Annons

Sveriges vanligaste fågel, suddmesen

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här är nog favoriten bland mina suddfåglar. Brukar spara suddfågelbilder i särskild mapp för att använda till fågelfotofrågor, så jag har ett digert arkiv. Tack Emma för en kul tråd. Kamikazemesen påväg rakt in i trädet är ju obetalbar!

PS. 10 poäng till den som identifierar arten, 20 för platsen! (Deltagare i 2008 års umebirdrace är ajtomatiskt diskvalificerade).

nu vill vi ju ha ett svar också ;).

//jonas
 
Suddörnen har jag sett i vinter. Obeskuren, 180mm och FX, nära?
 

Bilagor

  • suddörn.jpg
    suddörn.jpg
    47.2 KB · Visningar: 943
Från Ålands skärgård

Här kommer ytterligare ett exempel på försök att fånga fågel flykt. Jag får nog träna lite mer.
 

Bilagor

  • 2008-06-22-Sudd_Tärna.jpg
    2008-06-22-Sudd_Tärna.jpg
    24.9 KB · Visningar: 1,278
Den här var så snabb att sudda iväg att det bara blev lite snöflingor kvar.
 

Bilagor

  • _DSC2166.jpg
    _DSC2166.jpg
    70.9 KB · Visningar: 1,232
Klart en av de bästa trådarna här på forumet! *Applåd*

Tänkte jag får väl också bidra med en suddmes, eller i alla fall en av dess långväga kusiner; Bryggatrossen!

Var i USA i vintras och hade precis tagit en del fina bilder på albatrossar ute på en pir i närheten av Los Angeles.
På väg in så fick jag syn på en fiskjagande albatross ovanför mig, den cirklade några gånger och störtdök precis när jag fått upp kameran.
Resultatet? Tja... Jag ska inte klaga på timingen i alla fall.
 

Bilagor

  • 081114_192818.jpg
    081114_192818.jpg
    19.4 KB · Visningar: 990
Hittade denna gömd i ett träd, trasselsuddmesen. Den skämdes för sitt utseende men paparazzis visar aldrig någon nåd.
 

Bilagor

  • _DSC3758.jpg
    _DSC3758.jpg
    76.5 KB · Visningar: 948
Återupplivar den här roliga tråden med några riktiga suddisar. De allra första suddpungmesarna. Men trots suddigheten är de ena hejare på att bygga bon.

P.S. För alla er suddmesjägare har jag kommit på de två knep man kan andvända för att se dem. Lång slutartid eller en uselt långsam autofokus. I mitt fall andvände jag den sista...
 

Bilagor

  • Banzai!.jpg
    Banzai!.jpg
    18.8 KB · Visningar: 860
  • Fly ut ur boet!.jpg
    Fly ut ur boet!.jpg
    16.1 KB · Visningar: 852
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.