Annons

Systemdigital under 10 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Karin,

Jag funderar också på att skaffa en digitak systemkamera i "budgetklassen" Jag kan inte referera till en massa objektivtester hit och dit men med 20 års fotograferande i bagaget vågar jag påstå att oavsett vilket märke du väljer, så kommer du att få ett objektiv som har en tillräckligt bra optisk kvalitet för de flesta användare.

Om jag vore du hade jag köpt Nikon D70 med kit-objektivet eller 300D med dito objektiv. I första hand hade jag nog valt en NIkon eftersom du redan har ett analogt Nikon-hus, men ta den som du tycker känns mest ergonomisk och skönast att använda. För dessa märken finns uppsjö av begagnade objektiv som du kan använda till din kamera. Det finns inte till Olympus.
Anledningen till att jag räknar bort Pentaxen är för att jag tror att den kommer att ha ett sämre andrahandsvärde än Nikon och Canon om du vill sälja den i framtiden.

Lycka till med kameran och digitalbilderna!

F

UbbeM skrev:
Kim: Kan du mer objektivt värdera hurpass dålig resp. kitoptik är? Hurpass dålig är "dålig"?
Ett bra objektiv ska ge god skärpa, lite vinjettering (helst inget alls), ha kromatisk aberation som ligger på så låg nivå att den inte stör och ha en rimlig nivå på distorsionen.

Den ska kännas hyfsat välbyggd, inte låta konstigt när man vrider på reglagen och kännas sladdrig när man använder den, vidare så ska den fokusera snabbt och bra.

*tycka*

UbbeM skrev:
Självklart är dyra objektiv bättre än billigare avseende ungefär alla bildparametrar, men hur står sig t ex Canons EF 18-55 mot det som sitter inbyggt i Powershot Pro 1, eller otpiken i KM A2?? Lite udda fråga men ändå tänkvärt tycker jag då det allt som oftast klankas på de medföljande gluggarna.
Både optiken som sitter i KM A2 och PRO 1 anser jag vara betydligt bättre.

sagan skrev:
Ett bra objektiv ska ge god skärpa, lite vinjettering (helst inget alls), ha kromatisk aberation som ligger på så låg nivå att den inte stör och ha en rimlig nivå på distorsionen.

Den ska kännas hyfsat välbyggd, inte låta konstigt när man vrider på reglagen och kännas sladdrig när man använder den, vidare så ska den fokusera snabbt och bra.

*tycka*
Jo jag förstår att du (och alla fotografer) vill ha så goda optiska egenskaper som bara är möjligt, självklart. Frågan är ju bara var gränsen för vad som är störande går, och återigen vad som sätter gränsen i ens bildskapande. Optiken? Kameran? Kombinationen av de båda? Eller fotografen i kombination med de båda.

Jämfört med samtliga digitala icke-DSLR, dvs digitalkompakter och de med EVF typ KM A2, så har rimligen samtliga DSLR såpass mycket smidigare handhavande och jämförelsevis NOG bra upplösning även med respektiva kit-optik, att de allra flesta kan använda kameran som ett fullgott verktyg för bildskapande.
Sen att kvaliten inte är OPTIMAL är väl självklart, liksom att handhavandet på de flesta kameror inte är optimalt. Men för 10.000 kr (och även för säg 100.000 kr enligt vissa) så blir ens utrustning en ekonomisk kompromiss. Detta kan ju verka avskräckande för vissa, men det är ju bara för att debatten så oerhört fokuserar på teknik och inte på "mjukvaran" som komponerar.

Men visst, frågan gällde tekniken och hårdvaran, så all erfarenhet som kommer frågeställaren till gangs är väl bra antar jag.

Senast ändrad:
Försök att komma över ett något begagnat 300D hus för femtusen kronor och lägg resten av pengarna på Cigma EX 18-50/2,8. Det här sigma objektivet skall vara mycket bra. Jag har själv en 300D den med kitt objektivet. Kim har rätt i att EF 18-55an är rent för klent byggt.

UbbeM skrev:
Jo jag förstår att du (och alla fotografer) vill ha så goda optiska egenskaper som bara är möjligt, självklart. Frågan är ju bara var gränsen för vad som är störande går, och återigen vad som sätter gränsen i ens bildskapande.
Det är en gräns som var och en subjektivt måste bedöma, jag ger min subjektiva bedömning om vad som är bra och dåliga objektiv.

Man får ta det för vad det är, en åsikt, ingen absolut saning.

Maxe skrev:
Bara för att gluggen har ett långt namn betyder väl ej att det är bra ;-)

Fast Sigmas 70-300 APO II (kortade ner namnet lite) är faktiskt rätt bra för pengarna. Den är lite mjuk mellan 200 och 300, men upp till 200 presterar den bra, särskilt om man bländar ner ett steg.
Man får ju ta saker för vad de är och även väga in priset. Man kanske inte vill lägga de pengar som en 70-200/2.8 med bildstabilisering kostar.

UbbeM skrev:
Så, Karin: 300D med kitoptik tycker jag är ett bra val, som du nog sitter nöjd med länge. D70 är nog på alla punkter likvärdig och har väl i dagsläget samma pris med ungefär samma optik, så in i butik o kläm på bägge kamerorna.

Fast D70:n finns ju inte med "samma" optik. Det närmaste man kommer är väl Experts paket med Sigmas 18-50/3.5-5.6 (som väl iofs är något sämre än Canons 18-55).
Ska man köpa kitet så blir ju D70:n dyrare än Canonen, men man får ett riktigt bra och prisvärt objektiv (som visserligen även det har vissa brister (lite väl mycket vinjettering på vidvinkel och full öppning tex)).
Nu vet vi ju inte vad Karin har för objektiv till det nikonhus hon redan har. Hon kanske har en hyfsad uppsättning. Isf är nog D70-kitet att föredra.

Edit:
D70-kitet kan väl iofs bli svårt att hitta för 10000kr i sverige. Tror det billigaste jag sett har varit runt 11000kr

Senast ändrad:
Bengt-Arne skrev:
Försök att komma över ett något begagnat 300D hus för femtusen kronor och lägg resten av pengarna på Cigma EX 18-50/2,8. Det här sigma objektivet skall vara mycket bra.
Ett mycket bra råd, tycker jag.

Och vi som är dåliga på att pruta då? ;)

Beställa från USA för 5900 (4900) och skita i service eller skicka tillbaka varje gång kanske *hmm, funderar*

// Jocke

Som sagt, man skall inte vara rädd för att pruta.
Finns alltid personer som är i ekonomisk knipa och behöver snabba pengar.

sagan skrev:
Samma sak där, det kitobjektivet är riktigt dåligt.

Alla har inte som krav att ett objektiv måste kosta skjortan för att våga kalla det bra Kim ;)

Och "i ärlighetens namn", kan vi nog alla som jämfört anse att skillnaderna INTE motsvaras av prisskillnaderna.

MVH
/Micke

Att pruta förlorar man inget på, det är det som är grejen.

Tänk efter vad du känner att du är beredd att ge
och ut i alla annons marknader och ge bud.

Skulle du sen få svar så är det ju du som köpare
som har makten! ;)

AlfaGTV skrev:
Alla har inte som krav att ett objektiv måste kosta skjortan för att våga kalla det bra Kim ;)
Kitobjektivet till E-300 kostar inte skjortan, faktum är att du får den på köpet :D

Priset saknar betydelse för om objektivet är bra eller inte, det är resultatet som avgör om objektivet är bra eller inte.
AlfaGTV skrev:
Och "i ärlighetens namn", kan vi nog alla som jämfört anse att skillnaderna INTE motsvaras av prisskillnaderna.
Jag anser att priskillnaden mot exempelvis en tamron 28-75/2.8 mer än väl motiverar prisskillnaden.

Samma sak med sigmas 18-50/2.8EX.

sagan skrev:
Kitobjektivet till E-300 kostar inte skjortan, faktum är att du får den på köpet :D
Den har jag inga synpunkter på, har inte testat den och jämfört under kontrollerade förhållanden.

Jag anser att priskillnaden mot exempelvis en tamron 28-75/2.8 mer än väl motiverar prisskillnaden.

Samma sak med sigmas 18-50/2.8EX.
Om jag utgår från att du menar "kvalitetsskillnaden" så är det helt enkelt så att vi inte har samma syn på kvalitet. :)
Men så är det väl här i världen!
MVH /Micke

Om jag får säga mitt ang. obektivet så har jag först och främst inte använt det själv. Dock har jag säkert kikat på 500 bilder tagna med det här på fotosidan. 90 % av fotona är klockrena, kanske betyder det att jag inte har samma känsla för vad som är bra eller ej, men det är nog bara bra då jag kan använda objektivet och bli nöjd ;)

// Jocke

AlfaGTV skrev:
Om jag utgår från att du menar "kvalitetsskillnaden" så är det helt enkelt så att vi inte har samma syn på kvalitet. :)
Men så är det väl här i världen!
MVH /Micke
Japp, det där med kvalitét är ju en subjektiv bedömning.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar