hasse lundberg
Aktiv medlem
Bildbehandling!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hasse lundberg skrev:
Bildbehandling!
Detta är min åikt också om man nu inte måste se till förändringen till verkligheten.Jan skrev:
T.ex att förstärka det blå i en himmel om man tycker att den är för ljus är bildbehandling.
Att ta bort en oskarp fågel som man tycker stör på himlen är manipulation genom bildbehandling.
Nu är jag nyfiken. Varför anser du det? Den skildrar ju inte verkligheten.. (hänvisar till tidigare svar om det, då utan frågetecken.)elmfeldt skrev:
Din bild är väl en dokumentärbild? Eller?
elmfeldt skrev:
På vilket sätt skulle kulturskillnaderna påverka definitionen?
Din bild är väl en dokumentärbild? Eller?
arleklint skrev:
Min fyr avspeglar inte verkligheten och är som jag ser det inte dokumentär. Dock omanipulerad eftersom jag har den på en diaruta.
Jag vill du skall förstå Gör du det?
arleklint skrev:
Kulturskillnadena påverkar inte definitionen. Den är ju "läsbar", men jag tror ordet manipulation tolkas olika och rimmar olika bra med definitionen.
lotelo skrev:
Vad är skillnaden på att planera en bild med liten slutare mot att planera den med polfilter, orangefilter eller IR-film?
arleklint skrev:
Jag ser det som gradskillnader. Dokumentärt ser jag som en teknikkategori som inte tillåter tekniker som förändrar hur verkligheten såg ut.
Viss teknik är ok i dokumentärt foto om de bidrar till att efterlikna verkligheten. Exempel jag kommer på nu är avtonat grå för att inte få en orealistiskt kritvit himmel.
elmfeldt skrev:
Det är ofta kulturskillnader påverkar åsikter, men jag ser inte att det skulle på något vis skulle skilja mellan SE och USA i just detta ämne. Jag ser samma typer av bilder och skulle ha svårt att utskilja ett visst ursprungsland (om man inte ser motiven). Men det kanske finns skillnader.