FlyerOne
Aktiv medlem
Nej, det håller jag helt och hållet med om.Jag vill ju inte påstå att det är ett bra råd eller att överhuvudtaget ta upp det här med internethandel från utlandet till en person som ber om råd och är helt nybörjare inom foto.
Men jag håller också i allra högsta grad med larsborg om att det sannerligen inte är ett bra råd att tipsa en nybörjare om att leta efter något på begagnatmarknaden. Idag går bra instegskameror att hitta till så låga priser att det definitivt inte är lönsamt för en stackars nybörjare att försöka hitta något som kommer att bli bra för honom. Det lilla han sparar på en billig kamera uppväger definitivt inte risken att förlora garantin, och kanske råka köpa en kamera som har något fel - dålig autofokusnoggranhet t.ex. samt äldre teknologi. Ett bekymmer som inte är särskilt ovanligt, oavsett märke. Här skiljer tydligen Canon tyvärr ut sig negativt - de slarvar uppenbarligen alldeles för ofta i detta avseende (finns ju monstertrådar här på Fotosidan om Canons problem med bristande AF-noggranhet). Har man då ingen garanti utan åker på att betala detta (och/eller även annat) så hamnar man snabbt på minus. Och sitter där med en äldre kamera. Den Canon 350D, som föreslogs av en annan skribent ovan, är ju faktiskt tre DSLR-generationer gammal.
Begagnat lönar sig bara för lite dyrare prylar, och är man nybörjare ska man då se till att handla enbart av någon som (eller ta hjälp av någon som) är både kompetent och hederlig, och med BRED kunskap (en pro-fotograf som själv är förtrogen enbart med Canon och/eller Nikon är faktiskt en synnerligen dålig rådgivare när det gäller instegskameror).