ANNONS
Annons

Svartvitt med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
När jag använder olika filter för svartvitt kan jag inte se någon skillnad på bilderna fast jag har så mycket kontrast som möjligt. Toning ger däremot tydliga skillnader. Kan det vara något fel på min kamera? Har använt jpg-format för med RAW-format blir det färgbilder i Digital Photo Professional och Photoshop trots att jag ställt in kameran på svartvitt och svartvita bilder visas på kamerans display. Har testat att ta svartvita RAW-bilder med min G6:a och de blir också färgbilder i Photoshop. Däremot blir de svartvita i konverteringsprogrammet som medföljer G6:an. Ska man inte kunna ta svartvita RAW-bilder med 20D utan att behöva konvertera färgerna efteråt?
 
Nej, raw-filen innehåller ju allt som sensorn registrerade i obearbetad form. Och sensorn registrerar alltid i färg.
 
Jan L skrev:
Nej, raw-filen innehåller ju allt som sensorn registrerade i obearbetad form. Och sensorn registrerar alltid i färg.

Jag vet men jag tänkte att det kanske gick att göra med mjukvara. Raw Image Task som jag fick med min andra kamera stödjer svartvitt.
 
Tänk på vilka färger det är du fotograferar när du använder filtrerna. Jag plåtade en tjej med en knallröd lysande röd halsduk vid ett tillfälle. I normallaget blev halsduken kritvit, med grönfiltret aktiverat blev den mörk, nästan svart.

Men ofta kan effekten vara mycket mer subtil om du inte har de färger som blockeras med i bilden.

Har du röd-filtret aktiverat så blir det blåa i himen mörkare, men är det disigt ger det inte alls samma effekt som på en klarblå himmel.
 
Spelar det någon egentlig roll om man fotograferar med färg/RAW även om man vill ha bilden senare i S/V med canon 20D???
 
För mig känns det som att man alltid ska foto i RAW. Jag har en uppsjö av filter som jag köpte billigt på Blocket, men jag tycker att efterbehandling funkar lika bra. S/v fixas bäst i PS efteråt. Och det är ju inte fel att ha orginalbilden i färg kvar för framtida bruk. Är inte en fena ännu, men att fota i RAW har "räddat" mig många gånger.
 
Har testat att fotografera av en landskapsbild och nu kan jag se lite skillnader i alla fall. :)
 
Senast ändrad:
solvargen skrev:
Spelar det någon egentlig roll om man fotograferar med färg/RAW även om man vill ha bilden senare i S/V med canon 20D???
Du förlorar inget med att fota i färg eftersom kameran endast kan fotografera i färg. Det beror på att RGB-filtret framför sensorns "pixlar" inte går att ta bort.

Jag skulle kunna tänka mig att astrofotografering, IR-foto, mm skulle kunna bli mycket intressant om RGB och IR filtret togs bort. Då skulle du nämligen få full upplösning samt kunna utnyttja sensorns fulla sprektraluppfång, dvs IR och kanske även upp i UV. Med passande bandpassfilter skulle du kunna använda kameran till mycket skoj!
 
Jag kan ju tillägga att jag alltid plåtar i RAW+JPG. Men just 20D tycker jag ger ruskigt bra svart-vita bilder direkt ur kameran om man kör med grönfiltret. I 95% av fallen går JPG-bilderna fint att använda till det jag vill. I ren bonus sen så kan jag ju checka gråskalan på displayen direkt. Skulle jag vilja ha i färg har jag ju ändå RAW-filen kvar. Helt optimalt för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.