Annons

Svenskt controlled vocabulary (cv)

Produkter
(logga in för att koppla)
Dan Svärdh skrev:
Hej!
Håller med.
Frågan är i vilka beståndsdelar den ska brytas ned i.
Ska man kanske ha en huvudlista med dom 2 eller 3 översta nivåerna och därefter läsa in respektive speciallista. Eller ska det helt enkelt avgöras av omfattningen? T.ex fåglar, hundar, blommor mm är ju ganska omfattande kategorier

Dan

Det kan vara smart att dela upp listan i de olika grupperna (1-10) som hundarna tillhör och därunder de olika raserna. Då skulle de som är intresserade av ex 1 & 9 bara välja dessa för att på så vis minimera listan. (har inte namnen på de olika hundgrupperna i huvudet just nu).

Antar att du Roine menar att "dina" 00-08 är en fil, fågeldatabasen en fil (som börjar på Holarktis Fåglar, version 2) och övriga special databaser, såsom hundar, fåglar och blommor etc blir egna huvudkategorier samt egna filer?

Peter
 
roinek skrev:
Hej
Kul, jag kan formattera upp den.

Men tror man skall göra som jag gjorde med fåglarna, ha såna här listor som egna filer så man klarar av:
1. Underhållet
2. Valfriheten för folk att ta med eller inte

Vad tror du.

Roine ( [email protected] )

Det vore bra om alla dessa databaser kunde nås från ex fotosidan (om man vill dela med sig av sitt arbete) åtminstone som länkar till upphovsmakaren, typ som med fågellistan från dig Roine

Peter
 
Hej
JAg jobbar utifrån att "min lista är en nerladdning och syns som en rad i LR, expanderar du den får du mina 01 -- 09

Sen har Dans Svärdh gjort en hundrasförteckning, den kommer som en rad och kan expanderas.

Just nu har han enbart raser där, men önskar tex att alla tävlingsgrenar läggs där med osv

Sen har vi fåglarna, jag har gjort den likadant, dvs blir en rad, sen 6 grupper, LR klarar inte 2000 rader irad, samt att Erling hadde grupperat så.
Där är det önskvärt att göra en förfinad indelning/gruppering.

Ang nerladdning mm så kan nog David fixa så de fiskas upp hos respektive samlat, men noriginalet kan nog inte leva på FS

Sen påpekar jag igen, det e otroligt giftigt att uppdatera sen.
Raderar du listan tas alla nyckelord bort på samtliga bilder som har sitt ursprung i listan!
Så då man ändrar i datafilen kan man bara addera, radering av nyckelord existerar inte, utan man får själv ta och ändra i sin egen burk, då ser man också vilka bilder som berörs, tex felstavade nyckelord.

Så jag har mest försökt mig på få en stabil stuktur utifrån de bilder jag har, skall testa sen då jag är nöjd med strukturen.
Skall då importera om mina raw-bilder och tilldela metadata redan i importen.

Roine
 
Jag drog ett mail till BLF (Ulrik Södergren) för att se vad deras tankar var. Ulriks rekommendation är att avvakta lite med en CV då det just nu sker en revision av IPTC standarden, då det bland annat kommer komma fler fält (tex emotions).

Hans rekommendation är också att det kan vara smartare och mer kraftfullt att översätta andras ordlistor (snarare än att skapa en ny svensk CV).

Ulrik kommer att åka på den där konferensen så han kommer kanske ha mer intressant information efter den. Jag kommer uppdatera tråden då.
 
Hej
Det som suger i LR är att den bara stödjer ordlista för KW, inte ett enda av de andra fälten.
Så för LR så kvittar det vad de kommer fram till så länge listan bara kan användas för ett enda fält.
CV från han i USA, där rekomenderar han att man raderar ett par 1000 ord då de hör till de andra fälten enbart.

Jag kollade ändringslistan till 2.0, det enda verkar att de flyttat om fälten, inte nämnvärt förbättrat KW delen, men det kan ju ändras.

iView (MS Media) kan ha en lista per fält ju, där har det betydelse vad de kommer fram till.

Roine
 
Hej
Tror inte ett spår på att översätta en amerikansk lista.
Kolla de svenska bildbyråerna och vilka sökord de har.

Roine


elmfeldt skrev:
Jag drog ett mail till BLF (Ulrik Södergren) för att se vad deras tankar var. Ulriks rekommendation är att avvakta lite med en CV då det just nu sker en revision av IPTC standarden, då det bland annat kommer komma fler fält (tex emotions).

Hans rekommendation är också att det kan vara smartare och mer kraftfullt att översätta andras ordlistor (snarare än att skapa en ny svensk CV).

Ulrik kommer att åka på den där konferensen så han kommer kanske ha mer intressant information efter den. Jag kommer uppdatera tråden då.
 
Länkar:
Bra flödesbeskrivning
http://www.pass4press.com/public/downloads/pic4press_v3.pdf
http://www.blf.se/563.php
http://www.blf.se/index.php?a=1&LVLC=675

OBS dock fortfarande att KW inte går att skapa för IPTC fälten.

Det program som jag har som är bäst är BreezeBrowser Pro

Den har för övrigt med ett urdrag av CV som nämns tidigare. Men stöder också IPTC:s xml baser:
Genre
Scene
Subjectcode

Dock är det engelskspråkiga såna, det jag sett är TT:s svenska lista från 93 och då som PDF.

Inget av detta stödjs ju av LR


Det går antagligen fortare att grovsortera sina bilder och adera metadatat i BreezeBrowser Pro innan man tar in dem i LR. BB Pro skapar XML filer som LR tar och då har man allt fixat.

Jag har för övrigt gjort en BB version av CV listan..

Det går ju även att addera KW i Bridge, samma txt fil borde funka rakt av där.
 
Hej
Knåpat vidare och har nu drygt 1800 rätt relevanta ord för det jag fotar.
DVS lite natur, bilar o lite sport ibland.

För Er som inte kollat på KW så kan LR,Bridge använda sk hierarkiska keywords.

Så söker ni på Hjo så har jag valt att ni även får med Götaland och Sverige utan att bry sig. DVS ni får ett mervärde här.

Väljer du Volvo P1800 så får du även med
Fordon Motorfordon Sportbil Svenska

DVS man kan vinna på att ha en sån här databas då det är svårt att komma fram till vad andra söker på.

Utan här finns rena sökord i strukturer som jag sammanställt utifrån att kolla på div bildbanker och byråer vad de erbjuder för kategorier.

Jag jobbar vidare, men tror jag har en struktur som kan gå att använda på ett bra sätt.

www.roine.nu/roine_keywords.zip

Har nu provat så att filen verkar funka i Bridge, BreezeBrowserPro samt Lightroom så klart.

På PC funkar ÅÄÖ klockrent, även om man sen skapar en hemsida i tex BreezeBrowsern så blir åäö rätt.

Dock hadde David utmanningar i sin Mac, och antar det kvarstår.

Två medlemmar här håller på att fixa en del kring hundar och hundsport.

Sen tidigare har jag ju formatterat upp drygt 2000 fåglar med.

http://roine.nu/lr_keyworddatabasfaglar.pdf

I Bridge importerar man genom att i nedre högra fönstet, Keywords, trycka på neråtpilen (den lilla med en fyrkant bredvid) i överkanten på ramens högra sida. Välj import.

Hoppas nån har nytta av det, vore QL med lite feedback o framförallt kritik kring grodor och tankefel.

OBS att pressen använder IPTC fälten, där finns redan en lista och koder, det ligger inte med här.
Jag har, så långt jag kunnat läsa o gissa, beskrivit det i ett dokumnet:
http://roine.nu/dam_system_for_katalogisering.pdf i slutet i detta. Men det är klart överkurs för mig som hobbyfotograf.
 
Är det några som har sparat roines nyckelordslistor?

Webplatsen är inte igång längre och jag skulle tycka det vara intressant att titta på hans listor som en startpunkt för mina egna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.