Annons

Systemdigital under 10 000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Joakim A skrev:
Om jag får säga mitt ang. obektivet så har jag först och främst inte använt det själv. Dock har jag säkert kikat på 500 bilder tagna med det här på fotosidan. 90 % av fotona är klockrena, kanske betyder det att jag inte har samma känsla för vad som är bra eller ej, men det är nog bara bra då jag kan använda objektivet och bli nöjd ;)
Om man ser bilderna i 600x600 pixlar så blir nästan allt bra, frågan är vilken kvalitét du får när du vill ha kopior i 20 x 30cm eller större..

Hmmm Jag gör ett nytt försök.

Soligor 28-80 3.5-5.6. verkar vara helt OK.
Kostar 821 kr på Cyberphoto och de tycker
så här.....

En mycket bra optik till ett lågt pris. Även om den är byggd i komposit som alla andra objektiv i dagens läge, så känns den mekaniskt bättre än de flesta originaltillverkares motsvarigheter. Vi har provat optiken under många förhållanden och den är faktiskt optiskt bättre än än de flesta originaltillverkares motsvarigheter. Den är faktiskt mycket skarp. Rekommenderas!

Fototidningar tycker...
Fick mycket gott testresultat i tyska Fotomagazin 4/95: 5 stjärnor av 5, betyg 9,0 av 10, och den fick "Prädikat Super".
Fick betyget 70,7 av 100 i Tyska Color Foto; och 3 i optisk kvalitet och 4 i prisvärdhet och 4 i allmänt intryck av 5 i Franska Chasseur d'Image

Och recensionerna här på FS verkar ju också vara OK......

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1585

/Johan Ringblom

Johan Ringblom skrev:
Hmmm Jag gör ett nytt försök.

Soligor 28-80 3.5-5.6. verkar vara helt OK.
Kostar 821 kr på Cyberphoto och de tycker
så här.....

/Johan Ringblom

Men då får man ju en "usel" vidvinkel? 28 x 1,6. Finns det ingen billigare typ som Sigma 18-50 EX? Typ Soligor eller liknande..

// Jocke

sagan skrev:
Om man ser bilderna i 600x600 pixlar så blir nästan allt bra, frågan är vilken kvalitét du får när du vill ha kopior i 20 x 30cm eller större..

Finns det ingen som kan lägga upp en testbild i full storlek så man får se vad herrarna menar? 6 Mpixel ska ju motsvara drygt A3 i bra kvalitet vad jag förstått? Vore trevligt att se vad ni menar, gärna med ngn förklaring till vad som är fel då jag säkerligen inte ser fel...

// Jocke

Jag måste hålla med Kim här.
Angående kittobjektivet eftersom jag själv har ett sådant. Tycker att fokuseringen inte alltid hamnar exakt, får ofta fokusera om tills jag tycker det ser bra ut. Fokusera helt manuellt är också svårt, känns alldeles för sladdrigt. Det här är ett bra kamerahus, men tyvärr drar det här kittobjektivet ner bildkvaliten, som Kim nämner om man vill dra upp bilderna till större format.
Man kan ju naturligtvis inte begära det orimliga med ett så här billigt objektiv.

Bilden med kitobjektivet är ju klart suddigare och kromatisk aberration är tydlig (syns som lila linjer vid kraftiga kontraster i bilderna).

Observera samtidigt att 17-35L inte tillhör de skarpare objektiven, 17-40L är exempelvis betydligt skarpare.

Hmm, har suttit och jämfört och tycker att det inte är så speciellt stor skillnad, fast jag kanske är blind?

// Jocke

Vad är kromatisk abberation?

Tycker att kitobjektivets bild ger en mörkare ton, fast det kanske är ljuset i salen som inte är tillräckligt?

// Jocke

Joakim A skrev:
Vad är kromatisk abberation?
Det är färgavvikelser som uppträder vid kraftiga kontraster när objektivet har brister, kan se ut så här (obeservera de lila linjerna längs trädstammen):

Bilagor

• r1.jpg
    r1.jpg
    45.1 KB · Visningar: 162
Joakim A skrev:
Tycker att kitobjektivets bild ger en mörkare ton, fast det kanske är ljuset i salen som inte är tillräckligt?
Japp, helst skulle man ju ha två bilder som är tagna under samma förutsättningar, men några sådana hittar jag inte.

Oki, då förstår jag. Jo, jag såg ju att det var en skillnad, fast så stor tyckte jag den inte var, men det är väl individuellt.

Så kitobjektivet rycker allså.. hmm *fundera om igen*.

Det där 70-300 hoppas jag inte ger apokrablabla..

// Jocke

sagan skrev:
Bilden med kitobjektivet är ju klart suddigare och kromatisk aberration är tydlig (syns som lila linjer vid kraftiga kontraster i bilderna).

Observera samtidigt att 17-35L inte tillhör de skarpare objektiven, 17-40L är exempelvis betydligt skarpare.

Det må vara hur det vill med kromatisk abberation, men att jämföra en EOS 20D bild med en från 300D verkar väl vara till favör för den senares optik? Tror du inte Kim???
Dessutom är bilden från 20D /17-35/2.8L tagen vid bländare 7,1 typ "SweetSpot" för den linsen

MVH /Micke

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar