Oj, vad mycket det var här att läsa. Lite grundläggande IT-kunskap verkar vara på sin plats i denna tråd. "Mottagaren bestämmer budskapet". Alldeles oavsett vad jag anser mig ha sagt, skrivit, fotograferat eller på annat sätt kommunicerat så är det mottagaren som bestämmer vad jag har kommunicerat. Så grundläggande blir då att jag måste försöka rätta min kommunikation efter den som lyssnar, läser eller ser om jag vill göra mig förstådd. Att i efterhand komma med påstående om vad jag sagt eller inte är bara ett sätt att försöka slippa ansvaret för missförstånden i kommunikationen.
Många verkar tro att en bild enbart består av ett teknisk sammanhag och innehåll bestående av motivet. Det senare är näst intill fel enligt min uppfattning.
Bildens innehåll har inte särskilt mycket med hur motivet ser ut rent kroppsligt. Innehållet består dock till en del av motivet. Har jag valt att skildra en man eller en kvinna. Innehållet i bilden består vidare hur jag valt att framställa motivet. Hur har jag uttnyttjat ljuset och kopieringen för att få fram det jag vill med min bild. Vad händer i bilden? Förstärker det mitt budskap eller inte? Huruvida motivet har silikonbröst eller inte är inte relevant oavsett kön på modellen.
När det sedan kommer till att kritisera hur andra ser ut så tycker jag det är självklart att det inte är okej. Tror de flesta är uppfostrade med att man inte får säga åt andra att de är fula. Vi kommenterar inte feta motiv, eller finniga, eller om de har små bröst.
Jag träffade en kvinna på en kurs en gång och hon hade nästan inga bröst alls. Skulle det vara okej att kommentera? Nej tycker nog de flesta med en mogen människosyn.
Om jag då avslöjar att den kvinnan själv valt att operera bort sina bröst? Är det då okej? Om man får kommentera silikon så borde det ju vara det eller? Hon hade inte opererat bort dem pga cancer eller ryggbesvär utan för att bli bättre friidrottare. Så min uppfattning är klar, vem är jag att kommentera andra människors val så länge det rör deras egna kroppar.
Jag gissar att det i de flesta fall inte är så att fotografen väljer modell fritt. Man fotograferar de som vill bli fotograferade på den typ av bilder man vill ta. Det finns inte ett oändligt smörgåsbord med modeller som man kan vraka ifrån.
/Maverick