ANNONS
Annons

Fotografera Bröllop - mitt andra bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)
Även ett helvete om man använder sig av reflexskärmar, fått min beskärda del av kisande/slutna ögon... givetvis hade jag inget mattare med mig heller. Men det blev bra i slutändan ändå :) Instämmer dock passionerat i din avsky för så skarpt ljus!

Detta tog jag idag (lördag). Klockan är lite efter 12 och det är riktigt skarpt ljus och uppåt 30 grader i skuggan.
Blev bra pga jag fotade i svagt motljus, med blixt. Pressade kameran till det yttersta med 1/8000s och AF på Servo då de gick mot mig hela tiden, objektivet @F:1.2 och fokus på barnet.

/Stefan

Bilagor

• 20130706-256B3964.jpg
    20130706-256B3964.jpg
    242.6 KB · Visningar: 138
Detta tog jag idag (lördag). Klockan är lite efter 12 och det är riktigt skarpt ljus och uppåt 30 grader i skuggan.
Blev bra pga jag fotade i svagt motljus, med blixt. Pressade kameran till det yttersta med 1/8000s och AF på Servo då de gick mot mig hela tiden, objektivet @F:1.2 och fokus på barnet.

/Stefan

Med de förutsättningarna blev det ju finfint! :) Knepiga omständigheter helt klart

Jag tycker det blir bra bilder när det är soligt ute och man fotograferar i skuggan men tar hjälp av soljuset :)

Javisst kan det bli det!
Men beroende på omgivningen så kan det ibland inte finnas den skugga man vill ha med den bakgrund. Dessutom kan omgivningen blända en. Färgerna vattnas även ut i dagsljus och är det fint väder en längre tid så är dammpartiklar och dis en fiende som ger sämre bildkvalite samt bländar en.
I sämre väder öppnar människor upp ögonen och iris syns mer och ger enligt mig "bättre" bilder.
Finns det skog så är det en bra sak. Särskilt om det är glest för då kan man få fina ljusstrimlor.
Men som påpekat så kompenserar en erfaren och duktig fotograf alla dåliga förhållanden.
Gick din dag som du ville annars?

Gick din dag som du ville annars?

Det var väl helt okej, paret pratade dock inte med mig och knappt mamman heller som hade ordnat allting med mig och så, men jag körde på, blev typ 300 bilder på en och en halv timme. Få se bara om några bilder av dem blev bra som jag tog med haha :) Tackar som frågar :)

Det var väl helt okej, paret pratade dock inte med mig och knappt mamman heller som hade ordnat allting med mig och så, men jag körde på, blev typ 300 bilder på en och en halv timme. Få se bara om några bilder av dem blev bra som jag tog med haha :) Tackar som frågar :)

Puh, blir så trött när jag hör om sånt här. Det finns någon slags allmän uppfattning om att det är okej att behandla ungdomar lite hur som helst.

Sådär hade du aldrig blivit bemött om du var ex. en man i 50-årsåldern.

Hoppas du får trevligare uppdrag i framtiden!

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Ja, på mitt förra bröllop var det likadan, man känner sig inte als välkommen precis..

Du behöver nog inte ta det så personligt. Tänk på att både brudparet och deras föräldrar är så nervösa och stressade att de knappt kan ta vara på sig själva:)
Nu har du erfarenhet av två bröllop så på nästa bara.

Du behöver nog inte ta det så personligt. Tänk på att både brudparet och deras föräldrar är så nervösa och stressade att de knappt kan ta vara på sig själva:)
Nu har du erfarenhet av två bröllop så på nästa bara.

Ja, jag tänkte på det också :) ja, hoppas det blir ett tredje med bara haha ;)

Nu erkänner jag på rak arm att jag INTE läst mycket av denna tråden, senaste 2 sidorna sådär. Så missar jag helt får ni skälla på mig ;-)

Tipsen jag hört för att fota mitt på dagen är att ha en vit alt lite transparent reflektor och ha den som skugga. Släpper igenom ljus bra, men tar bort det värsta sticket. Dock behöver man ha någon eller något som håller den. Alt så skaffar man ett sött och snyggt vitt paraply som objektet får hålla. Fungerar såklart inte alla ggr, men får man det bara att fungera i bilden kan det bli en snygg touch. Utöver den rent praktiska aspekten =)

Vilken upplösning tycker ni man kan ha på bilderna? om de kanske vill framkalla själva nån gång i tiden?

Ska du ligga lågt landar du väl runt 4500x3000, ger väl en 13-14 megapixlar. Vilket räcker. Lägger du dig runt 2500x1700 har du väl knappt 5. Vilket räcker för vanliga foton men inte mer.

Nu höftar jag lite här, men det borde finnas en bra länk som låter en skala ned och behålla 3:2 på ett smidigt sätt. Prova att googla :)

Antar att de bilder jag la upp var inget vidare xD

inget fel på bilderna men det var jag tycker det saknas en del tex porträtt,bilder tillsammans, detaljer osv. Du säger att dom inte ville ha det men jag hade försökt ta sådana en då för oftast vill dom ha dom ;-) Jag ser dina bilder på tjejen i hatten ( ej från bröllopet) dom är riktigt bra o där ser man att du är duktig på porträtt med känsla. Eftersom du fick inte mycket betalt för jobbet är det viktigt för dig att få ta bilder som du kan ha nytta av eftersom du gräver inte guld med detta bröllop ekonomiskt. Något jag tycker är viktigt oavsett vilket fotograferande det gäller är att man behåller sin stil självfallet får man lyssna på vad kunden vill ha men jag tror att man ska behålla sin stil o sätt att fota annars blir det inte bra.
Det blir lite tunt med typ bara bilder från kyrkan o grattis kalaset efteråt det finns så otroligt mycket mer att fota än det på ett bröllop. Mitt råd är att du kör på din stil o kunden har faktiskt valt dig så då får dom ta det ;-)

Såg en intervju med en duktig känd kvinnlig bröllopsfotograf o hon var alltid noga med att tala om för kunden att bilderna ni ser i min portfolio det är så jag fotar o gör mina bilder det är min stil o jag håller på den och vill ni ha mörka bilder med mycket svärta så är det inte mitt sätt att fota för jag jobbar tvärtom med mycket kort skärpedjup o detaljer, ljusa bilder etc då bör ni i sådana fall välja en annan fotograf.

Tack för de vänliga orden! :) Jag var lite på hugget med mitt långzoom och försökte ta detaljbilder har laddat upp tre bilder till, men porträtt bilder blev det aldrig. Men jag är nöjd med bilderna, iaf några av dem :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar