Annons

Systemkamera för i huvudsak s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

ankhare

Medlem
Jag vill köpa en systemkamera som jag huvudsakligen ska använda för att fota svartvitt. Jag har kikat en del på pentax k20d och canon + nikon i ungefär samma prisklass men hittar inte riktigt fram. Min budget är ca tio tusen.

Jag vill bara köpa huset och ett normalobjektiv - om ingen kan övertala mig att det finns en jäkligt bra zoom från ca 28 - 70 kanske.

Kameran måste tåla en del strapatser, fuktigt väder å dylikt.

Bilder som ska tas är främst av street eller dokumentär karaktär i både kyla och värme.

Kameran ska ha bra basfunktioner, är inte intresserad av att filma med den, inte så förtjust i live view heller även om det kan vara praktiskt i vissa situationer. Brus vid höga iso ska gärna vara kornlikt.

Har ni några råd är jag mycket tacksam! Jag fotade en hel del analogt en gång i tiden men det här skulle bli min första digitala systemkamera.

Pentax K20D med DA 35/2.8 Macro Limited ryms i din budget. Vilket bör vara en riktigt trevligt kit för dina behov. Vädertätad (inte objektivet) med stabilisering och ett kompakt och allsidigt objektiv byggt helt i metall och med hög klass på optiken.

Hakar på och säger också Pentax K20!

Sedan borde även pentax ha bra och ljusstarka zoomar i de brännvidderna. Å andra sidan, med den budgeten så är det nog ett fast objektiv som gäller.

Lycka till!

//Fredrik

Om du vill ha något lite mer udda kan du köpa en sigma systemkamera. Fördelen med dem är att de har urtagbart filter som tar bort filtrerar bort ir ljuset. Är riktigt bra om du funderar att fota ir sv/v.

Jag föreslår en beg. Nikon D200 och ett Sigma 18-50 2,8. Huset är tåligt och vädertätat och optiken ljusstark och skarp.

mvh Jan

Om du vill ha något lite mer udda kan du köpa en sigma systemkamera. Fördelen med dem är att de har urtagbart filter som tar bort filtrerar bort ir ljuset. Är riktigt bra om du funderar att fota ir sv/v.

Man tackar för alla svar. Blev lite nyfiken på Sigman - speciellt som någon påstod i ett test att bilderna låter sig förstoras som gamla negativ. Samtidigt verkar det vara en ny modell på gång. Hittade den på en tysk sida. Någon som vet mer om detta?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto