Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt med skärpan!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Hej.

Har svårt att få till skärpan med min nya d7100. Samma problem på både 35mm 1,8 och 16-85mm. och detta problem har jag i nästan bara när det är mulet eller dålig belysning.

Är det sol så får jag till den på i stort sett alla kort.
Men höjer jag iso´t så tycker jag det blir så där.
Idag körde jag lite på grabben ute, 1000 i iso och då ser bilderna hyfsade ut i kameran, men när man lägger i dem i datorn så är mer än hälften oskärpa i. har testat både i p läge a läge och även hel manuellt.

Har ni några bra tips? Hur gör ni när det är mulet ute? eller dålig belysning inomhus och inte vill använda blixt. Får man nöja sej med mindre skärpa i sådana tillfällen?
 

Bilagor

  • MM1_1500-2.jpg
    MM1_1500-2.jpg
    30.3 KB · Visningar: 625
Bilden ovan är alldeles för liten för att bedöma.

Rent generellt så är det så att vid sämre ljusförhållanden måste du höja ISO och då upplevs bilden alltid som mer oskarp och brusig.

Så sannolikt är det du ser normalt, men som sagt lägg upp bättre exempel så kan du säkert få fler tips.
 
Hej.

Har svårt att få till skärpan med min nya d7100. Samma problem på både 35mm 1,8 och 16-85mm. och detta problem har jag i nästan bara när det är mulet eller dålig belysning.

Är det sol så får jag till den på i stort sett alla kort.
Men höjer jag iso´t så tycker jag det blir så där.
Idag körde jag lite på grabben ute, 1000 i iso och då ser bilderna hyfsade ut i kameran, men när man lägger i dem i datorn så är mer än hälften oskärpa i. har testat både i p läge a läge och även hel manuellt.

Har ni några bra tips? Hur gör ni när det är mulet ute? eller dålig belysning inomhus och inte vill använda blixt. Får man nöja sej med mindre skärpa i sådana tillfällen?

Vilka slutartider använder du, försök använda min 2x brännvidden. Tänk på att om du gått från en kamera med mindre antal Mp till en med högre och kollar bilderna i 100% på datorn så ser du rörelseoskärpa mycket mer framträdande. Testa med stativ (hjälper förstås inte om motivet rör sig) för att se om bilderna blir skarpare.

LG
 
Fotar du RAW?

Jag har haft en liknande upplevelse med både D3200 och D7100 när jag fotar i RAW.

Jag har alltid använt Adobes programvaror, men har på senare år upplevt att uppdateringarna gör livet surt för oss nikonanvändare.

Det känns som man blir nybörjare på nytt när en ny version av lightroom/photoshop kommer ut.

Jag har googlat och läst en hel i saken och kommit fram till följande. Bli expert på inställningarna, läs allt av Scott Kelby, Joe Macnally och se timmar av instruktionsfilmer på youtube. Alternativt byt till Cannon som delar med sig av källkod till Adobe och som fungerar mycket bättre.

Om du som jag fortfarande är övertygad om att Nikon är saken, kan en liten omväg vara värd att prova.

Ta in bilderna i Nikons programvara typ ViewNX och gör skärpe inställningar och eventuellt andra mindre justeringar i kontrast eller exponering. Konvertera därefter bilderna till TIFF och ta in dem i Lightroom eller Photoshop eller den programvara du föredrar.
 
sluartid 1/25
bländare 5,6
iso 640
brännvid 70

hade den i p valet. tycker den borde valt bättre slutartid kanske. runt 60? men då måste jag höja iso´t och då blir den väl ännu mer gryning.

Testar o lägger upp en större fil och ser om det funkar ( hur lägger man upp bilder bäst? )
 

Bilagor

  • MM1_1500.jpg
    MM1_1500.jpg
    31.6 KB · Visningar: 123
Ja 1/25 vid 70 mm kräver enormt bra teknik för att lyckas utan rörelseoskärpa.
Så detta kort verkar lida av detta.
Och om du jämför en 12 mp mot en 24 mp vid samma skakande av kameran så upplevs den högupplösta mycket mer skakig.
Du borde kanske köra med upplättningsblixt i såna här fall.

LG
 
Där har du problemet. Om man inte är väldigt stadig på handen (plus att motivet inte får röra sig nämnvärt) så vore snarast 1/100 sekund en lämplig tid med tanke på brännvidden i förhållande till sensorformatet.

Tyvärr finns det ingen genväg. Du måste höja ISO-talet eller skaffa ett ljusstarkare objektiv. Dock borde det gå fint med ditt 35/1,8 om du väljer en stor bländaröppning och ~1/50 sekund eller kortare.

Edit: Fast om 16-85 har bildstabilisering så borde det funka med 1/25 sekund. Dock förutsätter det fortfarande att motivet måste vara stilla och att du är relativt stadig på handen.
 
okey, misstänkte att detta var problemet. Tack snälla för all hjälp. Kommer gå ut med mitt 35mm senare och höja slutartiden och mixtra med iso´t.. ;)
 
Ja då ska du se att det blir kanonbilder,
Ny kamera = en massa lärande innan allt sitter som i den gamla :)
 
En bra tumregel är att inte fota på frihand med längre slutartid än objektivets brännvidd. Med 50 mm ska du alltså inte understiga 1/50 sekund.
 
En bra tumregel är att inte fota på frihand med längre slutartid än objektivets brännvidd. Med 50 mm ska du alltså inte understiga 1/50 sekund.

Gärna 2x om man har en kamera med hög upplösning, vilket han har, om han vill kunna få ut mer av det kameran klarar.

Med 70mm borde TS haft åtminstone 1/125.
 
Gärna 2x om man har en kamera med hög upplösning, vilket han har, om han vill kunna få ut mer av det kameran klarar.

Med 70mm borde TS haft åtminstone 1/125.

Det är ju bara en gammal och grov tumregel. Moderna system med VR gör ju att det blir skarpt även ett eller två steg över det. Kortare tid ger ju onekligen mindre rörelseoskärpa
 
Det är ju bara en gammal och grov tumregel. Moderna system med VR gör ju att det blir skarpt även ett eller två steg över det. Kortare tid ger ju onekligen mindre rörelseoskärpa

Visst är det en gammal regel men gäller fortfarande om objektet rör sig då hjälper ju inte IS.
Jag la på lite extra i min kommentar angående tiden för att i detta fall kunna sortera ut felet med en viss säkerhetsmarginal.

LG
 
Dessutom gäller ju denna gamla tumregel för analoga 135-kameror, vilket motsvarar dagens FF-sensorkameror. Eftersom TS har en APS-C kamera blir det ytterligare en faktor på 1,5 så att vi är nere i en slutartid på 1/3xbrännvidden eller kortare, efter uppdateringen till modernare förhållanden.
 
Dessutom gäller den där gamla tumregeln för analoga 135-kameror, vilket motsvarar dagens FF-kameror. Eftersom TS har en APS-C kamera blir det ytterligare en faktor på 1,5 så att vi är nere i en slutartid på 1/3xbrännvidden eller kortare.

Visst killar ni har rätt, det var som sagt en Quick and dirty kommentar från mig :)

Lg
 
Dessutom gäller ju denna gamla tumregel för analoga 135-kameror, vilket motsvarar dagens FF-sensorkameror. Eftersom TS har en APS-C kamera blir det ytterligare en faktor på 1,5 så att vi är nere i en slutartid på 1/3xbrännvidden eller kortare, efter uppdateringen till modernare förhållanden.

TS har sannolikt VR vilket motverkar kamerans rörele med ett par steg i gynnsamma förhållanden (killen cyklar inte utan står helt still med cykeln) vilket motverkar skärpningen av regeln men å andra sidan är upplösningen och kraven så mycket högre att totalt känns det som x2 är en bra nivå.

Finns säkert fler argument för och emot. Ska man bara facebooka kanske det räcker med en 0.5x-regel :)
 
Förutom det som redan sagts om slutartid så bör du kontrollera hur din kamera väljer fokuspunkt.

På den här typen av bild vill du sannolikt ha fokus i pojkens ögon. Då måste du manuellt välja "en-fokus-punkt" och sätta punkten över ögat. För mig ser det ut som om det är något mer skärpa på jackan än vad det är i ansiktet.

Var inte rädd att öka ISO, det är det murriga ljuset i sig som ger det mesta bruset.

Om du t ex en sommardag sätter kameran på ISO 1600, f2.8 och får en 1/1000 i tid så kommer bilden vara tämligen fri från brus. Om det däremot är en murrig vinterdag så kanske ISO 1600 och f2.8 ger en tid på 1/60 och då kommer du uppleva betydligt mer brus, trots att ISO är det samma.

Alltså, om det är dåligt med ljus ute så kommer bilden inte att bli kristallklar.

Men sannolikt får du ändå en bättre bild på t ex ISO 1600 och 1/125 än ISO 800 och 1/60 därför att du undviker oskärpa pga av motivrörelser och kameraskak. Testa mer men ha realistiska förhoppningar, den här tiden på året är det helt enkelt inte så enkelt att få till bra bilder. Fundera på att köpa en extern vinklingsbar blixt - det kan göra stor skillnad.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar