Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Systemdigital under 10 000:-
- Trådstartare snysop
- Start datum
snysop
Aktiv medlem
Urspårning värre...
Tillbaka till ämnet kanske?
Så det finns egentligen bara 4 kameror i den lägre systemdigitalklassen? Alla har sina för- och nackdelar.
* Olympus E-300
* Pentax *ist DS
* Nikon D70
* Canon EOS 300D
Nu vet jag vad det finns att välja bland så nu får jag "klämma" på dem för att se vilken som passar just mig. De skillnader som finns mellan dem tror jag inte är något jag märker av... Det enda jag vet just nu är att det inte bli Canon'en... Den känns alldeles för plastig för min smak. Så nu blir det till att klämma på Pentax och Olympus.
Tack för era svar!
/Karin
Så det finns egentligen bara 4 kameror i den lägre systemdigitalklassen? Alla har sina för- och nackdelar.
* Olympus E-300
* Pentax *ist DS
* Nikon D70
* Canon EOS 300D
Nu vet jag vad det finns att välja bland så nu får jag "klämma" på dem för att se vilken som passar just mig. De skillnader som finns mellan dem tror jag inte är något jag märker av... Det enda jag vet just nu är att det inte bli Canon'en... Den känns alldeles för plastig för min smak. Så nu blir det till att klämma på Pentax och Olympus.
Tack för era svar!
/Karin
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Re: Urspårning värre...
Finns några begagnade D70 hos Blocket.se
snysop skrev:
* Olympus E-300
* Pentax *ist DS
* Nikon D70
* Canon EOS 300D
Tack för era svar!
/Karin
Finns några begagnade D70 hos Blocket.se
hakanv
Aktiv medlem
Joakim A skrev:
(Inom parentes... kan Tamron AF 19-35/3,5-4,5 (Canon AF) ersätta Tokina 19-35/3.5-4.5? med gott resultat)
// Jocke
Enligt det jag har läst på nätet och blivit rekommenderad så är Tokinan ett bättre val. Valde därför Tokinan, som jag är mer än nöjd med till min 20D. Dom första 8 bildern på denna sida är tagna med Tokina 19-35...
Håkan
snysop
Aktiv medlem
Såg på www.expert.se att man nu får en Nikon D70 och två objektiv :
http://www.expert.se/prodinfo.asp?mainId=2&secId=9&subId=1&prodId=3801&bhcp=1
Är det något att ha? Priset verkar ju ok...
http://www.expert.se/prodinfo.asp?mainId=2&secId=9&subId=1&prodId=3801&bhcp=1
Är det något att ha? Priset verkar ju ok...
Joakim A
Aktiv medlem
Tydligen var de där objektiven bara skräp. Kolla på www.pricerunner.se istället och kika på D70:n med 18-70 gluggen istället. Den ska vara bättre. Visst, då hamnar man på 9-9500, men med en teleglugg sedan så blir du nog mer nöjd om man får tro herrarna som jag följde i en diskussion om D70 igår natt.
// Jocke
// Jocke
Joakim A
Aktiv medlem
Vet precis hur du känner dig, fast jag är nog 99 % säker nu..
Mitt val ser ut såhär hittills..
300D med 512 MB Sandisk Compact Flash Ultra 2
Tokina 19-35/3.5-4.5 (nästan 100 % säker, men lite osäker, har fått bud på en cosina med samma värden).
Sigma 70-300 mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super 2
Ev. en Canon 50/2.8 (1 eller 2, får se vad som dyker upp).
Totalt runt 10-12000 beroende på beg. eller nytt.
// Jocke
Mitt val ser ut såhär hittills..
300D med 512 MB Sandisk Compact Flash Ultra 2
Tokina 19-35/3.5-4.5 (nästan 100 % säker, men lite osäker, har fått bud på en cosina med samma värden).
Sigma 70-300 mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super 2
Ev. en Canon 50/2.8 (1 eller 2, får se vad som dyker upp).
Totalt runt 10-12000 beroende på beg. eller nytt.
// Jocke
Joakim A
Aktiv medlem
Jo, fast samtidigt tror jag prosumerkamerorna i den avancerade kompaktkameraklassen inte kommer behålla sitt värde lika bra som en DSLR. Objektiven tycks ju vara väldigt dyra i beg. också, så det talar ju lite för DSLR:erna..
Varför ratar du Canon 300D? Bara en stilla undran.. visst, det finns inget UV-hus till den om man inte går till Amphibico, vilket är dyrt för oss dykare, men jag tänker då inte stoppa en DSLR under ytan det första jag gör
// Jocke
Varför ratar du Canon 300D? Bara en stilla undran.. visst, det finns inget UV-hus till den om man inte går till Amphibico, vilket är dyrt för oss dykare, men jag tänker då inte stoppa en DSLR under ytan det första jag gör
// Jocke
snysop
Aktiv medlem
Joakim A skrev:
Jo, fast samtidigt tror jag prosumerkamerorna i den avancerade kompaktkameraklassen inte kommer behålla sitt värde lika bra som en DSLR. Objektiven tycks ju vara väldigt dyra i beg. också, så det talar ju lite för DSLR:erna..
// Jocke
Sant, tror inte heller på dem så mycket. Jag köper inget förrens "magen" säger det och än så länge så har den inte sagt "ja" till tex A2 som jag var så insnöad på för ett tag sedan.
300D känns plastig och ihålig, inte alls så gedigen som jag skulle vilja ha den. Min lilla Pentax Optio S känns mer gedigen... Dessutom är den lite för stor för mina händer, så den passar inte alls bra. Måste åka ut och känna på både Pentaxen och Nikon innan jag kan säga mer positivt för dem. Tyvärr fick Pentaxen inte såå bra betyg i senaste "Allt om Digital Foto", men jag måste ändå känna på den för att kunna göra mitt val.
/Karin
PS Nope, tänker inte heller hoppa i plurret med kameran! Blir nog att köpa en billig beg. UV-kamera med ext. blixt. Har sett att de går att få för runt 4000-5000:-. DS
Joakim A
Aktiv medlem
Hmm, ja har tafsat lite på D70 och 300D och det är ju plast alltihop, så isåfall får man nog lägga mer på 10D som jag också kännt lite på, den är av metall.
Olympusen har ju inte fått lika bra betyg som 300D och D70, så den känns lite osäker. Pentaxen som du säger..
300D vs D70 tycker jag väger väldigt, väldigt lika. Dock kan man fixa vertikalgrepp på 300D, vilket gör att den går att hålla lite bättre. ISO 100 finns inte på D70 heller, så ett svagt övertag för 300D känner jag.
// Jocke
Olympusen har ju inte fått lika bra betyg som 300D och D70, så den känns lite osäker. Pentaxen som du säger..
300D vs D70 tycker jag väger väldigt, väldigt lika. Dock kan man fixa vertikalgrepp på 300D, vilket gör att den går att hålla lite bättre. ISO 100 finns inte på D70 heller, så ett svagt övertag för 300D känner jag.
// Jocke
dumbo
Aktiv medlem
Det ÄR skillnad på plast och plast. D70:n känns betydligt mer gedigen än 300D och så har väl konstaterats i mer eller mindre alla tester eller forum där de två jämförts.
Men ingen av dem ger ju samma "tunga" och "kalla" känsla som en kamera byggd i metall av något slag.
En fördel med plast är att det inte är så kallt att hålla i på vintern. En lättare kamera faller inte heller lika hårt.
En kamera som är byggd i plast på rätt sätt är inte mindre tålig än en i metall, så just materialet som sådant är knappast inte något man ska opponera sig mot, tycker jag. Man tillverkar väl tex skottsäkra fönster av polycarbonat (samma plast som används i D70 (vet inte vilken plast som används i 300D dock)).
Men ingen av dem ger ju samma "tunga" och "kalla" känsla som en kamera byggd i metall av något slag.
En fördel med plast är att det inte är så kallt att hålla i på vintern. En lättare kamera faller inte heller lika hårt.
En kamera som är byggd i plast på rätt sätt är inte mindre tålig än en i metall, så just materialet som sådant är knappast inte något man ska opponera sig mot, tycker jag. Man tillverkar väl tex skottsäkra fönster av polycarbonat (samma plast som används i D70 (vet inte vilken plast som används i 300D dock)).