Annons

Svenskt controlled vocabulary (cv)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hantering av underlagen

Hej igen
Har ett förslag för att dels underlätta hantering, men även skapa förutsättningar för att begränsa ordlistans storlek.

Varje subkategori gör vi som egen textfil.

Se strukturen i Bilden
Grundstrukturen skapas av en fil, den innehåller bara 01..07 raderna, inget under dem

Sen gör man en fil för varje undergrupp under dessa, då kan användaren välja att inkludera eller ej.

Här har jag laddat upp Landskap, län, motorbanor, nationalparker, osv men inte Kommuner

På så sätt blir ju löven, de värdebärande dynamiskt, och kan enkelt användas av andra program än LR då de då inte är hiarikiska.

Dock bör strukten styras hårt, annars hamnar de inte rätt vid importen.
 

Bilagor

  • screenshot001.jpg
    screenshot001.jpg
    8.5 KB · Visningar: 181
Jag kollar lite nu. Jag får dock problem med specialtecken i .txt filen a la:

Bebyggelse & arkitektur

Broar

Dörrar

Fasader

Fontäner

Fyrar

Fönster

Nu kör jag Mac så jag är van att sånt händer, men det skulle ändå underlätta om det var rätt från början. Kan du se som du kan spara om den med något annat teckenformat?
 
Den e sparad från LR windows....

Prova att ta upp den i Word o sen spara den som textfil, brukar bota sånt

Roine
 
Vad jag tror man skulle kunna addera in är saker som mer beskriver innehållet utifrån en bildköpares synvinkel:

- en person
- två personer
- tre personer
etc

- en kvinna
- bara kvinnor
- en man
- bara män

- ålder
-- 0 - 1 år
-- 1 - 3 år
.
-- 50 - 60 år
-- 60 - 70 år
 
hej
Japp, men har provat lite
Sökfunktionen, då man har hierarki, funkar bara bra om man söker på del av ord.
Så tre kan ju ge massor av träff osv.

Så blir till att testa

En variant är ju att ha en kvantificeringsgren

Du väljer personer i nån gren då är det ju sökbart

Sen antal
och under antal värdeorden

antal
--- ett
--- två

Då är kvantificeringen användbart för antal bilar också o antal katter gud förbjude

Roine
 
roinek skrev:
Den e sparad från LR windows....

Prova att ta upp den i Word o sen spara den som textfil, brukar bota sånt

Roine

Det löste sig tyvärr inte med word. Jag får rota lite och se om jag kan komma runt det.
 
roinek skrev:
hej
Japp, men har provat lite
Sökfunktionen, då man har hierarki, funkar bara bra om man söker på del av ord.
Så tre kan ju ge massor av träff osv.

Så blir till att testa

En variant är ju att ha en kvantificeringsgren

Du väljer personer i nån gren då är det ju sökbart

Sen antal
och under antal värdeorden

antal
--- ett
--- två

Då är kvantificeringen användbart för antal bilar också o antal katter gud förbjude

Roine

Ok. Jag tror att det är viktigt att nyckelorden blir användbara (ur ett sökperspektiv) om jag flyttar en fil mellan två arkivprogram (via IPTC), eller om de skickas till en bildbyrå som sen lägger bilderna på en webbaserad tjänst. Då har man ju bara ett fält att spela med och orden i det fältet måste vara användbara.
 
IPTC resan e ruggig ju, testade som bara den i iView, dels så är det ju krig där Adobe o MS valt andra vägar än organisationen samt att LR har ju ingen kopplingsmöjlighet mellan kw o IPTC

Vore ju snyggt om man, som synonymer, kunde korskoppla ett uppslag i kw databasen med givna fält.
Tex laänder där förkortning o landsnummer skall med.



elmfeldt skrev:
Ok. Jag tror att det är viktigt att nyckelorden blir användbara (ur ett sökperspektiv) om jag flyttar en fil mellan två arkivprogram (via IPTC), eller om de skickas till en bildbyrå som sen lägger bilderna på en webbaserad tjänst. Då har man ju bara ett fält att spela med och orden i det fältet måste vara användbara.
 
Intressant projekt!!! Verkar vara väldigt användbart. Men hur importerar man keywordstrukturen till LR?
 
hej

läs dokumnetet PDF:en

Den ligger i zip : en. Finns en del fällor

Den jag la till David skall du inte hämta txt filen, den funkar inte i LR för Windows

Roine
 
roinek skrev:
IPTC resan e ruggig ju, testade som bara den i iView, dels så är det ju krig där Adobe o MS valt andra vägar än organisationen samt att LR har ju ingen kopplingsmöjlighet mellan kw o IPTC

Vore ju snyggt om man, som synonymer, kunde korskoppla ett uppslag i kw databasen med givna fält.
Tex laänder där förkortning o landsnummer skall med.

Men är det verkligen sant att en taggad fil i LR inte kan få med de nyckelorden i IPTC:s keywordfält? Det är ju isåfall en enorm brist. Eller missförstår jag?
 
hej
Prova, jag har inte fått till att den poppulerar de intressanta fälten.
Som jag förstått det ela är KW för sökning i den egna databasen, inte för att poppulera IPTC fälten.

De skiljer KW från Metadata vad jag kan förstå

IPTC
====
http://learn.adobe.com/wiki/display/LR/Add+and+edit+IPTC+metadata+-+Basics

http://learn.adobe.com/wiki/display/LR/Create+a+metadata+preset+-+Basics

och om KW
=========
http://learn.adobe.com/wiki/display/LR/About+keyword+tags+-+Basics

http://learn.adobe.com/wiki/display/LR/Import+and+export+keywords+-+Basics
 
Jag måste sätta mig in hur LR jobbar med detta. Och sen skall jag kolla med Aperture också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.