MartinG skrev:
Per:
RTFM? Du menar manualen? Där stod inget, nej, och jag var ute efter ett rakt svar, ja. Tänkte bara försäkra mig om att det VERKLIGEN inte går.
Sedan att diskussionen har dragit åt ett visst håll, det har jag ju sagt att det är jättebra. Men om någon här på forumet nämner något om jpeg, eller "direkt i kameran" eller någonting, så verkar det som att det alltid finns folk som säger åt dem att fota i raw.
Kenneth skrev: "Jag sökte lite om det på div forum och fick som råd att glömma det och fota färg."
"Glömma det och fota i färg." Om jag vore Kenneth där så skulle jag reagerat precis som jag gör nu. Varför ska man "glömma det"? Det är den attityden som jag reagerar mot. Att man ger tips är bra, det är ju självklart och det har jag sagt, men ibland låter det som att det är en lag, tex att fota i raw.
Jag tror mig veta att det är många här som fotar i jpeg, eller som gör det ibland, och som är trötta på eller besvärade av en massa datorarbete, att det är krångligt med färgprofiler, få allt rätt etc och att det förtar mycket av fotoglädjen. Och så får man svar som "glöm det!" Har man bara det svaret att ge så varför skriva det?
Det här blev visst en massa polemik, det var inte meningen från början...