Annons

Svårhittat: beg Ef 50 mod 1?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag bytte till 50mm/1.4 när min 50mm/1.8 mk1 slutade fokusera. Det gick inte ens att fokusera manuellt...

Då gjorde jag ett litet test: Jag "tappade" gluggen från ca 1.5 meters höjd rakt ner på en träveranda. Ingenting hände...då "tappade" jag den så den "råkade" flyga rakt upp i luften ca 3 meter och sen landa på träverandan. Ingenting hände! Det skramlade inte ens om den...

Slutligen så "tappade" jag den riktigt riktigt hårt ner i verandan, då poppade den isär, så det främre linspaketet gled ur.

Den går fortfarande att hänga på kameran...bländaren funkar forfarande. Stoppar man i linspaketet så ser man inte ens att det är nåt fel på den.

Undrar om mk2 skulle se likadan ut efter så omild behandling? :)
 
glömde att tillägga att jag är mycket nöjd med 1.4'an! Den är betydligt skarpare på 1.8 än vad mk1'an är på samma bländare.
 
Det är ofta kring 1200 som nätauktionerna slutar. Enda chansen att hitta billigare är om man lyckas köpa en gammal Eos-kamera från 80-talet med ett 50/1,8 på av någon som inte vet vad en 50:a är värd.

Jag är nöjd med båda mina 50/1,8 mk I.. :)
 
Walle skrev:
Undrar om mk2 skulle se likadan ut efter så omild behandling? :)

Svar nej. Jag hade mitt två dagar gamla 50/1.8 II i ryggsäcken tillsammans med träningshandduken. Hade lite bråttom när jag slet upp handduken (som naturligtvis snott sig runt objektivet) varpå jag förgäves gjorde tafatta försök att fånga/jonglera med objektivet under dess luftfärd mot den olycksbådande landningen. Minns att jag hann tänka nåt i stil med "nåja, ska bli intressant att se hur det ser ut inuti" innan det hann landa. Blev förstås pannkaka av alltihop. Bara att beställa nytt.

Men jag fick ju tillfälle att studera innanmätet. Och kan köpa ytterligare ett utan att ha lagt mer pengar än vad ett 50/1.4 kostar. Men det kommer jag inte att göra. När (inte om) det pajar nästa gång blir det givetvis ett 50/1.4 istället.
 
Oj.. det var lite skillnad där.. Jag kan inte minnas att mitt 50/1.8 mkII var så mjukt..
Eftersom det är ett såpass billigt objektiv så tror jag personligen att det förekommer variationer i bildkvalitén.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.