Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Ta betalt för att fota bröllop?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Din blivande svågers vänner då?FILM) (ulltand skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt av kompisar.
ulltand
Aktiv medlem
lottawe skrev:
...Din blivande svågers vänner då?...
Eftersom jag inte är professionell fotograf...
Så gratis såklart.
ThomK
Avslutat medlemskap
stoltz skrev:
Otroligt förenklat och nästan lite tramsigt uttalande. Jag tror mer att det är ett sådant uttalande som skiljer en amatör från en yrkesfotograf.
En seriös bröllopsfotograf bygger inte bara sin verksamhet på erfarenhet. Isf skulle alla gamla fotorävar med 30+ i erfarenhet ta fantasisummor. En yrkesfotograf bygger även sin verksamhet på kvalité, och detta i sin tur bygger på en hel del andra aspekter. Leveransförmåga och garantier är några exempel, förväntanshantering och kreativitet är några. Vid dagens slut är det kunden som avgör vilken fotograf dom vill ha, men jag kan också säga att det är inte alla bröllopspar som väljer fotograf med priset som avgörande faktor.
Många är villiga att betala lite mer för en fotograf som uppfyller ovanstående exempel.
Det viktigaste som amatör är inte priset i sig själv, utan att man är noga med att påpeka vad brudparet kan förvänta sig. Om man kan med tydlighet förklara vilka saker man inte klarar av som amatör, då har man kommit ett steg närmare mot att bli en proffesionell fotograf.
Bara för att man äger en kamera, så innebär det inte att man klarar av allt som har med bilder att göra - Allt är inte vanligt fotande.
Du har säkert rätt i vissa delar av ditt inlägg Hans-Christian, men att bara välja slutklämmen av mitt inlägg är väl inte rättvist!
Att sedan kalla det för tramsigt för att få
brudpar att betala fantasisummor, är väl också att ta i.
Och vad betäffar leveranssäkerhet så vet varesig ditt minneskort eller mitt med någon garanterad säkerhet exakt vad vi såg vid exponeringen för att sedan kunna återge det till kundens belåtenhet, det är med andra ord upp till fotografen inte formen av inkomsternas förvärvande.
Kvalite, dagens digitala underverk skapar otroliga bilder varesig dom har 6mb eller 12mb
så så om inte kunden begär bilder på en gånger två meter, vad är då skillnaden.
Kan du garantera att din kamera eller minneskort inte går sönder utan att du vet det förän du sätter kortet i datorn och ser inga bilder.
Situtationen är trots allt den samma, inga bilder varesig proffs eller amatör.
Hur tar man med hjälp av bildgaranti om nya bröllopsbilder, är för mig en gåta.
Vad beträffar förväntningar, så ska dom göras upp av de inblandade innan fotograferingen, så däri ligger ingen skillnad.
With all respekt.
Thomas,,
Oscar
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Oavsett levebröd annars så är det en tjänst/produkt att värdera. Klarar man att utföra och leverera borde man också klara att ta betalt tycker jag, så att råda någon att ta en femhundring för vad som i regel är en av de viktigaste plåtningar par beställer är dumt. Vettiga är däremot råden från Stoltz.
Skillnaderna mellan erfaren och icke är fö större än vad du framhäver. Det är mycket som måste klaffa och en yrkes/erfaren har nog koll på att det gör det med. Den som aldrig förr plåtat bröllop kanske inte är lika hundra på hur den rör sig för att vara på rätt plats rätt stund för bra vinkel (utan att störa,) exakt exponering och övrigt?
Jag tror du överdriver de flestas krav tom på bröllopsbilder.. Jag tror snittet blir klart nöjda så länge de inte råkar blunda på alla bilder i bröllopsklänning.
För denna stora grupp kan nog vilken hängiven amatör som helst göra brudparet överlyckliga med bröllopsbilderna... och självklart skall de konkurrera på marknaden med låga priser.. det är ju det ända de kan konkurrera med (innan erfarenhet kommer av alla dessa lågbudgetfotograferingar).
lottawe
Aktiv medlem
Kollar du mitt första inlägg överst på denna sidan så ser du nog att även jag tycker det finns olika alternativ och också olika sätt att prissätta.Oscar skrev:
Jag tror du överdriver de flestas krav tom på bröllopsbilder.. Jag tror snittet blir klart nöjda så länge de inte råkar blunda på alla bilder i bröllopsklänning.
stoltz
Aktiv medlem
Det var nog inte rätt av mig att bara ta slutklämmen, men å andra sidan uppfattade jag det som en summering av ditt inlägg.
I övrigt så innehåller ditt inlägg ett antal felaktigheter, som jag anser beror mest på okunnighet.
Jag vet inte vad du anser är fantasisummor, men räkna på vad det kostar att ha ett företag, utrustning, sociala avgifter, materialkostnad osv så inser du snart nog att fotografer inte skär guld med täljkniv.
M a o är det rimligt med 6000:- för en en normal bröllopsfotografering som eventuellt tar 3-4 timmar, sedan skall bilderna bearbetas och det tar tid. Kostnaden för album m.m. ingår oftast också i detta pris.
Sen är du lite ute och reser när det gäller det jag syftade på när jag skrev om kvalité - Jag syftade överhuvudtaget inte på den tekniska kvalitén.
Låt oss, en gång för alla, ta kål på myten om att en "fin kamera" tar "fina bilder". Du har helt rätt i att dagens kameror levererar tekniskt bra bilder - Men det är fortfarande fotografen som tar spännande och intressanta bilder. Här spelar filstorlek ingen roll. Det är även den kunniga/yrkesarbetande fotografen som levererar bilder som håller för tryck/kopiering. Jag har än så länge inte sett någon digitalkamera som leverarar bra bilder direkt utan efterbehandling.
Jag kan garantera att när jag fotograferar bröllop, så kan jag leverera de bilder som kunden förväntar sig. Men jag kan också garantera att inga bilder försvinner och om en kamera skulle gå i sönder så är det inget problem i mitt fall - Jag kan ändå leverera. Dessutom kontrollerar jag bilderna långt innan dom hamnar i datorn. Jag garanterar därmed också att inga bilder behövs tas om. Dessutom kan kunden komma tillbaka till mig om 5-10 år och beställa nya kopior eller album
Dessutom garanterar jag arkivbeständiga utskrifter som monteras enligt konstens alla regler - Om kunden skulle mot all förmodan hantera bilden fel eller om olyckan skulle vara framme, så får dom nya kopior utan någon som helst kostnad.
Förutom dessa garantier så behandlar jag kunden med den respekt som deras stora dag förtjänar.
Detta är detta kunden betalar för och det är troligtvis dessa saker som skiljer en yrkesfotograf från någon som inte är yrkesfotograf. Erfarenheten är inte det enda som gäller - Det är även inställningen till det man gör.
Sen kan jag som motpol också säga att det finns en hel del (amatör)fotografer som har fotograferat bröllop på ett alldeles ypperligt sätt och därmed också borde kalla sig yrkesfotografer. Det handlar med andra ord inte enbart om tjänar pengar på det man gör - Det handlar även om hur man gör det.
I övrigt så innehåller ditt inlägg ett antal felaktigheter, som jag anser beror mest på okunnighet.
Jag vet inte vad du anser är fantasisummor, men räkna på vad det kostar att ha ett företag, utrustning, sociala avgifter, materialkostnad osv så inser du snart nog att fotografer inte skär guld med täljkniv.
M a o är det rimligt med 6000:- för en en normal bröllopsfotografering som eventuellt tar 3-4 timmar, sedan skall bilderna bearbetas och det tar tid. Kostnaden för album m.m. ingår oftast också i detta pris.
Sen är du lite ute och reser när det gäller det jag syftade på när jag skrev om kvalité - Jag syftade överhuvudtaget inte på den tekniska kvalitén.
Låt oss, en gång för alla, ta kål på myten om att en "fin kamera" tar "fina bilder". Du har helt rätt i att dagens kameror levererar tekniskt bra bilder - Men det är fortfarande fotografen som tar spännande och intressanta bilder. Här spelar filstorlek ingen roll. Det är även den kunniga/yrkesarbetande fotografen som levererar bilder som håller för tryck/kopiering. Jag har än så länge inte sett någon digitalkamera som leverarar bra bilder direkt utan efterbehandling.
Jag kan garantera att när jag fotograferar bröllop, så kan jag leverera de bilder som kunden förväntar sig. Men jag kan också garantera att inga bilder försvinner och om en kamera skulle gå i sönder så är det inget problem i mitt fall - Jag kan ändå leverera. Dessutom kontrollerar jag bilderna långt innan dom hamnar i datorn. Jag garanterar därmed också att inga bilder behövs tas om. Dessutom kan kunden komma tillbaka till mig om 5-10 år och beställa nya kopior eller album
Dessutom garanterar jag arkivbeständiga utskrifter som monteras enligt konstens alla regler - Om kunden skulle mot all förmodan hantera bilden fel eller om olyckan skulle vara framme, så får dom nya kopior utan någon som helst kostnad.
Förutom dessa garantier så behandlar jag kunden med den respekt som deras stora dag förtjänar.
Detta är detta kunden betalar för och det är troligtvis dessa saker som skiljer en yrkesfotograf från någon som inte är yrkesfotograf. Erfarenheten är inte det enda som gäller - Det är även inställningen till det man gör.
Sen kan jag som motpol också säga att det finns en hel del (amatör)fotografer som har fotograferat bröllop på ett alldeles ypperligt sätt och därmed också borde kalla sig yrkesfotografer. Det handlar med andra ord inte enbart om tjänar pengar på det man gör - Det handlar även om hur man gör det.
Anders Östberg
Guest
FILM) (ulltand skrev:
Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt av kompisar.
Det skulle aldrig falla mig in att fota ett bröllop, speciellt inte för vänner. Snacka om press och stress... en chans, och ingen förlåtelse om man misslyckas.
För övrigt håller jag med, jag gillar heller inte att ta betalt av kompisar. Därför tar jag heller inga bilder åt dom. ;-)
Jonke O
Aktiv medlem
Skillnaden mellan yrkesfotografen och amatören är väl ganska uppenbar. Den ena lever på att bilderna kommer att se bra ut varje gång han/hon fotar ett bröllop. sumpar du nog många får du aldrig ett uppdrag till... Regnar det kattskit från himlen så ordnar det på något sätt, skiner solen så upp med en diffusor, man har kanske en assistent mm. Yrkesfotografen löser nog eventuella problem betydligt enklare än amatören som kanske kör fast totalt och bilderna skiter sig.
Sen kan ju ingen garatera att kameran håller eller minneskortet inte går sönder mm. därav den enkla anledningen att ett flertal yrkesutövande fotografer har mer än ett kamerahus med sig utifall det ena går sönder.
Beroende på om man vill ta betalt eller inte är väl upp till var och en, men en blivande svåger bästa vän..??? En helt okänd människa. Det känns ju skitkul om du först skall reka upp ett par bra ställen att fotografera på( vid ev. regn) sen sitta och redigera bilder och skicka in på framkallning för att får en "ryggdunk" och tack så mycket....
Tycker man att den som gör håruppsättningen skall göra det gratis åxå då eller. Fotografering skall väl ses som ett hantverk. Jag tycker defenitivt att 500 kr. är som att pissa en i nacken om det är någon jag inte känner. Då kan du köpa en engångskamera på Clasohlson och ge dom i bröllopspresent i stället.,
Om du lämmnar in bilen på lagning hos din systers svågers brorsas kusin och han sliter med den i ett antal timmar så får du säkert betala mer än 500 kronor men det är väl anorlunda med fotografering....
"Du som har en sån fin kamera kan väl knäppa nå bilder eller??? Inte skall väl du ha nå för det eller????"
Vore det en kompis så är situationen en helt annan, jag skulle göra det för självkostnadspris. Men det är en helt annan sak tycker jag.
/Jonas, JOP
Sen kan ju ingen garatera att kameran håller eller minneskortet inte går sönder mm. därav den enkla anledningen att ett flertal yrkesutövande fotografer har mer än ett kamerahus med sig utifall det ena går sönder.
Beroende på om man vill ta betalt eller inte är väl upp till var och en, men en blivande svåger bästa vän..??? En helt okänd människa. Det känns ju skitkul om du först skall reka upp ett par bra ställen att fotografera på( vid ev. regn) sen sitta och redigera bilder och skicka in på framkallning för att får en "ryggdunk" och tack så mycket....
Tycker man att den som gör håruppsättningen skall göra det gratis åxå då eller. Fotografering skall väl ses som ett hantverk. Jag tycker defenitivt att 500 kr. är som att pissa en i nacken om det är någon jag inte känner. Då kan du köpa en engångskamera på Clasohlson och ge dom i bröllopspresent i stället.,
Om du lämmnar in bilen på lagning hos din systers svågers brorsas kusin och han sliter med den i ett antal timmar så får du säkert betala mer än 500 kronor men det är väl anorlunda med fotografering....
"Du som har en sån fin kamera kan väl knäppa nå bilder eller??? Inte skall väl du ha nå för det eller????"
Vore det en kompis så är situationen en helt annan, jag skulle göra det för självkostnadspris. Men det är en helt annan sak tycker jag.
/Jonas, JOP
stoltz
Aktiv medlem
Oscar skrev:
Här har du nog fel skulle jag vilja påstå efter ett antal bröllopsmässor och bröllopsfotograferingar - Kan man erbjuda kvalité och visa varför den är bättre än andra, så får du du kunder från snittet. Däremot, som bensin på elden, skulle jag vilja påstå att det finns en hel hög med oseriösa bröllopsfotografer (amatörer?) som inte vidareutvecklar generen och bara tar dussinfoton på brudparen - Detta påverkar också brudparens förväntningar, till det sämre.
För denna stora grupp kan nog vilken hängiven amatör som helst göra brudparet överlyckliga med bröllopsbilderna... och självklart skall de konkurrera på marknaden med låga priser.. det är ju det ända de kan konkurrera med (innan erfarenhet kommer av alla dessa lågbudgetfotograferingar).
Kan man inte öva på andra sätt än att spotta ut haltaskiga bilder under tiden som man skaffar sig erfarenhet som bröllopsfotograf? Ursäkta min hårda ton, men det är en stor myt att låga priser gör att man får bröllopsjobben - I slutändan handlar det om vilka bilder man tar. Om man bara kan konkurrera med hjälp av låga priser och inte bilderna, då kanske man skall fundera på om man skall forstätta som arbetande fotograf? Mitt perspektiv är att om man har bilder som tilltalar kunderna, så kommer dom.
Detta innebär ju inte att man kan ta ut fantasisummor för fotograferingen, men man kan ta ut ett pris som motsvarar den förväntning som kunderna har på dig utifrån dina bilder.
Om någon någon har ambitionen att bli bröllopsfotograf, så öva på vänners bröllop, arrangera fejkade sessioner, öva på att fotografera människor, fotografera i kyrkan eller titta på andra fotografers bilder.
När man känner att man, efter dessa övningar, kan göra ett bättre jobb än andra fotografer, eller ett likvärdigt - Då skall man börja ta betalt.
ThomK
Avslutat medlemskap
stoltz skrev:
Det var nog inte rätt av mig att bara ta slutklämmen, men å andra sidan uppfattade jag det som en summering av ditt inlägg.
