ANNONS
Annons

Ta betalt för att fota bröllop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Jag har blivit tillfrågad av min (blivande) svågers vänner som skall gifta sig om jag vill fotografera deras bröllop, mot betalning. (Då de haft lite stul då de letat efter "riktiga" fotografer)

Kommer att fotografera själva vigsel akten och även deras bröllopsbilder utanför kyrkan efter bröllopet (då bruden inte vill att brudgummen skall se henne innan vigseln i klänningen)

Har jättesvårt att själv prissätta en sån här sak, man vill juh inte ta för mycket betalt, men ej helle jobba nästan gratis och "dumpa" priserna.

Så, vad kan vara lämpligt att ta?

Bilderna kommer levereras på skiva digitalt till brudparet och de kommer låta ett labb köra ut dem på papper.

/Jocce

Få se nu om jag förstod det rätt, svågers vänner? Dvs helt obekanta som försöker göra en Lassie? Äh, men du känner ju min morsas syrra förra mans exfru...

Nåväl, jag skulle ha nog ha sagt 3500:-, fixat bilderna och tackkorten själv så att jag kan skälla på labbet om de strular till det. Ville jag vara hygglig skulle jag kanske skicka med bilderna på skiva. Då tycker jag inte att man kan bli beskylld för att dumpa priserna då ett flertal yrkesfotografer ligger på dessa nivåer själva. Iofs bara i grund, det brukar bli lite mer när notan är klar...

Tar dom inte det så är nog inte deras problem med att hitta en fotograf något annat än att de inte har råd eller så vill de inte prioritera fotograferingen.

Mvh
Maverick

precis, jag tycker att du skall ta betalt. Ta 50% mot det du skulle gjort mot någon helt okänd, för vänner that is.
Jag har själv våndats över bröllopstaxa för vänner, och gillar de inte mitt pris på 50% av ordinarie pris, ja då var det pengarna som avgjorde, och lycka till nån annan stans!

Jag resonerar så här. Känner jag dem så väl, bästa kompis nära kollega eller inom familjen gör jag det gratis. Annars är det mitt vanliga fullpris som gäller

Senast ändrad:
Funderade på samma sak för en vecka sen ungefär. Jag bestämde mig till slut för att ta en symbolisk summa på 500kr + självkostnadspris för kopiorna.

Hade det varit några okända hade jag självklart tagit vanligt pris.

Funderade också på att göra det gratis, men eftersom jag är fattig student så är 500kr rätt mycket. Sen känns det bra att få iaf någonting, för det innebär ju rätt mycket jobb.

Om jag var du så hade jag hellre valt att skicka bilderna på framkallning själv. Då kan man kontrollera att bilderna blev bra osv. Annars blir det du som får dåligt rykte om labbet gör ett dåligt jobb.

geronimo13 skrev:
Jag resonerar så här. Känner jag dem så väl, bästa kompis nära kollega eller inom familjen gör jag det gratis. Annars är det mitt vanliga fullpris som gäller

Samma här

Jag tycker nästan du ska göra det till självkostnadspris om du tycker det blir kul att göra, annars inte alls.

Eftersom du enligt ditt första inlägg inte betraktar dig som en "riktig fotograf" i dessa sammanhang har du väl ingen prislista att gå efter heller.

Jag skall fotografera min sambos syster bröllop i England, där jag skall följa henne från morgonen till efter cermonin och par bilderna. Jag får 5000 kr för jobbet, och levererar bilderna på cd först, och sedan redigrade bilder efter att jag har kommit hem. Hade dom gått till en fotograf i England så skulle priset ha kommit upp i ca 10-15000 kr, så dom tjänar ganska så mycket på det. Så mins 50% borde du kunna ta av det ordinarie priset.

Bilderna kommer dom att ha hela livet på väggen eller i albumet, bröllops klänningen har hon bara på sig en gång. Jobbet är inte slut bara för att du har slutat att trycka på kameran, du jobbar även framför datorn.

Jag fotade min bästa väns bröllop, oxå för 500:-
För mig var det bara fantastiskt skoj att få göra det.
Men som många tidigare skrivit, ta betalt.

Det är nog ingen risk att du dumpar några priser vid ett en gångs tillfälle ?

Ta du betalt men ta inte heller mer än vad som motsvarar din erfarenhet osv...

Tänk lite på hur många timmar du kommer lägga ner på det och milers, alla utlägg.

Skulle tro att 2000kr är någonstans i rätt nivå..

Jocce skrev:
Jag har blivit tillfrågad av min (blivande) svågers vänner som skall gifta sig om jag vill fotografera deras bröllop, mot betalning. (Då de haft lite stul då de letat efter "riktiga" fotografer)

Kommer att fotografera själva vigsel akten och även deras bröllopsbilder utanför kyrkan efter bröllopet (då bruden inte vill att brudgummen skall se henne innan vigseln i klänningen)

Har jättesvårt att själv prissätta en sån här sak, man vill juh inte ta för mycket betalt, men ej helle jobba nästan gratis och "dumpa" priserna.

Bilderna kommer levereras på skiva digitalt till brudparet och de kommer låta ett labb köra ut dem på papper.

/Jocce
jag diskuterade nyligen brölloppspriser med en halvprofessionell fotograf som menade att hans pris på 4000 kr som inkluderar vigselakt samt porträtt direkt efter vigsel plus CD-skiva med alla tagna bilder var ett förhållandevis billigt pris. Han sa att de flesta ogärna lämnar ifrån sig alla bilderna. Jag tycker att svågers vänner skall betala omkring 75% av fullpris. Om du själv anser dig kunna göra jobbet lika bra som en professionell fotograf så skall du inte pruta alltför mycket utan 25% rabatt är tecken på god vilja från din sida. Jag antar att normalpris för brölloppsfoto ligger kring 5000-6000 kr.

Tänk på ett par andra aspekter än bara priset:

Vilka förväntningar har brudparet på bilderna?

Bröllopsfotografering är den typ av fotografering där det inte finns speciellt stora marginaler för att göra fel. Det går oftast inte att ta om bilderna.

Varför har dom haft "strul" när dom har letat efter riktiga fotografer? Är det sådant "strul" som kan drabba dig i slutändan?

Tänk även på att en bra kamera inte innebär att man per automatik får bra bröllopsbilder.

Har du vana av bröllopsfotografering, så att du kan leva upp till brudparets förväntningar.

Det finns med andra ord en hel del frågeställningar som man bör reda ut innan man har kommit till prissättningen.

Jag håller med Hans-Christian här...

Brudparet skall, om jag förstår rätt, enbart ha dina bilder som minne av sin bröllopsdag? Ett sådant ansvar skulle inte jag vilja ha. Vilka krav har de? Vilka krav har du på dig själv?

Någonstans här i forumen finns en bra lista med "ursäkter som brudparet inte vill höra efteråt". Den sammanfattar perfekt varför en bröllopsfotograf kostar mycket pengar. Tänker du t.ex. åka dit med bara en kamera? Är optik och hus perfekt rengjorda? Hur många åkturer till kyrka och präst gör du bara för att vara förberedd? Kan du bröllopsceremonin utantill, vet du var släktingarna kommer att sitta, vem som är vem (så att du inte glömmer fota nära och kära), var står sångsolisten och hur är ljuset där, har du rekat en vacker plats för porträttfoto, har du rekat en regnsäker plats för porträttfoto, har du... ?

Men med lagom mycket adrenalin kan det gå alldeles utmärkt!

Jocce skrev:

/Jocce

Joacim, varför ska allt mätas i pengar, du lever troligtvis inte av fotografering, se det som en rolig och förtrolig uppgift.
Yrkesfotografer begär otroliga summor för sitt arbete men som amatör och nöjesfotograf så ska du se det som ett förtroende och ett erkännande av dina kundskaper.
En mycket rimlig summa, tex; 500kr plus mat och dryck är vad jag rekomenderar.
/Thomas..

Tycker du är klok som inte vill dumpa priserna.
För klarar du att utföra uppdraget så tycker jag absolut att du ska ta mångdubbla femhundringen. Finns ingen anledning att lägga sig lågt isf.. Är du osäker på att du klarar det så tycker jag du bör klargöra det tydligt för paret så du inte lovar för mycket genom att åta dig och påpeka då att du isf gör det som "praktik" till självkostnadspris utan löften om resultat om de fortfarande vill då, eller rekommendera någon annan.

Att undervärdera sig är dumt och lika dumt är det att åta sig om man är osäker tycker jag..

Re: Re: Ta betalt för att fota bröllop?

paul innergård skrev:
jag diskuterade nyligen brölloppspriser med en halvprofessionell fotograf som menade att hans pris på 4000 kr som inkluderar vigselakt samt porträtt direkt efter vigsel plus CD-skiva med alla tagna bilder var ett förhållandevis billigt pris. Han sa att de flesta ogärna lämnar ifrån sig alla bilderna. Jag tycker att svågers vänner skall betala omkring 75% av fullpris. Om du själv anser dig kunna göra jobbet lika bra som en professionell fotograf så skall du inte pruta alltför mycket utan 25% rabatt är tecken på god vilja från din sida. Jag antar att normalpris för brölloppsfoto ligger kring 5000-6000 kr.

Det var väl att nästan dumpa priser ?!

lottawe skrev:
Tycker du är klok som inte vill dumpa priserna.
För klarar du att utföra uppdraget så tycker jag absolut att du ska ta mångdubbla femhundringen. Finns ingen anledning att lägga sig lågt isf.. Är du osäker på att du klarar det så tycker jag du bör klargöra det tydligt för paret så du inte lovar för mycket genom att åta dig och påpeka då att du isf gör det som "praktik" till självkostnadspris utan löften om resultat om de fortfarande vill då, eller rekommendera någon annan.

Att undervärdera sig är dumt och lika dumt är det att åta sig om man är osäker tycker jag..

Snälla Lotta, vad menar du med att inte dumpa priserna ?

Om du lever av att fotografera så har jag full förståelse ditt uttalande, men inte generällt.
En kunnig amatör måste inte skrämma bort vänner eller bekantasbekanta genon att ta betalt som ett yrkesproffs.
Självfallet, ska en amatör känna sin begränsning
och inte ge sig på för stort ansvar.
Men varesig man är proffs eller amatör så kan aldrig bröllopsbilder återges om man misslyckas, samma tillfälle återkommer aldrig mer.
Så i grund och botten vad är den stora skillnaden.
Yrkesfotografen skulle säga Erfarenheten, amatören skulle säga, det var väl inget speciellt bara normalt fotande.
/Thomas..

Oavsett levebröd annars så är det en tjänst/produkt att värdera. Klarar man att utföra och leverera borde man också klara att ta betalt tycker jag, så att råda någon att ta en femhundring för vad som i regel är en av de viktigaste plåtningar par beställer är dumt. Vettiga är däremot råden från Stoltz.

Skillnaderna mellan erfaren och icke är fö större än vad du framhäver. Det är mycket som måste klaffa och en yrkes/erfaren har nog koll på att det gör det med. Den som aldrig förr plåtat bröllop kanske inte är lika hundra på hur den rör sig för att vara på rätt plats rätt stund för bra vinkel (utan att störa,) exakt exponering och övrigt?

Senast ändrad:
ThomK skrev:
Så i grund och botten vad är den stora skillnaden.
Yrkesfotografen skulle säga Erfarenheten, amatören skulle säga, det var väl inget speciellt bara normalt fotande.

Otroligt förenklat och nästan lite tramsigt uttalande. Jag tror mer att det är ett sådant uttalande som skiljer en amatör från en yrkesfotograf.

En seriös bröllopsfotograf bygger inte bara sin verksamhet på erfarenhet. Isf skulle alla gamla fotorävar med 30+ i erfarenhet ta fantasisummor. En yrkesfotograf bygger även sin verksamhet på kvalité, och detta i sin tur bygger på en hel del andra aspekter. Leveransförmåga och garantier är några exempel, förväntanshantering och kreativitet är några. Vid dagens slut är det kunden som avgör vilken fotograf dom vill ha, men jag kan också säga att det är inte alla bröllopspar som väljer fotograf med priset som avgörande faktor.

Många är villiga att betala lite mer för en fotograf som uppfyller ovanstående exempel.

Det viktigaste som amatör är inte priset i sig själv, utan att man är noga med att påpeka vad brudparet kan förvänta sig. Om man kan med tydlighet förklara vilka saker man inte klarar av som amatör, då har man kommit ett steg närmare mot att bli en proffesionell fotograf.

Bara för att man äger en kamera, så innebär det inte att man klarar av allt som har med bilder att göra - Allt är inte vanligt fotande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar