Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svensk handbok till Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse H

Aktiv medlem
Beställde nyss en D5D från Tyskland och antar att instruktionsboken som medföljer är på tyska.

Var får jag tag på en svensk sådan eftersom jag inte kan tyska?

År menyerna också på tyska?
 
8000i skrev:
Varför inte lägga $20 på en riktig bok istället, det ger nog betydligt mer: http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_Sample_Pages/book_page_samples.htm#Table of Contents

Kan bara instämma i det. Friedmans bok är bra och lite unik eftersom den inte bara är en manual utan dessutom ger fototekniska tips och exempel just i sammanhang med genomgång av kamerans olika funktioner (D7D och D5D). Laddar man ner den som fil så kostar det ju inte så mycket. Är man ny inom foto, så är detta en helt suverän bok. Är man mer erfaren så har man ändå behållning av boken eftersom man ju är ny inför sin nya kameras funktioner.
 
Den största fördelen med Gary Friedmans bok är kapitel sju - Blixt. Bara det ensamt är värt hela pengen. Det finns inget bättre skrivet om Minolta 3/5600 HS(D) och KM D5/7D.
 
Fast poängen med min fråga var att jag vill ha en manual på svenska.

Får väl beställa en från KM.
 
Lasse H skrev:
Blir nog tvungen att beställa en sådan.
Kommer inte att förstå så mycket av kameran annars.

Kommer nog att använda detta forum ofta också då jag ogillar att läsa manualer i största allmänhet.....:) [/B]

Så vad ska du då med manualen till? ;)
 
Lasse H skrev:
Vad bra.



Blir nog tvungen att beställa en sådan.
Kommer inte att förstå så mycket av kameran annars.

Kommer nog att använda detta forum ofta också då jag ogillar att läsa manualer i största allmänhet.....:)

Tycker också att detta låter motsägelsefullt. Varför köpa en manual om du ändå inte kommer att läsa den. Personligen tycker jag att det är synd att folk köper väldigt avancerad teknik som dagens kameror utan tvekan är, om man ändå inte har för avsikt att anstränga sig lite för att förstå hur de fungerar. Det är ju som att köpa en Porsche när man ändå skulle klarat sig lika bra med en Folkvagn. Känns som lite fel använda resurser tycker jag.

Jag har läst en hel del olika reviews och manualer kring min D7D och jag kan säga att utan att ha gjort det skulle jag överhuvudtaget inte vetat att vissa funktioner funnits som faktiskt finns där. Även om väldigt mycket kan nås från min kameras många spakar och kranar på utsidan av kamerahuset, så finns det mängder av funktioner som bara kan nås och aktiveras från menyerna och förstås kan de inte alltid genom "trial and error"-metoden.

Man behöver faktiskt en bra förklaring allt som oftast och det säger jag trots att jag haft en del kameror genom åren och fotat sen början på 70-talet. I mötet med D7D insåg jag snabbt att jag hade mycket att lära för att fullt ut kunna dra nytta av detta fantastiska verktyg. D5D är en billigare kopia av D7D men det är väldigt marginellt det som bara finns i D7D och saknas i D5D. D5D är en ganska så avancerad instegsmodell och det finns faktiskt saker i D5D som saknas i den mer avancerade modellen också! Så nog behöver man läsa en manual för D5D också om man rätt ska kunna utnyttja denna kamera också.
 
Jag kommer naturligtvis att läsa i manualen även om jag ogillar att läsa manualer...:)

Därför vill jag ha min manual på svenska för att det gör det enklare att läsa den.

Kanske någon har en manual att sälja mig här på Fotosidan?
 
Kameran kommer att levereras av ups i eftermiddag och manual är beställd.

Tror inte jag får något minneskort med men får väl åka ner på stan och köpa ett medan batteriet laddas....:)

Kamera+obj+lev 5512 kr
svensk manual 370 kr

Summa 5882 kr
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.