Jag vill på intet sätt förringa din yrkeskundskap, erfarenhet och goda vilja.
Det är snarare viljan att avdramatisera allt det gamla "hokuspokus" med fotografering som styr mina åsikter.
För att återgå till frågans ursprung från trådskaparen.
Kunden skulle få bilderna på en CD-skiva och själv beställa bilder från ett labb, på det sättet bortfaller fotografens ansvar för bildens återgivande på papper ev hållbarhet och möjlighet till efterbeställning.
Jag vet att man kan använda flera kameror och byta minneskort regelbundet för att elemenera risken för utebliven bild, men det kan även amatören göra med god vilja och ekonomi.
Jag förstår att det inte är lätt att livnärasig innom något hantverk så den delen bortfaller i ressonemanget.
Jag som konsument får även betala löneskatt och inte att förglömma moms på alla tjänster eller varor jag köper.
För att göra en mjuk avrundning på problematiken
så tycker jag vi kan vara överens om att var och en blir salig på sin tro.
/Thomas..
Jonke O
Aktiv medlem
Ja säg att du nu lämmnat ifrån dig bilderna obehandlade....
Kunden i fråga är totalt amatör och skickar in för framkallning, får tillbaka skitdåliga bilder med värdelösa färger och beskärning mm...
Vilka framtida "kunder" får du av detta ???
Jo väldigt få.
Jag skulle aldrig lämmna ifrån mig obehandlade bilder då man inte vet hur det slutar. Välj isåfall ut de bilder som är bra. Det är inte alla gånger kunden ser felen i bilden. Behandla dom och sedan framkalla dom och sedan ev. ge dom en skiva med bilder.
/Jonas, JOP
Kunden i fråga är totalt amatör och skickar in för framkallning, får tillbaka skitdåliga bilder med värdelösa färger och beskärning mm...
Vilka framtida "kunder" får du av detta ???
Jo väldigt få.
Jag skulle aldrig lämmna ifrån mig obehandlade bilder då man inte vet hur det slutar. Välj isåfall ut de bilder som är bra. Det är inte alla gånger kunden ser felen i bilden. Behandla dom och sedan framkalla dom och sedan ev. ge dom en skiva med bilder.
/Jonas, JOP
lottawe
Aktiv medlem
För en yrkesfotograf hade också prissättningen höjts avsevärt med leverans om högupplösta på skiva eftersom chansen till efterbeställningar då bortfaller. Kan skivleveransen och de kraven vara faktorer till att paret haft "strul då de letat efter "riktiga" fotografer" tro?
Jag har haft ett flertal förfrågningar om såna plåtningar, men summan jag då ger dem skyggar de flesta för. Vissa hittar då någon som gör jobbet för en pyttesumma också (det får de gärna för mig, kundens val.) En sån som anlitat annan till fotograferingen kom faktiskt nyligen tillbaks med en skiva med ca 100 filer då de inte var nöjda med bilderna för att höra om det gick att få fixat, så jag törs nog påstå att alla faktiskt inte är medvetna om vad de köper eller nöjer sig med bara "öppna ögon på någon bild med brudklänningen" som någon skrev. Några förväntar sig mer och därför är det vansinnigt viktigt att prata med paret innan.
PS. Naturligtvis erbjuds kund alltid alternativ till rubbet på skiva också och inte bara "för högt" pris. DS.
Jag har haft ett flertal förfrågningar om såna plåtningar, men summan jag då ger dem skyggar de flesta för. Vissa hittar då någon som gör jobbet för en pyttesumma också (det får de gärna för mig, kundens val.) En sån som anlitat annan till fotograferingen kom faktiskt nyligen tillbaks med en skiva med ca 100 filer då de inte var nöjda med bilderna för att höra om det gick att få fixat, så jag törs nog påstå att alla faktiskt inte är medvetna om vad de köper eller nöjer sig med bara "öppna ögon på någon bild med brudklänningen" som någon skrev. Några förväntar sig mer och därför är det vansinnigt viktigt att prata med paret innan.
PS. Naturligtvis erbjuds kund alltid alternativ till rubbet på skiva också och inte bara "för högt" pris. DS.
Senast ändrad:
M.Saaw
Aktiv medlem
Tycker nog att det är två aspekter man skall tänka på:
1.Kundens förväntning.
2.Kundens budget.
Jag kan själv säga att mitt bröllop var budget. Vi valde fotograf mest efter kostnad, men med en vetskap om att fotografen vet vad han gör.
Så vad vi förväntade oss var bilder på en CD och att de bestod av några under och efter ceremonin.
Resultatet:
Det blev bra bilder och allt fungerade bra.
Sedan vet jag att i jämförelse med våra bilder så är det stor skillnad på bröllopsfotografers bilder och de bilder som vår fotograf tog. Men han är "proffs" och jobbar med fotografering på deltid, fast han gör bara bröllop till personer han känner.
Priset blev 3000:-, men då hade han reskostnader och det ingick även efter behandling av några bilder som han valde ut. Sedan fick vi alla bilder som inte blev riktigt misslyckade.
Vi hade aldrig valt ”herdlige Harrys foto” som lovat att göra det för 500:-
---
Egen erfarenhet av att fotografera bröllop sträcker sig till min kusins bröllop för en månad sedan. Och det är väldig skillnad på att fotografera ett bröllop mot att fotografera porträtt och reportage i allmänhet. Pressen är större och tycka vad man vill men med ljuset i kyrkor är inte alltid helt lätt att få bra bilder.
Så om man nu inte har erfarenheten är jag nog skeptisk till att ta betalt, men om jag känner mig säker skulle jag ta betalt. Om inte annat för att ha en morot att själv göra mitt bästa.
Återigen man får vad man betalar för och att betala ingenting är att kräva ingenting...
En bra ide kan vara att låta betalningen finansiera t.ex. ett nytt minneskort, det är bra att ha ett extra och det går att motivera denna kostnad för ”kunden”.
1.Kundens förväntning.
2.Kundens budget.
Jag kan själv säga att mitt bröllop var budget. Vi valde fotograf mest efter kostnad, men med en vetskap om att fotografen vet vad han gör.
Så vad vi förväntade oss var bilder på en CD och att de bestod av några under och efter ceremonin.
Resultatet:
Det blev bra bilder och allt fungerade bra.
Sedan vet jag att i jämförelse med våra bilder så är det stor skillnad på bröllopsfotografers bilder och de bilder som vår fotograf tog. Men han är "proffs" och jobbar med fotografering på deltid, fast han gör bara bröllop till personer han känner.
Priset blev 3000:-, men då hade han reskostnader och det ingick även efter behandling av några bilder som han valde ut. Sedan fick vi alla bilder som inte blev riktigt misslyckade.
Vi hade aldrig valt ”herdlige Harrys foto” som lovat att göra det för 500:-
---
Egen erfarenhet av att fotografera bröllop sträcker sig till min kusins bröllop för en månad sedan. Och det är väldig skillnad på att fotografera ett bröllop mot att fotografera porträtt och reportage i allmänhet. Pressen är större och tycka vad man vill men med ljuset i kyrkor är inte alltid helt lätt att få bra bilder.
Så om man nu inte har erfarenheten är jag nog skeptisk till att ta betalt, men om jag känner mig säker skulle jag ta betalt. Om inte annat för att ha en morot att själv göra mitt bästa.
Återigen man får vad man betalar för och att betala ingenting är att kräva ingenting...
En bra ide kan vara att låta betalningen finansiera t.ex. ett nytt minneskort, det är bra att ha ett extra och det går att motivera denna kostnad för ”kunden”.
stoltz
Aktiv medlem
ThomK skrev:
Det är snarare viljan att avdramatisera allt det gamla "hokuspokus" med fotografering som styr mina åsikter.
Det finns inget hokus-pokus med fotografering, men det finns olika nivåer av engagemang. Oavsett vilket, så blir inte ALLA bra fotografer för att man äger en digital kamera - Det syns helt klart på inflödet av bilderna på denna site.
Bara för att jag t ex är en duktig produktfotograf, så innebär det inte att jag är duktig på alla typer av fotografering. Detta är två vanliga myter som de flesta fotografer (amatörer och yrkesfotografer) måste jobba emot hela tiden.
Ditt exempel med labbet som framkallar bilderna från kundens CD visar ju det som jag pekade på. Du betalar en yrkesfotograf för att han/hon skall se till att sakerna från labbet håller rätt kvalité - Det är långt ifrån alla labb som reagerar om du t ex lämnar in bilder med fel profil.
Ett hypotetiskt exempel:
Skulle du själv t ex anlita en person som gillar att pyssla med fingerfärg till att restaurera en dyrbar tavla som du har i din ägo?
Palletheking
Aktiv medlem
Helt riktigt. Som fritidsmekaniker tar du adekvat betalt, visserligen lägre än bilverkstäder men ändå brukar summorna vara relativt lika mekaniker emellan. Med andra ord så finns en viss prisstandard inom det gebitet, kanske för att det är mer respekterat. Jag anser att man först och främst klargör för sig själv om en brölloppsfotografering ligger inom ramen för ens kompetens. Har man väl fastslagit det så ser inte jag några hinder till att ta rejält betalt. Självklart bör man ligga lägre i pris än de som har det som sitt levebröd, men fortfarande i linje med vad som kan anses skäligt. Kanske ca 75% av vad en yrkesverksam hade tagit för jobbet. Många av oss glada amatörer har utrustningar för 50 000 kr, varför skall var och varannan kompis bekant åka snålskjuts på våra investeringar. Naturligtvis skall man göra kompisar tjänster om man känner för det. Men jag anser inte att det på något sätt är fel att ta betalt för sitt kunnande så länge efterfrågan finns. Jag tror att just vi hobbyfotografer ofta nedvärderar vårt eget kunnande och på så sätt också tyvärr, underminerar själva marknaden. Bilmekaniker var ett bra exempel. Tänk om du känner någon som lagar mindre fel på bilen för ca halva verkstadspriset. Det skulle de flesta se som ett klipp och bli väldigt tacksamma. Men om en kompis frågar mig om jag kan fotografera åt en bekant till honom (hans barn tex). Han vill helst att korten skall tas utanför en studio för ett mer levande resultat. jag svarar att det går bra, men det kostar 1000 spänn inkluderat en cd skiva med alla bilder. Vad tror ni reaktionen skulle bli.Jonke O skrev:
Skillnaden mellan yrkesfotografen och amatören är väl ganska uppenbar. Den ena lever på att bilderna kommer att se bra ut varje gång han/hon fotar ett bröllop. sumpar du nog många får du aldrig ett uppdrag till... Regnar det kattskit från himlen så ordnar det på något sätt, skiner solen så upp med en diffusor, man har kanske en assistent mm. Yrkesfotografen löser nog eventuella problem betydligt enklare än amatören som kanske kör fast totalt och bilderna skiter sig.
/Jonas, JOP
MattiasL
Aktiv medlem
Å, det här med kompisar är en svår grej. Jag har bestämt mig för att ändå ta betalt (om än billigare). Kommer att göra ett bröllop nu på lördag, och visst tar det emot lite att ta betalt av kompisar, men samtidigt, jag kan inte lägga tiotusentals kronor på utrustning, många timmar på att rekognocera, fixa till snygga album och ramningar, och göra efterarbetet, lagra bilderna säkert osv, utan att få någonting för det.
Jag har blivit lite bränd på folk som vill att man ska göra det gratis och tror att man tänker lämna ifrån sig råfiler eller negativ till vem som helst.
Jag vägrar att lämna ifrån mig något halvdant som kan bli hursomhelst, och då får man slita likförbaskat.
Den som anser att fotografer i allmänhet tar fantasisummor för sitt jobb har nog inte så mycket insikt i det hela. Det är inga särskilt små omkostnader som krävs för att jobba seriöst. Även om digitalkamerorna skulle "göra underverk" så behöver de bytas ut då och då. Likaså datorutrustning och skärmar, som också måste kalibreras osv. Programvaror och utbildning är heller inte gratis.
Därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara "fel" att fotografera vänners bröllop billigt eller gratis. Bara alla är beredda på vad som förväntas. Jag vill bara poängtera att allt "hokuspokus" kanske har en förklaring, och berättar lite utifrån egna erfarenheter.
Jag har blivit lite bränd på folk som vill att man ska göra det gratis och tror att man tänker lämna ifrån sig råfiler eller negativ till vem som helst.
Jag vägrar att lämna ifrån mig något halvdant som kan bli hursomhelst, och då får man slita likförbaskat.
Den som anser att fotografer i allmänhet tar fantasisummor för sitt jobb har nog inte så mycket insikt i det hela. Det är inga särskilt små omkostnader som krävs för att jobba seriöst. Även om digitalkamerorna skulle "göra underverk" så behöver de bytas ut då och då. Likaså datorutrustning och skärmar, som också måste kalibreras osv. Programvaror och utbildning är heller inte gratis.
Därmed inte sagt att det på något sätt skulle vara "fel" att fotografera vänners bröllop billigt eller gratis. Bara alla är beredda på vad som förväntas. Jag vill bara poängtera att allt "hokuspokus" kanske har en förklaring, och berättar lite utifrån egna erfarenheter.
ulltand
Aktiv medlem
MattiasL skrev:
...Jag har blivit lite bränd på folk som vill att man ska göra det gratis och tror att man tänker lämna ifrån sig råfiler eller negativ till vem som helst...
Det beror nog ganska mycket på vilken nivå man ligger på som fotograf, och även hur seriöst jobb man gör/kompisen vill ha.
Jag plåtade precis ett dop med föräldrarnas dslr, och lämnade sedan över kameran utan att göra något med bilderna. För mig var det självklart att göra det utan att ta betalt.
Hade jag haft en egen fin kamera, efterarbetat bilderna och kanske kämpat lite mer för proffsiga bilder så hade jag nog velat ha lite för arbetet.
Detsamma om jag varit yrkesverksam som fotograf.
andreasc89
Avslutat medlemskap
paul innergård skrev:
../ men det kostar 1000 spänn inkluderat en cd skiva med alla bilder. Vad tror ni reaktionen skulle bli.
I värsta fall: "1000kr för att trycka på en knapp några gånger???"
Jerkan
Aktiv medlem
Har också fått ett erbjudande om bröllop. Det är ett stort bröllop med ca 130 gäster och brudparet vill ha fotograf under hela tillställningen, från frissan ända in på småtimmarna.
Det blir ca 14h enbart vid fotograferingen + all redigering.
De vill också ha bilder på gästerna med brudparet..blir kanske på 80-90 pers?? d.vs man får riga upp en liten studio.
Har ett par bröllop bakom mig men inget så här stort (Tagit ca 2000kr innan för ett par timmars fotografering) Vet inte vad som är en rimlig peng??
Känner mig rätt så säker i rollen och tror mig klara av uppdraget men vet inte var jag ska lägga mig?
Vad skulle ni ta??
Det blir ca 14h enbart vid fotograferingen + all redigering.
De vill också ha bilder på gästerna med brudparet..blir kanske på 80-90 pers?? d.vs man får riga upp en liten studio.
Har ett par bröllop bakom mig men inget så här stort (Tagit ca 2000kr innan för ett par timmars fotografering) Vet inte vad som är en rimlig peng??
Känner mig rätt så säker i rollen och tror mig klara av uppdraget men vet inte var jag ska lägga mig?
Vad skulle ni ta??