Annons

svartvit diafilm

Produkter
(logga in för att koppla)

majchester

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns svartvit E-6 (dia) att få tag på, vanlig 35mm? Någon som vet, jag har letat men inte hittat det.
 
Nej, inte som du kan skicka till ett vanligt E6 labb. Agfa Scala var en sån film, men Agfa är ju ett minne blott.

Men, det finns ett antal alternativ.

Enklast, och dyrast:
www.dr5.com

Du plåtar på helt vanlig svartvit film (efter deras ISO) och skickar till dem för framkallning. Se priserna på deras site. Bli inte chockad. ;)

Billigt men jävligt krångligt:
Köp svartvit film och gör egna dior. Du behöver en hel del kemi som är svår att få tag på i Sverige.

Intressant:
Köp Foma R100 film och deras R100 processing kit och kör egna dior. Du kan köpa från t ex fotoimpex.de

Lycka till!
 
jerevan skrev:
Det finns Kodak Reversal Kit hos www.scandinavianphoto.se men den är ganska dyr (495 pix).

På den tiden jag använde denna Reversal Kit var den avsedd för panatomic, som Kodak sedan dess har lagt ner. Diorna man fick fram var riktigt bra, bättre än Agfa Scala som under en period framkallades väldigt ojämnt av de labb som Agfa då använde. Svartvita dior är något speciellt, bildkvalliteten är otroligt hög om de är framkallade korrekt.

Stefan
 
stefohl skrev:
På den tiden jag använde denna Reversal Kit var den avsedd för panatomic, som Kodak sedan dess har lagt ner.


Jag har hört detta också. De som jag varit i kontakt som testat Kodak Reversal Kit har inte fått speciellt kul resultat på "vanliga" svartvita filmer. De har därför skippat kodaks kit och skaffat kemikalier själva för att kunna finjustera processen för deras filmer.

Till OP: ta och testa dr5. Jag tror att det blir kanonbra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.