Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Bröllop - mitt andra bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Får hålla med om ett par kloka synpunkter från StaffanW här. Varför hoppade den första fotografen av? Lite bakgrundskoll kan vara nyttigt. Och skriv kontrakt så alla är medvetna om vad som ingår! I övrigt tycker jag du ska köra om du tycker det är värt det.
 
Om fotografen skulle fotografera deras bröllop krävde han en helt ny systemkamera..vilket gjorde att de inte.ville att han skulle fotografera..
 
Men, som du själv säger är du nöjd och får bilder till portfolion. Men tänk om dom sen efteråt säger att du inte får publicera några bilder?

Och jag håller med många andra att det är ett väldigt lågt pris för väldigt många timmar.

Nu är det inte lång tid kvar, men för 1700:- skulle jag erbjuda dom:
- Dom får 30 st färdigredigerade bilder för det priset
- Du redigerar resten som dom får lågupplösta med vattenstämpel
- Dom kan sen efteråt beställa digitala kopior för 40:-/st (eller nåt lämpligt pris)
- Du ska kräva att på papper eller via mail få bekräftat att du fritt får använda alla bilder för marknadsföring

Det skriftliga måste du självklart få innan fotograferingen. I synnerhet eftersom du inte känner dom samt en varningsklocka att förra fotografen hoppat av så tätt inpå bröllopet. Vet du orsaken till avhoppet?

Oavsett, STORT lycka till imorgon.

Det ska inte spela någon som helst roll vad KUNDEN tycker om huruvida hon får använda bilderna i exempelvis porfolio. Kunden har ingen som helst upphovsrätt till bilderna om inte papper skrivits på detta. Den som alltså äger upphovsrätten "by default" är fotografen, inte kunden. Dessutom behövs det mig veterligen ingen model release eller dylikt för bilder som ska användas i portfolio. I övrigt instämmer jag med ditt inlägg, vore intressant att veta varför föregående fotograf hoppade av... kanske försökte de dra nån liknande grej med denne?
 
Om fotografen skulle fotografera deras bröllop krävde han en helt ny systemkamera..vilket gjorde att de inte.ville att han skulle fotografera..

Och där fick jag svar på frågan... ja det var ju onekligen en gnutta mycket krävt också, även om jag fortfarande anser att de försöker komma undan med ett löjligt lågt pris med dig.
 
Ja..han som skulle fotografera varr även släkting till dem. Vem kräver en helt ny systemkamera av sina släktingar..

Men det ni pratar om att lägga ut bilderna i portfolio. Måste jag skriva sånt där kontrakt eller hur va det?
 
Ja..han som skulle fotografera varr även släkting till dem. Vem kräver en helt ny systemkamera av sina släktingar..

Men det ni pratar om att lägga ut bilderna i portfolio. Måste jag skriva sånt där kontrakt eller hur va det?

Mig veterligen behöver du definitivt inte skriva något som helst kontrakt om att DU ska få använda bilderna, då du i slutändan äger upphovsrätten, inte din kund. Sen är det så klart vettigt att skriva kontrakt av andra anledningar, men de har ingen som helst rätt att hindra dig från att använda vad som faktiskt är DINA bilder. Förutsatt att du inte skrivit över upphovsrätten till dem, vilket du givetvis icke skall göra.
 
Men alltså ni kan ju se mina bilder från mitt portfolio. Mina bilder kanske inte är värda mer xD
 
Men alltså ni kan ju se mina bilder från mitt portfolio. Mina bilder kanske inte är värda mer xD

Jag var av en händelse precis inne och kollade på dina bilder på flickr, och de ser alldeles utmärkta ut. Definitivt värda långt mer än vad de är villiga att betala. Har sett bra mycket sämre bilder inbringa mycket mer pengar. Personligen tror jag de försöker komma undan med ett skitpris eftersom du är ung och inte så erfaren, snarare än att dina bilder inte hållet måttet. Men, som jag sa tidigare, känner DU att det är värt tiden det tar, i form av utökad portfolio osv, då ska du givetvis köra på. Men tro inte för en sekund att du inte är duktig nog för att ta mer betalt, för det är du.
 
Det ska inte spela någon som helst roll vad KUNDEN tycker om huruvida hon får använda bilderna i exempelvis porfolio. Kunden har ingen som helst upphovsrätt till bilderna om inte papper skrivits på detta.

Du har helt rätt, men det kan ändå bli upprörda onödiga känslor från brudparet om dom inte vill ha bilderna på nätet, och det är nog många som tror att bilder tagna på dom inte får visas på nätet utan deras tillstånd.

Information räcker nog bra :)
 
Du har helt rätt, men det kan ändå bli upprörda onödiga känslor från brudparet om dom inte vill ha bilderna på nätet, och det är nog många som tror att bilder tagna på dom inte får visas på nätet utan deras tillstånd.

Information räcker nog bra :)

Ja det är så klart en aspekt man bör ha i åtanke också, men då anser jag snarare att hon ska informera dem om vad som gäller, att hon KOMMER att använda bilderna i sin portfolio, snarare än att fråga dem om lov, om du är med på hur jag menar :) Men det kanske var precis vad du menade ^^
 
Jag var av en händelse precis inne och kollade på dina bilder på flickr, och de ser alldeles utmärkta ut. Definitivt värda långt mer än vad de är villiga att betala. Har sett bra mycket sämre bilder inbringa mycket mer pengar. Personligen tror jag de försöker komma undan med ett skitpris eftersom du är ung och inte så erfaren, snarare än att dina bilder inte hållet måttet. Men, som jag sa tidigare, känner DU att det är värt tiden det tar, i form av utökad portfolio osv, då ska du givetvis köra på. Men tro inte för en sekund att du inte är duktig nog för att ta mer betalt, för det är du.

Tack för dina fina ord! Det värmer verkligen!
 
Hehe ;) så fint när soljuset lyser in i kyrkan och hjälper tillmed ljuset! Tack så jättemycket! Ni kanske vill se bilderna sen? Några stycken om de blir bra :)
 
Hehe ;) så fint när soljuset lyser in i kyrkan och hjälper tillmed ljuset! Tack så jättemycket! Ni kanske vill se bilderna sen? Några stycken om de blir bra :)

Ja det är jättetrevligt när man är inne i kyrkan... inte lika trevligt när man ska fota brudparet (och eventuellt följe) utomhus ^^ Absolut! Vill gärna se när du har det färdiga resultatet.
 
För utomhusfotografering en väldigt solig dag som vi har det idag där jag är så ställer det väldigt höga krav på fotografens kunskap och omgivningens utseende . En sak som inte blir lika lätt är svetten från brudparet.
Jag avskyr såna här dagar när jag ska foto porträtt även om jag någorlunda vet hur jag ska fixa det.

Men du löser säkert det galant. Ha en rikigt trevlig dag.
 
Det ska inte spela någon som helst roll vad KUNDEN tycker om huruvida hon får använda bilderna i exempelvis porfolio. Kunden har ingen som helst upphovsrätt till bilderna om inte papper skrivits på detta. Den som alltså äger upphovsrätten "by default" är fotografen, inte kunden. Dessutom behövs det mig veterligen ingen model release eller dylikt för bilder som ska användas i portfolio. I övrigt instämmer jag med ditt inlägg, vore intressant att veta varför föregående fotograf hoppade av... kanske försökte de dra nån liknande grej med denne?

visst det är rätt att fotografen har upphovsrätten till bilderna men det innebär inte att du kan använda bilderna i annons,reklam etc utan parets medgivande. Jag anser att man alltid ska skriva kontrakt med kunden o där infatta att fotografen har rätt att använda bilderna i reklam osv. Ett kontrakt vid alla bokningar av bröllop är bra för både kund o fotograf då slipper man ha diskussion om vad som ingick eller ej.
Grunden för kontraktet är
mellan vilka
vad som ingår, antal timmar etc
hur många bilder
på vilket sätt kunden/fotografen kan använda bilderna
priset
vad som händer vid sjudom/avbokning
handpenning vid bokningen eller senast efter en vecka
när o hur slutbetalning ska vara gjord

ALDRIG lämna ut bilder innan betalning är gjord för jag har gjort det 3 gånger med dåligt resultat :(
 
visst det är rätt att fotografen har upphovsrätten till bilderna men det innebär inte att du kan använda bilderna i annons,reklam etc utan parets medgivande. Jag anser att man alltid ska skriva kontrakt med kunden o där infatta att fotografen har rätt att använda bilderna i reklam osv. Ett kontrakt vid alla bokningar av bröllop är bra för både kund o fotograf då slipper man ha diskussion om vad som ingick eller ej.
Grunden för kontraktet är
mellan vilka
vad som ingår, antal timmar etc
hur många bilder
på vilket sätt kunden/fotografen kan använda bilderna
priset
vad som händer vid sjudom/avbokning
handpenning vid bokningen eller senast efter en vecka
när o hur slutbetalning ska vara gjord

ALDRIG lämna ut bilder innan betalning är gjord för jag har gjort det 3 gånger med dåligt resultat :(

Fast det var ju inte vad jag sa :) Jag nämnde bara portfolio, och mig veterligen finns det inte ett skit kunden kan göra åt saken om hon vill använda deras bilder där. Sen håller jag med dig fullständigt i att det är vettigt att skriva kontrakt av andra anledningar, absolut! Även fullt medhåll på sista punkten. Tror de flesta av oss gjort småmisstag här och där, det är ju högst naturligt, det viktiga är ju bara att man lär sig av sina misstag och förhoppningsvis inte upprepar dem.
 
För utomhusfotografering en väldigt solig dag som vi har det idag där jag är så ställer det väldigt höga krav på fotografens kunskap och omgivningens utseende . En sak som inte blir lika lätt är svetten från brudparet.
Jag avskyr såna här dagar när jag ska foto porträtt även om jag någorlunda vet hur jag ska fixa det.

Men du löser säkert det galant. Ha en rikigt trevlig dag.

Även ett helvete om man använder sig av reflexskärmar, fått min beskärda del av kisande/slutna ögon... givetvis hade jag inget mattare med mig heller. Men det blev bra i slutändan ändå :) Instämmer dock passionerat i din avsky för så skarpt ljus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.