ANNONS
Annons

synka flera blixtar via sladd

Produkter
(logga in för att koppla)

meph8

Aktiv medlem
Om man har 2 identiska studioblixtar, kan
man bara paralellkoppla en sladd å synka dessa?

Vad händer om man har TRE blixtar och en har annorlunda synkspänning äver polerna?

Det är väl inte så skoj att en 150 volts blixt ligger med en 12 volts? hur skal man göra?

Om du har två likadana blixtar finns det en synk-förgrening som ser ut som en litne mina (1 till tre kontakter) från Hama. Tror den brukar kosta runt ett par hundra kronor.

Jag använder själv en sådna när jag vill använda mina studioblixtar tillsammans med trådlös e-ttl. synksladd + tejp över slavtändaren funkar för att få studioblixtarna att lösa ut på riktiga blixten istället för förblixten.

Jag skulle tro att det inte är några problem att blanda blixtar med olika spänning, men lovar förstås inget. Själv blandar jag Elinchrom (5v) med Hama (tror den är 12v) utan problem.

dom flesta studioblixtar har ju slav funktion, räcker med att du har synksladd till den ena... sedan kan man ha flera slavar som löser ut från den du har sladd till.

Hej
Ja normalt så slavar mina blixtar vi infra avkännaren. Men igår så stod modellen
framför en blixt som skulle belysa bakgrunden.
Den funka ibland, ibland inte.

I ett sånt fall skulle en sladd varit mycket
bra.

meph8 skrev:
Hej
Ja normalt så slavar mina blixtar vi infra avkännaren. Men igår så stod modellen
framför en blixt som skulle belysa bakgrunden.
Den funka ibland, ibland inte.

I ett sånt fall skulle en sladd varit mycket
bra.

I sådana lägen så kan man lösa det med en lös slavtändare som man kan sätta på en vanlig syncsladd och lägger vid siddan om. Det är lättare än att gömma en sladd hela vägen till kameran.
Man kan köpa en sån får någon hundralapp på tex Photax.se

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar