snap01
Aktiv medlem
Prislappen är väl alltid relativ till vad som avtalas, eller har jag helt fel där? Ska priset sättas efter kunskap, prestation, förväntningar eller annat?
Att följa "mallen" som finns på http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf, där priset anges till 1000:-/tim för en bröllopsfotografering är det rimligt? För en inbiten proffsfotograf kan jag nog tänka mig det, eller ännu mer. Men då kan jag nog också tänka mig att det är tufft att nå alla förväntningar som brudparet har på fotografen med den prislappen.
Kan nog tänka mig att många svettas när det väl gäller om man går med på detta. I ärlighetens namn gäller det att vara ärlig från början och berätta vad du kan, vad du har fotograferat tidigare och vad du kan leverera. Dela dina idéer med de berörda och låt inte girigheten ta överhanden, blir det fel så kan det bli tråkigt. Har själv fått erbjudande om att fotografera ett bröllop inom kort och låter priset vara en hemlighet här på forumet, däremot kan jag puffa för att det viktigaste är att veta sina begränsningar och vad man kan leverera och att vädergudarna är med dig på den stora dagen. Ingen backup-plan..? Shit, vad jobbigt, då är det dags att fixa även detta...
Ja som sagt, många diskuterar prislappen här på forumet, men det viktigaste är ändå att du kan leverera det du har lovat...så simma inte efter vatten över ån. Eller vad tycker ni andra här på forumet?
Må väl/
Robert
dom flesta som är duktiga bröllops fotografer tar minst 4000 för en timmes foto. Jag skulle säga att blf prislista är en vad man bör ta som lägst.