgifter och din preliminärskatt? Skulle tro att de flesta brudpar tycker att det är alltför krångligt.

Sociala avgifterna betalar jag ju i min vinstskatt. Vad jag debiterar ingår ju allt utan de vet om det.

/Stefan R. Nilsson

för att kunna leva som egen företagare så behöver du fakturera ca 600000 kr per år för att få en (vanlig lön). Jag har svårt att tänka mig att du inte skulle fått dina jobb om du tex tagit 3000 kr för det är fortfarande lågt. Sedan förstår jag inte varför du ger 100 bilder dom flesta duktiga bröllopsfotografer ger 20-40 bilder o låter kunden köpa loss fler o med tanke på att du tog 1000 kr så hade det varit ett (måste) för att få någon lön.
Varför ser man aldrig någon som går till ica o säger jag ser att ni har 95 kr i avtalslön per timme men jag kan jobba för 40 kr om jag får jobbet? Jag ser blf prislistor som en mini avtals lön o jag har aldrig kört röda kors priser för det gynnar varken dig eller fotgrafi branschen. Visst det är kul att fota men det är fortfarande ett yrke som man ska ha betalt för precis som för allt annat. Synd att det inte finns massa byggare som vill ha referens objekt för då kan dom få bygga ett hus till mig för 1000 kr.
Det är att nervärdera sig själv till att ta 1000 kr för ett bröllop, är det en nära släkting,vän etc kan det vara ok
men inte annars.
Och nej jag är inte rädd för konkkurrans utan jag tycker mest att ni förstör för er själva.

SJÄLVKLART skulle jag aldrig ta 1000 kr/bröllop som egen företagare. Som sagt jag är medveten om att det var billigt, men jag hade ingen erfarenhet av bröllopsfoto plus att de jag fotade åt var bekanta till mig och min familj.

Hade jag tagit 4000 för fotograferingen hade jag känner mig väldigt osäker och pressad på att göra ett perfekt jobb. Alla måste börja någonstans och som nybörjare tycker i alla fall jag, att det känns mycket bättre att inte ta för mycket betalt. Jag försörjer mig inte på fotograferingen utan har det än så länge som hobby, så jag kan sätta priser som jag tycker känns bra utan att behöva tänka på ev vinst.

Och självklart kommer jag ta mer betalt när jag har fått igång min verksamhet mer och blivit en bättre fotograf, dels för att kunna finansiera ny utrustning och dels för att inte konkurrera ut yrkesfotografer. De uppdrag jag har gjort nu, till ett billigt pris har inte konkurrerat med yrkesfotografer då de antagligen hade valt någon annan vän som hade fått fotografera för en billig peng om inte jag hade gjort det.

Jag säger inte med mitt svar att trådstartaten som ta samma pris som jag gjorde, det måste han sätta själv utifrån hur säker han själv känner sig på just bröllopsfotografering, hur väl han känner de som ska fotas och anledningen till varför han gör det. För att tjäna pengar? För att lära sig, utvecklas, få erfarenhet?

Sociala avgifterna betalar jag ju i min vinstskatt. Vad jag debiterar ingår ju allt utan de vet om det.

Ja, så fungerar det om du har F- eller FA-skattsedel. Jag kanske missförstod dig, men jag tyckte det lät som om du ansåg det skulle vara bättre för dig att INTE ha F-skatt.

Ja, så fungerar det om du har F- eller FA-skattsedel. Jag kanske missförstod dig, men jag tyckte det lät som om du ansåg det skulle vara bättre för dig att INTE ha F-skatt.

Nä, ta bort FA-skattesedeln helt. Eftersom jag nu måste betala sociala avgifter så måste jag även debitera minst 70% mer än innan. Eftersom jag sedan 2005 köper mer in till hobbyverksamheten än vad jag får in så går jag alltid back.
Om jag nu får färre kunder och betalar sociala avgifter så kommer jag gå ännu mer back. Fördelen är att jag kan dra av moms nu.
Men nu blir verksamheten inte hållbar i förlängningen och därmed inte lär klassas som att vara företag, därmed återgående till hobbyverksamhet som är mkt enklare att hantera.
Litet dilemma.

/Stefan R. Nilsson

du får inte många jobb om du bara har priset att komma med. Det gäller att kunna leverera vad kund vill ha och oftast är priset prio 2 för många kunder. Jag har kört som egen fotograf sedan 2001 o jobbat med stora som små kunder o omsätter bra.

och

Lite underligt resonemang då BLF bygger upp sina "listpriser" på medelvärden från enkätundersökningar från en massa fotografers prissättningar. Om alla skulle ha BLF's priser som min-priser så skulle man ju ha en situation där alla ligger över medel vilket inte går.

dom flesta av mina kollegor ligger över blf prislista o jag gör aldrig jobb för under 1100 kr timmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar