Annons

svartvita läget i d200

Produkter
(logga in för att koppla)
Mushkot skrev:
För att svara på den ursprungliga frågan: Nej, tyvärr så verkar inte det gå. Du kan ju dock fortfarande använda rödfilter el liknande om du absolut inte vill röra bilderna i PS.

Men det är inte en svartvit kamera, det är en färgkamera även om den konverterar bilden till svartvitt efteråt. Om man sätter ett rött filter på kameran kommer bara de röda pixlarna att träffas av ljus och de gröna och blå kommer att bli totalt underexponerade.

Stefan

stefohl skrev:
Men det är inte en svartvit kamera, det är en färgkamera även om den konverterar bilden till svartvitt efteråt. Om man sätter ett rött filter på kameran kommer bara de röda pixlarna att träffas av ljus och de gröna och blå kommer att bli totalt underexponerade.
Om man först utan filter ställer vitbalansen manuellt med ett gråkort så borde det ge nån form av effekt med färgade filter i svartvitt läge tycker man. Det man brukar göra i PS för att få bra svartvita bilder är att dra ner rött, och istället öka grönt, så ett grönt filter kanske vore nåt i detta fall? Jag tror inte man kan jämföra med film rakt av.

Edit: Dessutom borde väl kontrastinställningarna gälla även för det svartvita läget? Jag ska fasen testa.

stefohl skrev:

Stefan
...och då får du samma effekt som om du bara använt den röda kanalen i PS när du konverterar till SV. Eller tänker jag helt fel här?

Makten skrev:
Edit: Dessutom borde väl kontrastinställningarna gälla även för det svartvita läget? Jag ska fasen testa.
Citerar mig själv. Det gick ju förstås inte, då det enda man kunde ställa in var just att bilden ska vara svartvit. Det märkliga är att man heller inte sparar nån plats jämfört med färg, så bilden sparas troligen i färg, men exif säger att den är svartiv. Störtlöjligt. Då tjänar man ju ingenting på det:-(

Jag var tvungen att prova i alla fall. Bilden är totalt obehandlad, bara nedminskad i PS med bilinjär förminskning. Man kan ju inte ställa skärpning eller nånting i kameran, men jag tycker att den skötte det ganska bra. Det ser inte ut som om den konverterar till svartvitt "rakt av", utan det finns nog en ökning av grön kanal, och en minskning av röd. Annars borde det se dassigare ut. Väggen är i verkligheten brunröd.

Bilagor

• _dsc0170fs.jpg
    _dsc0170fs.jpg
    76.7 KB · Visningar: 138
Makten skrev:
[BDet ser inte ut som om den konverterar till svartvitt "rakt av", utan det finns nog en ökning av grön kanal, och en minskning av röd. Annars borde det se dassigare ut. Väggen är i verkligheten brunröd. [/B]

De flesta kameror använder cirka 50-60% grönt, 20-30% rött och 10-20% blått när de gör en svartvitt bild.

Stefan

Martin Hertsius: Det är möjligt att jag surnat till lite, men jag blir väldigt trött när man hela tiden ska berätta för andra vad de BORDE göra, inte som tips, utan som lag nästan. Det är väldigt mycket fotosnobbism idag. Detta kan man diskuttera!

Och att en tråd drar iväg och handlar om andra saker, sidospår etc, det är väl bara naturligt. Trevligt att min fråga lett till diskussion. Men det är det här med folk som "vet bäst för andra" som jag reagerar emot. Jag visste ju att jag skulle få sådana svar när jag skrev frågan. "Fota raw istället", "gör det istället" osv. Man kanske inte ALLTID fotar raw, ALLA bilder man tar kanske inte ska hänga på utställningar. Om man vill fota kompisens nyfödda son, semesterbilder, vad som helst. Man fotar inte i raw då och sitter och trixar med varenda bild i datorn.

Det måste finnas plats för alla typer av fotograferingsfrågor i ett sådant här forum.

/Martin

MartinG skrev:
Martin Hertsius: Det är möjligt att jag surnat till lite, men jag blir väldigt trött när man hela tiden ska berätta för andra vad de BORDE göra, inte som tips, utan som lag nästan. Det är väldigt mycket fotosnobbism idag. Detta kan man diskuttera!

Och att en tråd drar iväg och handlar om andra saker, sidospår etc, det är väl bara naturligt. Trevligt att min fråga lett till diskussion. Men det är det här med folk som "vet bäst för andra" som jag reagerar emot. Jag visste ju att jag skulle få sådana svar när jag skrev frågan. "Fota raw istället", "gör det istället" osv. Man kanske inte ALLTID fotar raw, ALLA bilder man tar kanske inte ska hänga på utställningar. Om man vill fota kompisens nyfödda son, semesterbilder, vad som helst. Man fotar inte i raw då och sitter och trixar med varenda bild i datorn.

Det måste finnas plats för alla typer av fotograferingsfrågor i ett sådant här forum.

/Martin

Visst, men du ställde en rak fråga, och fick ett svar av Kenneth, som jag tycker var det mest naturliga: RTFM. Du sa' att du gjort det, och där inget stod. Dåså. Det gick inte att göra som du ville.

Då försöker folk hjälpa dig att gå runt problemet, är inte det bussigt? Eller hade du varit mest nöjd med ett enkelt "Nej." som enda svar på ditt inlägg?

Per, som inget har att tillägga i sakfrågan.

Per:

RTFM? Du menar manualen? Där stod inget, nej, och jag var ute efter ett rakt svar, ja. Tänkte bara försäkra mig om att det VERKLIGEN inte går.

Sedan att diskussionen har dragit åt ett visst håll, det har jag ju sagt att det är jättebra. Men om någon här på forumet nämner något om jpeg, eller "direkt i kameran" eller någonting, så verkar det som att det alltid finns folk som säger åt dem att fota i raw.

Kenneth skrev: "Jag sökte lite om det på div forum och fick som råd att glömma det och fota färg."

"Glömma det och fota i färg." Om jag vore Kenneth där så skulle jag reagerat precis som jag gör nu. Varför ska man "glömma det"? Det är den attityden som jag reagerar mot. Att man ger tips är bra, det är ju självklart och det har jag sagt, men ibland låter det som att det är en lag, tex att fota i raw.

Jag tror mig veta att det är många här som fotar i jpeg, eller som gör det ibland, och som är trötta på eller besvärade av en massa datorarbete, att det är krångligt med färgprofiler, få allt rätt etc och att det förtar mycket av fotoglädjen. Och så får man svar som "glöm det!" Har man bara det svaret att ge så varför skriva det?

Det här blev visst en massa polemik, det var inte meningen från början...

MartinG skrev:
Per:

RTFM? Du menar manualen? Där stod inget, nej, och jag var ute efter ett rakt svar, ja. Tänkte bara försäkra mig om att det VERKLIGEN inte går.

Sedan att diskussionen har dragit åt ett visst håll, det har jag ju sagt att det är jättebra. Men om någon här på forumet nämner något om jpeg, eller "direkt i kameran" eller någonting, så verkar det som att det alltid finns folk som säger åt dem att fota i raw.

Kenneth skrev: "Jag sökte lite om det på div forum och fick som råd att glömma det och fota färg."

"Glömma det och fota i färg." Om jag vore Kenneth där så skulle jag reagerat precis som jag gör nu. Varför ska man "glömma det"? Det är den attityden som jag reagerar mot. Att man ger tips är bra, det är ju självklart och det har jag sagt, men ibland låter det som att det är en lag, tex att fota i raw.

Jag tror mig veta att det är många här som fotar i jpeg, eller som gör det ibland, och som är trötta på eller besvärade av en massa datorarbete, att det är krångligt med färgprofiler, få allt rätt etc och att det förtar mycket av fotoglädjen. Och så får man svar som "glöm det!" Har man bara det svaret att ge så varför skriva det?

Det här blev visst en massa polemik, det var inte meningen från början...

Jag tror du missförstod lite. Man behöver inte glömma s/v - fotografering naturligtvis. jag fotar gärna s/v. Jag tänker svartvitt när jag gör det, men har alltid kameran inställd i normalt färgläge. Vill du minimera arbetet vid datorn kan du alltid öka kontrasten genom att ställa in lägena, "intensiv" eller "extra förstärkt" redan i kameran, så ökar du kontrasten i din bild. Om du sedan öppnar bilden i ett redigeringsprogram (vilket jag antar du gör) så är du i stort sett ett knapp-tryck ifrån en svartvit bild.

Alltså! Med "glömma" menar nog mina "mentorer" att efterssom kameran inte prioriterar inställningar för s/v fotografering så är det helt enkelt lättast att "tänka" svartvitt men fota färg, för att efteråt sköta konverteringen i datorn.

/K

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto