Fredrik183
Aktiv medlem
(tio tecken)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte alls pratat förbi varandra, jag bara vaknade när du skrev, - "...Det tycks råda en förvirring kring bländarbegrepp och skärpedjup..."
Bländarbegreppet är jag solklar över, men inte riktigt påläst över när diffraktion inträder för små sensorer,
typ 1/ 2,3". Vid en bländaröppning av så futtiga 0,8mm i diameter, alltså bl. 64, brännvidd 50mm, med en FF sensor bakom eller film 24 x 36mm, där misstänker jag en stor risk finns för diffraktion.
Finns risken för diffraktion ändå vid en bländaröppning av 12mm i diameter, då på en sensor typ 1/2,3"?
Det är då långzoomen, Sony HX9V, använder ett gråfilter istället för en faktisk bländaröppning.
För de som fått intrycket att jag är emot superzoom stämmer detta inte. Jag tycker bara man skall veta om begränsningarna vilket många som diskuterat i tråden vet både de som är för och emot. Jag är neutral, jag frestas ibland av möjligheterna men har inte sett någon vinst för min del då mitt andrasystem - Olympus E3+12-60+50-200 är kompakt nog och levererar i relation till storlek ypperlig bildkvalitet och att det är väldigt billigt beg gör inte saken sämre.
.......Och jovisst är denna tråd ovanligt positiv till långzoomkameror (inte minst du SixBySix ), och ......
Jag tror helt enkelt att utvecklingen av de små kamerorna inte sällan ligger ett halvt steg före systemarna. Det gör att de trots ett handikapp av mindre sensor, inte ligger längre efter totalt sett i bildkvalitet än vad man kanske skulle kunnat tro. Men detta är som vanligt bara avancerat tyckande som jag skulle ha synnerligen svårt att belägga ;-)