Annons

Tål inte utvikningbrudar kritik??

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Maths Husander......ja ja!

Snälla Maths Ta din kritik och din oförmåga och gå ut i skogen och lyssna på fåglarna eller en porlande bäck. Finn en bra och kreativ mening med ditt liv. Låt världen bli en bra plats för ALLA!!!

Mattsen skrev:
Shoot, Lotta, Shoot....
Men jag är ju varken reklam- eller modellfotograf så det blir svårt för mig att bidra.. Kanske du kan istället?

(Fast nakna bögar har jag plåtat och det är bland de bästa motiv jag haft som uppdrag. Men du slipper se också eftersom de inte ska publiceras här enligt avtal.)

Undrar varför man aldrig ser de "blekfeta donnorna" i reklam eller på modellbilder? [/B]

Tycker man ser "Jag är stolt över min kropp"- kvinnor med hängtuttar i var och varannat kvinnomagasin (Tara, Amelia osv) och alla nickar förstående varför dom står där nakna och visar upp sig.

När Natacha (glamourmodell) viser sin kropp för att hon är stolt över den blir det ett jävla liv.

Oj, vad mycket det var här att läsa. Lite grundläggande IT-kunskap verkar vara på sin plats i denna tråd. "Mottagaren bestämmer budskapet". Alldeles oavsett vad jag anser mig ha sagt, skrivit, fotograferat eller på annat sätt kommunicerat så är det mottagaren som bestämmer vad jag har kommunicerat. Så grundläggande blir då att jag måste försöka rätta min kommunikation efter den som lyssnar, läser eller ser om jag vill göra mig förstådd. Att i efterhand komma med påstående om vad jag sagt eller inte är bara ett sätt att försöka slippa ansvaret för missförstånden i kommunikationen.

Många verkar tro att en bild enbart består av ett teknisk sammanhag och innehåll bestående av motivet. Det senare är näst intill fel enligt min uppfattning.

Bildens innehåll har inte särskilt mycket med hur motivet ser ut rent kroppsligt. Innehållet består dock till en del av motivet. Har jag valt att skildra en man eller en kvinna. Innehållet i bilden består vidare hur jag valt att framställa motivet. Hur har jag uttnyttjat ljuset och kopieringen för att få fram det jag vill med min bild. Vad händer i bilden? Förstärker det mitt budskap eller inte? Huruvida motivet har silikonbröst eller inte är inte relevant oavsett kön på modellen.

När det sedan kommer till att kritisera hur andra ser ut så tycker jag det är självklart att det inte är okej. Tror de flesta är uppfostrade med att man inte får säga åt andra att de är fula. Vi kommenterar inte feta motiv, eller finniga, eller om de har små bröst.

Jag träffade en kvinna på en kurs en gång och hon hade nästan inga bröst alls. Skulle det vara okej att kommentera? Nej tycker nog de flesta med en mogen människosyn.

Om jag då avslöjar att den kvinnan själv valt att operera bort sina bröst? Är det då okej? Om man får kommentera silikon så borde det ju vara det eller? Hon hade inte opererat bort dem pga cancer eller ryggbesvär utan för att bli bättre friidrottare. Så min uppfattning är klar, vem är jag att kommentera andra människors val så länge det rör deras egna kroppar.

Jag gissar att det i de flesta fall inte är så att fotografen väljer modell fritt. Man fotograferar de som vill bli fotograferade på den typ av bilder man vill ta. Det finns inte ett oändligt smörgåsbord med modeller som man kan vraka ifrån.

/Maverick

lottawe skrev:
Javisst sjutton är "idealen" vi matas med sjuka. De bilder vi matas med både i reklam, här och på övrigas platser visar ofta "ideal" som är ouppnåeliga utan kirurgi och photoshop och det tyder väl på att människor inte duger som vi är? Vissa som drabbas av den känslan blir sjuka på riktigt också, psykiskt, ätstörningar mm.

Tycker det där är en extrem förenkling av situationen - känns lite som videovåldsdebatten på 80-talet där jag och många med mig enligt experter idag skulle vara potentiella massmördare. Jag har till dags dato inte ens hamnat i ett slagsmål.

lottawe skrev:

Undrar varför man aldrig ser de "blekfeta donnorna" i reklam eller på modellbilder?
Kanske för att ingen vill se blekfeta donnor?

Om idealen är "sjuka" så har de varit det länge i så fall. Hur många skulpturer på "blekfeta donnor" gjordes under antiken t.ex.? Däremot förekom det "blekfeta donnor" (och män för den delen) senare, när det var ett ideal dvs något ouppnåeligt för de flesta. Det ligger ju så att säga i idealens natur att de är utopiska, eller "sjuka" om man föredrar det.

Freddie skrev:
Tycker det där är en extrem förenkling av situationen - känns lite som videovåldsdebatten på 80-talet där jag och många med mig enligt experter idag skulle vara potentiella massmördare. Jag har till dags dato inte ens hamnat i ett slagsmål.

Du menar att filmvåldet inte har bidragit alls till den förråing som idag råder på gator och torg? Vi är nog några stycken som har en annan åsikt. Att just du inte har hamnat i slagsmål kan kanske bero mer på tur än skicklighet eller att du är en jäkel på att springa(C;? JANNE

cw-op skrev:
Du menar att filmvåldet inte har bidragit alls till den förråing som idag råder på gator och torg? Vi är nog några stycken som har en annan åsikt. Att just du inte har hamnat i slagsmål kan kanske bero mer på tur än skicklighet eller att du är en jäkel på att springa(C;? JANNE

Ja det menar jag. Det dödliga våldet har inte öket sedan 1975 enligt BRÅ.

Misshandelsfallen har dock ökat...men jag tror Polisen hellre skulle se att man stängde krogen kl 03.00 än att man stängde samtliga videoaffärer.

Som sagt...jag tror inte det är så enkelt.

Freddie skrev:
Misshandelsfallen har dock ökat...men jag tror Polisen hellre skulle se att man stängde krogen kl 03.00 än att man stängde samtliga videoaffärer.

*** Varning - off topic ***

Klockan 03:00 ?? I hålan jag bor i (jönköping)stänger de flesta 01:00. Ett fåtal får ha öppet till 02:00.

Vilket skapar en irritation och missnöje som jag snarast tror får motsatt effekt. Så de går att vrida o vända på det mesta...

Har igentligen inte följt tråden, men tyckte det var konstigt med BRÅ-statistiken.
Det här fick jag fram via BRÅ. Antalet anmälda brott med dödligt vål har fördubblats i hela landet från 1975.
Hur fick du fram siffrorna?

Anmälda brott

År
1975 2005
Antal Antal
Hela landet
Dödligt våld
124 243

etmj skrev:
Har igentligen inte följt tråden, men tyckte det var konstigt med BRÅ-statistiken.
Det här fick jag fram via BRÅ. Antalet anmälda brott med dödligt vål har fördubblats i hela landet från 1975.
Hur fick du fram siffrorna?

Anmälda brott

År
1975 2005
Antal Antal
Hela landet
Dödligt våld
124 243
Jag är nog av den uppfattningen att våldet blivit grövre och framför allt lägre ner i åldrarna. Vad gäller krogtider så är jag osäker, men helt klart ökar risken i takt med alkoholkonsumtionen. I Norrköping hade vi en period på 90-talet då svartkrogarna var fler i antal än de legala nattklubbarna, och på de ställena kunde det bli riktigt obehagligt framåt småtimmarna. Jag tror länsstyrelsens restriktiva inställning till att ge uteställena tillstånd längre än till 03.00 har med den ökade våldsrisken att göra. Annars har Lotta helt rätt i att misshandel och även våldtäkter för den delen mestadels sker i hemmet och av folk man på något sätt känner. Tyvärr är också mörkertalet i de fallen enormt.

paul innergård skrev:
......i att misshandel och även våldtäkter för den delen mestadels sker i hemmet och av folk man på något sätt känner. Tyvärr är också mörkertalet i de fallen enormt.
Någon man känner gäller även majoriteten våld som leder till döden mot kvinnor. Där är siffran 60%.

Nog tror jag på påverkan från samhället i stort till alla ökningar. Både alkohol, stress, vålds- och porrfilmer, samt andra saker med som påverkar skev kvinnosyn etc spelar in.

Men utomhusvåldet har också ökat i år även om det fortfarande ligger i lä mot siffrorna inne.. 10% mot kvinnor, 7% mot män.

oj oj ska de stackars "utvikningsbrudarna" stå till svars för det, eller borde vi starta en särskild tråd om våldet? förstår att kopplingen är medias påverkan, men e vi inte lite off topic nu?

HDFS) (KGS skrev:
oj oj ska de stackars "utvikningsbrudarna" stå till svars för det, eller borde vi starta en särskild tråd om våldet? förstår att kopplingen är medias påverkan, men e vi inte lite off topic nu?

Kanske är det så att de som är "anti-utvikningsbrudar" menar att även dessa bilder kan leda till att gubben bankar på frugan när han får se sådana bilder? Och att vi "brudfotografer" därmed skulle kunna hållas till svars för nya fall av kvinnomisshandel?

Fö verkar ju trådskaparen ha tappat talförmågan i denna tråd så det kanske inte spelar nån roll att den nu har hamnat i perifirin av ämnet.

Tja tydligen är det fler än trådskaparen som är intresserad av ämnet. Det kanske öppnar en marknad för gör det själv kirurgi. Beställ 500 ml silikon i tvåpack från Biltema o sätt igång. Lokalbedövning eller stora mängder vodka rekommenderas...

Jag har raderat länkar till specifika fotografier och fotografer i den här tråden, då det bla förekommit grovt kränkande texter om modellen. Håll er till forumreglerna och allmänt hyfs och medkänsla!

Medkänsla? Är inte sparkstöttingar utdöda?
Jag föreslår att alla som är oense bestämmer träff på en skolgård och slåss om saken. Ta med kameror och mobiltelefoner så kan eventet läggas ut på nätet efteråt.

Tonen blir allt råare överallt idag, det märks även här på FS. Var ska man lägga skulden för det?
Kanske man ska låta bli att försöka "lägga skulden" någonstans, och alla tittar inåt ett par veckor i stället. Navelskådning när den är som bäst!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar