Annons

LR osynkat, hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Jag har har min bildkatalog under Dropbox.

Jag har ingen större erfarenhet av datorer, har bara kört persondatorer med i den ordningen CP/M, MS-DOS, Windows, Mac OS och Linux/ubuntu sedan 1984 ungefär.

Efter mycket övervägande bestämde jag mig för att installera Lr Cc på en frisk Mac för en månad sedan ungefär. Det har gått sådär. Mitt stora problem, som alltid med Mac, är att programmet innehåller en massa automatik som det gäller att se upp med. Avsedd för att underlätta men kan ställa till det ordentligt.

Så sent som i förmiddags låg bildlfilerna på Dropbox/Camera uploads/2016/2016-10-01 etc/filnamn etc. Inte ohanterligt, kanske 1000 -1200 bilder eller så.

Sedan skulle jag ta upp en betydligt äldre bild som fanns på ett annat directory. Jag trodde att jag markerade den men missade att ALLA bilder var defaultmarkerade.

Tryckte Import och insåg att här hände det grejer och jätteöverföring startade.

Stoppade den när jag insåg vad som höll på att hända.

Nu pekar Lr:s katalogfil ut alla bilderna där de ligger som kopior direkt under Dropbox i den vanliga trädstrukturen Dropbox/2016/2016-10-01 etc och genom att jag försökt rätta upp det via Lr och missförstått menyer så ligger nu alla bildfilerna dessutom där de ska ligga som jag skrev i fjärde stycket och dessutom så ligger alla bildfilerna också direkt under Dropbox/Camera uploads i en hög s a s ovanför.

Jag har gjort en kopia av hela bildmassan till RAID-NAS, vilket dessvärre tog så lång tid så att Macen gick i sleep och tydligen sedan misslycakdes med behålla nätverket.

Min plan nu:

1. Verifiera att jag har bildmassan i tryggt förvar på NAS:en
2. Radera bilderna under Dropbox/Camera uploads
3. Flytta bilderna från Dropbox/2016/2016-10-01 etc till en lämpligare plats med hjälp av Lr för att bibehålla synk

Frågor:
- Borde det fungera?
- Finns det någon enklare metod att synka upp det i Lr-katalogen?
- Ska jag bara deleta Lr-katalogen och börja från scratch? De redigeringar jag gjort är väl inte värre än att jag kan förlora dem!
- Ska jag inse att det var en dålig idé med Lr/Ps och framhärda med Darktable (eller rent av GIMP) i ett OS där jag direkt kan kontrollera vad som var?

Jag tyckte annars att Lr är snyggt, lättarbetat och rätt så "fotografianpassat", men är ju på sätt och vis tacksam för att detta hände nu och inte om ett halvår, då hade jag lätt kunnat hålla på i flera dagar med svordomar.

Jag tycker också att verkar totalt livsfarligt att ha all editeringsinfo i en fil, minsta fel i den så kan ju vad som helst hända!

Uppriktigt ledsen för all text...

Jag har stor erfarenhet av LR på PC. Jag har lite svårt att hänga med vad du gjort.
Antagligen går din plan bra. Lite allmänna tips:

Ta alltid backup på LR-katalogen (helst på en annan hårddisk). Särskilt viktigt innan större ändringar, då du inte behöver gå miste om redigeringar du gjort hittills.
Det är inte farligt att ha all editeringsinfo i en fil, särskilt om du är noga med backupen.

Du kan också spara dina ändringar till bilden, då kan du importera igen om du tappar katalogfilen och få de flesta redigeringarna med dig (dock ej samlingar).

Verifiera på hårddiskarna var du har dina bilder. LR visar bara vad du importerat.
Du har ju inte jobbat i LR så länge så du kanske kan sortera dina bilder och börja om med en ny katalog, du avgör själv.

Mycket viktigt är att ha en bra mappstruktur för dina LR bilder.
Själv har jag en mapp per fototillfälle. Datum med en kort beskrivning efteråt.
Ordnas årsvis, undermappar för lagom mycket i en mapp, sedan tagningstillfällena.
Lägg årtalen under en huvudmapp/rootmapp (viktigt).
Exempel (Identeringarna syns tyvärr inte)
LR_Bilder
2015_
2016_
2016_01
2016_02
2016_03
2016-10-01_Skydive
2016-10-08_Utflykt
2016-10-08_Fest

Hänger inte med på punkt 3.
Ska du flytta filer som finns i LR finns det två sätt (förutsätter inga döda länkar, frågetecken). Backup först!
1. Dra mappen i LR till rätt ställe.
2. Flytta mappen i filsystemet. I LR kommer du få frågetecken. Högerklicka i mappen med frågetecken. Find missing folder... Peka ut den nya platsen.
Nu listar LR ut var alla bilder i mappen ligger + alla undermappar.

Jag har nu 200.000 bilder i min LR-katalog och tycker det är ett mycket bra sätt att hålla reda på alla bilder. Man får ge det en tid i början, sen går det lätt om man har en bra mappstruktur.

Lycka till!

Tack för ditt svar! Det värmde.

Jag tror jag vet var filerna är. Men det är svårt när vänstra delen av Lr listar filerna som om de låg under roten på hårddisken medan de i sjålva verket ligger mycket längre ned i filstrukturen om jag kollar med Finder.

Kanske skulle överväga att köra under Win 7. Om jag inte kör något annat än Lr kanske man t o m skulle försöka sig på Windows.

Ska tanka hem och läsa på så jag förstår hur Lr beskriver filhierarkin jämfört med hur det är, blir inte alls klok på detta.

Jag tror jag vet var filerna är. Men det är svårt när vänstra delen av Lr listar filerna som om de låg under roten på hårddisken medan de i sjålva verket ligger mycket längre ned i filstrukturen om jag kollar med Finder.

Kanske skulle överväga att köra under Win 7. Om jag inte kör något annat än Lr kanske man t o m skulle försöka sig på Windows.

Ska tanka hem och läsa på så jag förstår hur Lr beskriver filhierarkin jämfört med hur det är, blir inte alls klok på detta.

Win eller OS X spelar ingen roll, LR ter sig likadant.

Till vänster, i panelen "Mappar" har du de mappar du angett att LR ska använda (eller som du skapat vid import)

Har du

HD
mapp1-undermappA-Z
mapp2-undermappB
mapp3-undermappC
mapp4-undermappD

och du anget att du vill använda mapp2 samt mapp undermappC
så kommer du i LR se:

HD
mapp2
undermappC

De kommer ligga under varandra.

Panelen "Mappar" i LR är inte det samma som ett filträd i Finder.

Solklart?
Du kan alltid högerklicka på en mapp och välja visa i Finder.
Ett tips: klicka på + tecknet rakt till höger om rubriken "Mappar" i LR. Här får du fram val som kan vara till hjälp.

Om du inte gillar detta så kan du högerklicka mappen och välja "Show Parent Folder". På så vis kan du gå hela vägen tillbaka till C: om du skulle vilja.

Jag trodde jag hade koll och har flyttat en massa bilder till en nätverksdisk eftersom det i längden inte håller att ha dem alla i Dropbox.

Jag har varit på resa med min Mac och lagrat en del bilder lokalt i den.

Nu när jag är hemma igen så ser jag att mina NAS-directoryn är utgråade. Jag har kollat i filhanteraren att nätverksdisken finns där den ska vara och att bilderna alla ligger där.

Tänkte att jag kontrollerar först med Finder att allt står rätt till och därefter startar jag Lr.

Jag har höger/kontrollklickat på nätverskdisken (media-1 heter den i Lr), men inget händer.

Jag blir litet nervös nu, och vad jag fattar så har bör OS X och Lr-katalogen ha samma uppfattning om var bidlfilerna finns. Kommer det att behövas någon märklig handpåläggnng varje gång Macen har varit ute ur huset?

Jag trodde jag hade koll och har flyttat en massa bilder till en nätverksdisk eftersom det i längden inte håller att ha dem alla i Dropbox.

Jag har varit på resa med min Mac och lagrat en del bilder lokalt i den.

Nu när jag är hemma igen så ser jag att mina NAS-directoryn är utgråade. Jag har kollat i filhanteraren att nätverksdisken finns där den ska vara och att bilderna alla ligger där.

Tänkte att jag kontrollerar först med Finder att allt står rätt till och därefter startar jag Lr.

Jag har höger/kontrollklickat på nätverskdisken (media-1 heter den i Lr), men inget händer.

Jag blir litet nervös nu, och vad jag fattar så har bör OS X och Lr-katalogen ha samma uppfattning om var bidlfilerna finns. Kommer det att behövas någon märklig handpåläggnng varje gång Macen har varit ute ur huset?

Kolla vad sökvägen är, högerklicka och håll nere ⌥ välj sedan Kopiera... som sökväg
Ansluter du med AFP, SMB eller båda till NASen? När jag använde båda så fick jag olika sökvägar
bilder resp bilder-1

Jag tror det ordnade sig ändå.

Man får litet panik när filträdets knappar alla är svarta med ett frågetecken på och då finns det liksom inget att högerklicka.

Det finns ju en funktion för synkronisering och även den hade utgråade knappar. Men efter ett par minuters tänkande som dök de knapparna upp och jag körde på det.

Sedan höll den på kanske en timme och jag fick dag för dag tillbaka filträdet. Bilderna ligger kvar där de låg och riktigt vad Lr har roat sig med vet jag inte.

Jag tror att Macen får stanna hemma nästa resa.

Och ja, nätverksdiskarna, printrar etc har fasta ip-adresser och det finns ingen anledning att det inte skulle fungera.

Men igen då, Lr har, som många andra programvaror, en massa användarautomatik som är bra när den gör som det beskrivs men blir ganska nervöst annars.

Den smala vägen med "sudo apt-get install etc" är ju mekig den också, men där finns ju ett enormt community.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Götaplatsens Foto anordnar kikar- och fotomässa den 26:e april