Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameror överflödiga om ett år?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där var inte representativt för det bästa man göra... :-/

För att kolla vad som verkligen är möjligt körde jag det bästa jag har (det finns betydligt bättre grejor än detta, men då får jag köra bilden i MatLab i stället - detta är enbart inom photoshop!), dvs en reconstruction sampling. Då blir resultatet så här.

1-orginal
2-nerskalad till 55%
3-uppskalad till orginalstorlek igen

Observera att jag genom nersamplingen till 55% slänger bort 70% av informationen i orginalet! Visst syns det i bild 3 att information har gått förlorad - men hur tydligt är det egentligen?

Bilagor

• C-1.jpg
    C-1.jpg
    50.2 KB · Visningar: 302
  • C-2.jpg
    C-2.jpg
    20.2 KB · Visningar: 304
  • C-3.jpg
    C-3.jpg
    49.6 KB · Visningar: 306
Det där var inte representativt för det bästa man göra... :-/

För att kolla vad som verkligen är möjligt körde jag det bästa jag har (det finns betydligt bättre grejor än detta, men då får jag köra bilden i MatLab i stället - detta är enbart inom photoshop!), dvs en reconstruction sampling. Då blir resultatet så här.

1-orginal
2-nerskalad till 55%
3-uppskalad till orginalstorlek igen

Observera att jag genom nersamplingen till 55% slänger bort 70% av informationen i orginalet! Visst syns det i bild 3 att information har gått förlorad - men hur tydligt är det egentligen?

Jag skalade ner till 25% och sedan upp 400%. Så det vi bevisade var att bilden har mycket mer information än 2MP och mer information än 4.5MP.
Gör om ditt test med en 100% crop från din systemare med bästa objektivet, så skall du se att även där blir skillnaden inte uppenbar.

/Karl

Jag skalade ner till 25% och sedan upp 400%. Så det vi bevisade var att bilden har mycket mer information än 2MP och mer information än 4.5MP.
Gör om ditt test med en 100% crop från din systemare med bästa objektivet, så skall du se att även där blir skillnaden inte uppenbar.

/Karl
till 25% - det är linjärt
dvs 1/4 på höjden och 1/4 på bredden dvs 1/16 av pixlarna?
Så det du visade var att din kamera har mer information än 0,5MP (8MP/16)

dessutom hade du väl inte dragit på nån skärpning efter uppskalningen?

När folk snackar om att jag har för få megapixel brukar jag förklara att megapixel inte är ett mått på skärpa utan hur många delar bilden delats upp i, inte hur skarpa eller användbara de delarna är. Det brukar få dem att förstå.

Jag brukar visa en knappnål för de okunniga och säga "såhär stor är sensorn som fångar bilden i din mobilkamera" Sen visar jag min tumnagel och säger "såhär stor är sensorn i m43 kamerorna och sen förklarar jag att sensorn i min "DÅLIGA -BARA 12 MEGAPIXEL-KAMERA?!?! (Nikon D3) är flera gånger större ändå.. Du brukar poletten åtminstone närma sig kanten.. även om den inte faller ner..

Det största problemet är ju trots allt ändå att de flesta ser ingen skillnad på bilder från en mobil-kamera och en FF-systemkamera. Det är därför det går så trögt att få in i huvudet på dom. De skiter fullständigt i att allt som är ljusare än 18% grått är utfrätt, de tycker bara det ser häftigt ut snyggt och coolt ut.

Jag skulle gärna fota mycket mer med kompaktkameror, för mig duger oftast kvaliten, åtminstone när det är grå-väder ute :)

Är det nåt jag inte förstått så är det megapixelhystering, bilden blir inte bättre med mer megapixel.. bara större och större... Då 99 % aldrig skriver ut mer än max A4 så hade ju 8 megapixel räckt mer än väl på aps-c.. Räknar vi då även in betraktningsavstånd, dvs avståndet som krävs för att uppfatta hela bilden så är 8 megapixel nästan överflödigt.

Jag vill ha DYNAMISKT OMFÅNG- eller åtminstone en mjukare mer filmlik övergång mellan det ljusaste med teckning och utfrätt.. En motljusbild på digitalt är ju katastrof-fult!

Senast ändrad:
När folk snackar om att jag har för få megapixel brukar jag förklara att megapixel inte är ett mått på skärpa utan hur många delar bilden delats upp i, inte hur skarpa eller användbara de delarna är. Det brukar få dem att förstå.

Det är en sanning med modifikation även om det stämmer på dom flesta mobilkameror. En 1 megapixel-bild kommer aldrig se riktigt skarp ut upplåst på en wuxga-skärm, balansen måste ligga rätt så att kringutrustningen hänger med.

Mot megapixlar
Macrobild gjorde en intressant jämförelse på en D3:a och en 5DmII i en annan tråd, där han faktiskt lyckades få en uppförstorad bild från en D3:a till 5DmII storlek och visa mer detaljer än 5DmII-bilden.

För megapixlar
Min D700 har med sin 12MP bättre pixelnivåkvalitet än vad min D70 hade med sina 6MP på pixelnivå. Har sensorn möjlighet till Megapixlar så varför inte?

/Karl

till 25% - det är linjärt
dvs 1/4 på höjden och 1/4 på bredden dvs 1/16 av pixlarna?
Så det du visade var att din kamera har mer information än 0,5MP (8MP/16)

dessutom hade du väl inte dragit på nån skärpning efter uppskalningen?

I detta fallet stämmer det 0.5MP och 2.4MP blir det faktiskt. Nej, ingen skärpning i någon av bilderna är gjord efter att mobilen spottat ur sig bilden.

/Karl

Jag tror nog att det kommer finnas kvar systemkamror bra länge till. Däremot så ser nog inte framtiden så ljus ut för pocket/kompaktkameror. Mobiltelefonen har man ju för det mesta med sig så den kommer nog att användas mer och mer till "allmänfotografering" i snar framtid, allrahelst om den tekniska kvaliteten på bilderna ökar. Snubben på Nokia är kanske inte helt ute och seglar.

Digitalvideo en annan del av detta

Hej! När jag läste rubriken trodde jag det handlade om dv kameror. Jag har hört att det tas stillbilder från videoklipp. Detta är förstås en sanslös möjlighet när kamerorna filmar i 25 bilder per sekund i Progressivt läge. Men då blir det inte längre det jag kallar stillbildsfotografi. O andra sidan har filmare börjat använda stillbildskameror för att göra film med så det kanske inte är någon "risk" att videokamerorna ersätter stillbildskameran.

/Fredrik

Kort skärpedjup kan lätt efterbehandlas. När algoritmerna blir tillräckligt bra kan du nog välja vilken kryddning du vill ha på den. Nikon spegeltele, Sigma 50 f1.4, Canon 300 f2.8 etc.

/Karl

Om kameran fotar ett z-pass exakt samtidigt som den riktiga bilden tas så aa, då går det ganska lätt. Annars, nej, det är inte ett dugg lätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar