Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera - nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Windstalker

Ny medlem
Hejsan

Är helt ny inom området fotografering, men det verkar vara så otroligt spännande så hade tänkt införskaffa mig en systemkamera. Hade mestadels tänka fotografera ute i naturen.

Har tittat på följande två kameror:

• Sony A300
  • Canon 1000D

Vad är skillnaden mellan dessa? Vad har ni för erfarenheter av dom? Vilken skulle ni rekommendera? Vart köper jag den mest prisvärda kameran om jag inte vill köpa begagnat?

Mvh
Tommy

På Cyberphoto hittar du mycket information och kan också jämföra dina två förslag, sida vid sida. Det finns inga dålia nya systemkameror för resten. Cyberphoto är inte billigast men har bättre service och kompetens än de flesta.

http://www.cyberphoto.se/

Hejsan

Är helt ny inom området fotografering, men det verkar vara så otroligt spännande så hade tänkt införskaffa mig en systemkamera. Hade mestadels tänka fotografera ute i naturen.

• Sony A300
  • Canon 1000D

Vad är skillnaden mellan dessa? Vad har ni för erfarenheter av dom? Vilken skulle ni rekommendera? Vart köper jag den mest prisvärda kameran om jag inte vill köpa begagnat?

Mvh
Tommy

Fundera gärna också över begagnat En gammal 350D för 1800 pix presterar nära nog lika bra som en 1000D och då får du råd med mer optik iställlet och det är optiken som skapar bilder inte huset...

Jag skulle aldrig rekomendera någon att satsa på Sony - håll dig hellre till Canon, nikon eller pentax.

Jag skulle aldrig rekomendera någon att satsa på Sony - håll dig hellre till Canon, nikon eller pentax.

Varför inte Sony?? Känns minst lika bra som Pentax...
Jag rekommenderar också Canon och Nikon före Sony och Pentax, men jag förstår ändå inte varför Sony skulle vara sämre än Pentax....

Varför inte Sony?? Känns minst lika bra som Pentax...
Jag rekommenderar också Canon och Nikon före Sony och Pentax, men jag förstår ändå inte varför Sony skulle vara sämre än Pentax....

Kanske för att Sony inte har några motsvarigheter till de objektiv Bengt fotar racing med.
Fast jag tror o hoppas på en ny modern 70-210 f4 och kanske en 300 f4.

Hejsan

• Sony A300
  • Canon 1000D

Mvh
Tommy

Gå till en butik och känn på olika kameror, kolla även på nikon D60 som är mkt prisvärd o köp den som känns bäst !
Ska du plåta natur så kan det vara lämpligt med ett teleobjektiv och det brukar finnas bra erbjudanden med flera objektiv.
Rekommenderar även att du handlar i butik så att du ser vad du får ! och slipper allt krångel med nätbutiker !

Kanske för att Sony inte har några motsvarigheter till de objektiv Bengt fotar racing med.
Fast jag tror o hoppas på en ny modern 70-210 f4 och kanske en 300 f4.

Vad är det för objektiv som han har som inte finns motsvarande som går att sätta på en Sonykamera?

Fundera gärna också över begagnat En gammal 350D för 1800 pix presterar nära nog lika bra som en 1000D och då får du råd med mer optik iställlet och det är optiken som skapar bilder inte huset...

Som alltid, tyvärr, märkesfanatiker finns överallt, detta svar tyder på låg kunskap eller ingen alls, om andra tillverkare än Canon!

Köpa begagnat?
Varför det, när en betydligt modernare D-SLR kostar relativt lite pengar idag, speciellt om man köper via Internet från utlandet.

Sony kommer nu till sommaren med 3 st. riktigt utmärkta modeller, Sony A230/A330/A380!.
Canon gör bra D-SLR och optik, men motsvarande Sony är ännu bättre, vi som använder Sony ser skillnad på bilder tagna med antingen Canon eller Sony!
Stor skillnad!

När det bästa gäller, välj Sony!
:), :), :)

Egentligen inte, men jag tänkte att det kunde vara intressant för trådskaparen som bekant var helt ny.

Skulle även vilja höra ett lite mer utvecklat inlägg från Bengt angående hans spännande syn på Sony.
Förutom det håller jag till stor del med Bengt. Det framgår inte vad trådskaparen har för budget, men finns det inte så mycket pengar att ta av är det inte helt fel att kolla på en begagnad kamera. Bra optik och "sämre" kamera är ofta ett mycket bättre val än tvärtom.

Mest prisvärda kameran? Ja du. En Nikon d40 för 3000kr på mediamarkt är väldigt prisvärt tycker jag. Mycket intressant om man inte vill handla begagnat.

(Nu ska vi se om den här vs-tråden slits i stycken som de flesta andra. Det tog bara fyra inlägg innan tendensen visade sig.)

(Nu ska vi se om den här vs-tråden slits i stycken som de flesta andra. Det tog bara fyra inlägg innan tendensen visade sig.)

Ha-Ha!
Det troliga är nog, att de flesta kunniga fotografer är trötta på dessa ständiga, återkommande, eviga, oändliga frågor angående:
"Vilken kamera skall jag välja????"

När det finns mängder av försäljningsställen, fototidningar, fototester på Internet, m.m, där alla kan själva undersöka marknaden ...

Dessutom har många kunniga fotografer nu semester, använder sina kameror, - det är fint väder, - hej då ...

Mest prisvärda kameran? Ja du. En Nikon d40 för 3000kr på mediamarkt är väldigt prisvärt tycker jag. Mycket intressant om man inte vill handla begagnat.

Är det inklusive kitgluggen?! Oavsett vilket kamerafabrikat jag vurmar för till vardags måste jag säga att detta i så fall måste vara bland de mest prisvärda systemkamerorna just nu.

Ha-Ha!
Det troliga är nog, att de flesta kunniga fotografer är trötta på dessa ständiga, återkommande, eviga, oändliga frågor angående:
"Vilken kamera skall jag välja????"

När det finns mängder av försäljningsställen, fototidningar, fototester på Internet, m.m, där alla kan själva undersöka marknaden ...

Dessutom har många kunniga fotografer nu semester, använder sina kameror, - det är fint väder, - hej då ...

Jo, när jag skrev inlägget så pågick en till likadan tråd på FS. Ganska tröttsamt att folk inte söker själva när det finns så mycke info om precis allt.

Bara på FS finns det en hel del. Jag sökte på rubriken "vilken kamera" och fick en hel del trådar som svar:
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=894506

Köpa begagnat?
Varför det, när en betydligt modernare D-SLR kostar relativt lite pengar idag, speciellt om man köper via Internet från utlandet.

Jag vill ju inte påstå att det är ett bra råd eller att överhuvudtaget ta upp det här med internethandel från utlandet till en person som ber om råd och är helt nybörjare inom foto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar