Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Begagnat instegssystem för djur och natur?
- Trådstartare Frekeman
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Sve bra beg shoppar
Cyberphoto
Skandinavia photo
Götaplatsen
Mattsson
Kameradoktorn
Nybrofoto
Finns beg de är servade/testade och de ger garanti
Beg finns också hos Goeker
Hegethorns
Rajala
Frekeman
Aktiv medlem
Det var ett generöst erbjudande, Åke – tack. Hur gestaltar sig sensorskadan?Jag har både ett Canon RF-system och ett micro4/3 så jag vill ge lite råd avseende detta.Utmärkt autofokus är för mig det viktigaste hos en systemkamera om man skall fotografera barn, djur och andra rörliga objekt. Jag tycker att rådet angående R10+ enklare 100-400mm låter alldeles utmärkt.Olympus 40-150mm 2,8 pro är ett toppobjektiv och tillsammans med nya OM-systems OM-1 fungerar autofokusen ypperligt och i vissa sammanhang bättre än med R5. men det blir dyrare . Om du vill komma billigt undan kan du få min Olympus M1-X mot fraktkostnaden. Den ligger och samlar damm eftersom den har en minimal sensorskada som jag själv inte upptäckt men när jag skulle byta in den så ansåg Rajala det och ville inte ta den. Jag vill därför inte sälja den. Köp ett begagnat 40-150 mm så kommer du undan under 10000och är du inte nöjd är det bara att sälja objektivet. M1-x har något sämre autofokus än OM-systems OM-1 samt sämre sökare. Fördel med Micro4/3 är lägre vikt , fantastisk bildstabilisering nackdel: mer brus, men det är idag inget större problem att få bort, samt sämre möjlighet att få bakgrundsoskärpa. Detta blev både ett råd och ett gratiserbjudande
Frekeman
Aktiv medlem
Mitt intryck av äldre Panasonic m4/3 är att de ligger efter Olympus vad gäller af. Men m4/3 är definitivt aktuellt att överväga. Tack.Ett förslag långt under de andra i kostnad och som kanske siktar lägre är en beg Panasonic GH4 (3000kr) och Panasonic 100-300 (version ett ca 3500kr) och antingen 14-140 (version ett 2000kr och lite mer för version 2) eller 12-60/3,5-5,6 för 1500kr. Som sagt, billigare och lite enklare (ffa AF är lite sämre på att följa rörliga motiv) men GH serien är känd för bra video.
ErlandH
Aktiv medlem
I princip alla moderna tv-apparater är 4K, och även om mobiler, paddor och datorskärmar ofta inte är 4K så har de i all fall betydligt högre upplösning än 1080.Att kunna filma i 4K betyder också att man måste ha en 4K skärm att spela upp det på.
Trådstartaren hade ju en invändning mot Canon 7D Mk2
Annars är det väl ingen fördel? Eller är det det? Kanske jag som har fel.
mmakr
Aktiv medlem
Jag kan inte se den och den syns inte på bilderna så jag hade ju kunnat försöka sälja den på blocket eller här på fotosidan men jag tycker inte att det är just och hellre än att den samlar damm så får du gärna överta den. Du kan ju googla upp kameran . Den har batterihandtag inbyggt . Har marknadens bästa vädertätning. I vår har jag använt OM-1 med 40-150mm till alla flygbilder på fjärilar, sländor , fåglar. eftersom autofokus på framförallt insekter är mycket bättre än på min R5. Å andra sidan är porträtt inte lika bra pga lite stort skärpedjup men till 4/3 finns det ljusstarka objektiv med bra bokeh .Det var ett generöst erbjudande, Åke – tack. Hur gestaltar sig sensorskadan?
jag&bilden
Aktiv medlem
…Om du vill komma billigt undan kan du få min Olympus M1-X mot fraktkostnaden.
Vad glad jag blir när jag läser om ditt ödmjuka erbjudande till en annan medlem.
Det finns kärlek och omtanke i världen.
Frekeman
Aktiv medlem
Åke, jag kommer att kontakta min kusin idag och föreslå att han nappar på ditt erbjudande. Återkommer via privat meddelande till dig om detaljer.Jag kan inte se den och den syns inte på bilderna så jag hade ju kunnat försöka sälja den på blocket eller här på fotosidan men jag tycker inte att det är just och hellre än att den samlar damm så får du gärna överta den. Du kan ju googla upp kameran . Den har batterihandtag inbyggt . Har marknadens bästa vädertätning. I vår har jag använt OM-1 med 40-150mm till alla flygbilder på fjärilar, sländor , fåglar. eftersom autofokus på framförallt insekter är mycket bättre än på min R5. Å andra sidan är porträtt inte lika bra pga lite stort skärpedjup men till 4/3 finns det ljusstarka objektiv med bra bokeh .
unoengborg
Aktiv medlem
Att kunna filma i 4K betyder också att man måste ha en 4K skärm att spela upp det på.
Finns ju fördelar vid redigering.
Du kan ju t.ex beskära eller göra lite ändringar i bildutsnitt eller använda den större bildutan för att skakreducera i efterhand och fortfarade få tittbart resultat.
Nackdelen är att 4K, och högre, fordrar mer av datorn. Delvis kan detta avhjälpas genom att skapa en mer lågupplöst proxy för redigering
Davincy Resolv hanterar proxies väldigt smidigt
Creating Proxies in DaVinci Resolve 18: Tips & Tricks - Y.M.Cinema Magazine
Generating proxies is an integral part of the editing process, especially when dealing with high-resolution RAW media. In this short and efficient tutorial by the great educator Casey Faris, the importance of proxies is demonstrated. Furthermore, the options to generate proxies in DaVinci...
ymcinema.com
En annan minst lika viktor faktor att tänka på när det gäller video är bitdjup och subsampling. En 10 bit 4:2.2 video enklare att hantera färgmässigt än en tagen med säg 8 bit 4.2.0.
Har ingen koll på när det började dyka upp kameror med 10 bit 4.2.2 på marknaden och vad sådana skulle kosta begagnat idag. Var inte så intresserad av video på den tiden
Här en bra video om bitdjup och subsampling
What are 8-bit, 10-bit, 12-bit, 4:4:4, 4:2:2 and 4:2:0 | Datavideo | Professional end-to-end solutions provider for your live video production.
Are you confused with 8-bit, 10-bit, 12-bit, 4:4:4, 4:2:2 and 4:2:0? This article will answer all of your questions.
www.datavideo.com
Senast ändrad:
Frekeman
Aktiv medlem
Att filma i 4K skadar ju inte om man vill vara så framtidssäker som möjligt.Att kunna filma i 4K betyder också att man måste ha en 4K skärm att spela upp det på.
Olof R
Aktiv medlem
Det finns många bra förslag. En som jag själv använt mycket är Canon 7DmkII. Har varit mycket nöjd och inte besvärad av vikten. Och här kommer poängen: Gå in på en fotoaffär och känn på kameror som kan vara aktuella om det är praktiskt möjligt. Hur man uppfattar en kamera är individuellt.
Frekeman
Aktiv medlem
Hade det inte varit för Åkes erbjudande så hade nog 7D Mk2 legat bra till.Det finns många bra förslag. En som jag själv använt mycket är Canon 7DmkII. Har varit mycket nöjd och inte besvärad av vikten. Och här kommer poängen: Gå in på en fotoaffär och känn på kameror som kan vara aktuella om det är praktiskt möjligt. Hur man uppfattar en kamera är individuellt.
Min erfarenhet vad gäller ergonomi och handhavande är att man kan vänja sig i stor utsträckning. Bra tips ändå förstås men min kusin har inte nära till fotoaffärer som jag förstår det.
Frekeman
Aktiv medlem
Hej Åke! Jag har skickat ett par meddelanden medelst meddelandefunktionen på Fotosidan om att min kusin gärna övertar din Olympus MX1 men inte hört ifrån dig. Har du sett meddelandena? Tänkte att jag skriver detta här i tråden eftersom du uppmärksammat inläggen här tidigare. Jag hoppas förstås att ditt erbjudande ligger fast?Jag kan inte se den och den syns inte på bilderna så jag hade ju kunnat försöka sälja den på blocket eller här på fotosidan men jag tycker inte att det är just och hellre än att den samlar damm så får du gärna överta den.
Mvh
Fredrik