ANNONS
Annons

Svenskt controlled vocabulary (cv)

Produkter
(logga in för att koppla)
Så läggs de i detta fältet (har valt vid export att inte behålla hierarkin

Bilagor

• screenshot002 (custom).jpg
    screenshot002 (custom).jpg
    20.2 KB · Visningar: 160
Men det där ser väl ok ut? Kan den exporten ske i samband med att du sparas en rawfil till högupplöst jpg (eller tiff)?

japp
Det e det jag gjorde, gör du export kommer ju en dialog upp, längst ner i den väljer du att exportera utan hierarki, annars kommer ju inte andra förstå.

Skärmdumparna är från BreezeBrowser Pro

Men IPTC datat får man fixa på annat sätt, men man kan ju ta en del vid importen och en del i keyw läget, fylla i manuellt o synka.

Jag leker med tanken att lägga en del IPTC källdata som synonymer, sen kan amn göra copy/paste, men det torde få effekter, men vet ej vilka. Tex på land, lägga landskod o nummer som synonym

Hej igen
Fortsätter min monolog ;-)

Jag har kolalt lite på synonymer. De kommer bara med vid Exporten, dvs bland nyckelorden i den exporterade bilden. DVS går ej söka på inne i LR.
Detta för att man kan få med varianter man inte tänker på i första läget, men kan vara avgörande då den automatindexeras av en bildbyrå.

Provade på Abstraktgrenen, de inom {} är synonymer till ordet ovanför.

Abstrakt
Form
{Struktur}
{Utseende}
{Modell}
Färg
{Kulör}
{Nyans}
{Färgton}
{Ton}
{Skiftning}
Konturer
{Ytterlinjer}
{Silhuetter}
{Profiler}
Linjer
{Streck}
{Ränder}
Mönster
{Figurer}
{Symboler}
{Strukturer}

Hej igen
Som Ni nog redan förstått blev det inget fotosidanprojekt av detta, stendött är det ju.

Men jag har kämpat vidare lite, behöver ju listan själv.
Jag har adderat en huvudkategori till, Människor där attribut kring personerna i bilden kan specas separat.
Annars är listan nu knappt 1000 ort läng inkl vissa synonymer.
Den är helt klart körbar i detta skicket känns det som, men man måste ju förstå att den är levande och nya ord tillkommer ju så fort man börjar använda den.
Har även förstått att det finns begränsningar hos många bildbyråer i antalet nyckelord (tex 15 st) samt totala antalet tecken.

Anvisning + nuvarande ordlista
www.roine.nu/roine_keywords.zip

Bilagor

• screenshot001.jpg
    screenshot001.jpg
    8.9 KB · Visningar: 128
Brister o fel i LR

• Lightroom 1.2 automatically flattens the keyword hierarchy when it routes an image through an external editor other than Photoshop. If you use hierarchical keywords, you may find that the image you get back from an external editor will need its keywords corrected.

• Lightroom 1.2 automatically omits some IPTC fields when it routes an image through an external editor other than Photoshop. If you use IPTC fields such as Location, you may find that the image you get back from an external editor will need some IPTC fields corrected

• Olika fält för samma sak:
PHOTOSHOP --> LIGHTROOM
o Author/Byline --> Creator
o Description --> Caption
o Provider/Credit --> Provider
o Supplemental categories --> Other categories

roinek skrev:
Hej igen
Som Ni nog redan förstått blev det inget fotosidanprojekt av detta, stendött är det ju.

Men jag har kämpat vidare lite, behöver ju listan själv.
Jag har adderat en huvudkategori till, Människor där attribut kring personerna i bilden kan specas separat.
Annars är listan nu knappt 1000 ort läng inkl vissa synonymer.
Den är helt klart körbar i detta skicket känns det som, men man måste ju förstå att den är levande och nya ord tillkommer ju så fort man börjar använda den.
Har även förstått att det finns begränsningar hos många bildbyråer i antalet nyckelord (tex 15 st) samt totala antalet tecken.

Anvisning + nuvarande ordlista
www.roine.nu/roine_keywords.zip

Hej!
Då vi sysslar med hundar en del (min fru), så har jag satt ihop en lista med alla raser som hittils är reg. hos SKK.
Det funkar inte att bifoga listan med svaret här så, Roine ska jag maila dig listan för ihopslagning med din lista?

Dan

Hej
Kul, jag kan formattera upp den.

Men tror man skall göra som jag gjorde med fåglarna, ha såna här listor som egna filer så man klarar av:
1. Underhållet
2. Valfriheten för folk att ta med eller inte

Vad tror du.

Roine ( [email protected] )

roinek skrev:
Hej
Kul, jag kan formattera upp den.

Men tror man skall göra som jag gjorde med fåglarna, ha såna här listor som egna filer så man klarar av:
1. Underhållet
2. Valfriheten för folk att ta med eller inte

Vad tror du.

Roine ( [email protected] )

Hej!
Håller med.
Frågan är i vilka beståndsdelar den ska brytas ned i.
Ska man kanske ha en huvudlista med dom 2 eller 3 översta nivåerna och därefter läsa in respektive speciallista. Eller ska det helt enkelt avgöras av omfattningen? T.ex fåglar, hundar, blommor mm är ju ganska omfattande kategorier

Dan

Hej

Spontant känns det som de grupper jag gjort, 01-08 skall vara generella ord och platser

Sen dör man specella som hamnar helt utanför, som fåglarna.
De har jag namngett som Erling har gjort

Holarktis Fåglar, version 2

Och därunder kommer 6 st grupper av fåglar enligt hans system.

Så i headern visar man version. Jag har lagt ett 00 block med version o mitt namn, tycker du skall göra likadant.

Roine

I SFF finns ingen information om ev. teckenbegränsning i IPTC keywordfältet. Det hela låter som om det är äldre program och applikationer som inte klarar mer än 64 tecken. Jag är tveksam om det där är en relevant info i dagens applikationer.

hej
obs det är per ord, inte totalt, du kan ha många ord, men ser att en del byråer begränsar sen hur många av orden de tar in (typ 15 nämner nån)

Den struktur jag gjort är ju generell.

För de som matar en viss byrå rekomnederar jag att man hackar isär min lista och skapar de kategorier den bildleverantören har och tar vara på sökorden

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar