Annons

Svårhittat: beg Ef 50 mod 1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Apell

Aktiv medlem
Pust!

Nu har jag sökt efter ett EF 50 1:8 av den "gamla" modellen ett längre tag. Ska det vara så svårt att hitta? Nån som har tips på vart man kan få tag på ett sådant, eller har nån sammma erfarenhet av detta objektiv begagnat?

Tips mottages tacksamt.

/Henke
 
Jag hittade mitt på Schönherrs foto för ett år sedan. Då hade de två. Succe'n med Canons D-modeller har gjort att det blivit mycket svårare att få tag i. Annars kan du försöka hitta ett 1.4 begagnat. Kostar mer men är strået vassare och har USM.
 
Tack för tipsen! Är det värt pengarna med 1.4:an? Har för mig att det skiljde en hel del?

/Henke
 
jag har Mk1 versionen och har haft Mk2 tidigare. Ärligt talat har tycker jag du kan sluta leta och satsa på Mk2. De är IMHO lika plastiga, skarpa och har lika seg AF båda två ...
 
Det är ju ingen större skillnad rent optiskt. Vad ska ni göra? Slänga omkring med kameran? ;)
 
Jag hade först en mk II och den gled i sär. Linspaketet gled ur objektivtuben så att allt bara hängde i nån sladd. Då var den helt ny. Efter att jag fick det fixat på grantin vågade jag knappt använda objektivet.

Min mk I är jag mycket nöjd med och håller bra och är skarp. Vinjitteringen är kraftig på bländare 1,8. Skärpan är bättre för 1,4:an på bländare 1,8 och 2,0.

Jag skulle gärna byta till en 1,4, men 1,8:an är tillräckligt bra för att jag inte ska ha så bråttom.
 
då kanske jag borde börja uppskatta min Mk1 mer än vad jag gör (jag köpte den dessutom för motsvarande 350:- så det är svårt att klaga på priset...)
 
Jeppe skrev:
www.ebay.de finns det oftast en och annan till salu.. Pris: runt 100€
Fanns ingen nu när jag försökte luska priser, men kan man alltså ta typ 900:- spänn för gamla modellen utan att skämmas? Eller vad är rimligt i dagsläget?

Jag råkade få mina med i köp av kameror, den ena för 1000:- totalt med optiken+kamerahus :)
 
Apell skrev:
Tack för tipsen! Är det värt pengarna med 1.4:an? Har för mig att det skiljde en hel del?

/Henke

Det är väldigt delade meningar om detta. Rent optiskt är det nog inte mer än marginell skillnad.

Kvalitetsmässigt är det desto större skillnad + snabbare autofokus tack vare USM-motor.

Jag kan bara tala för mig själv och jag tittade inte ens på 1,8:an då jag prioriterar kvalitet väldigt högt. Tveklöst blev det 1,4:an med USM i mitt fall.

Mvh /Peter
 
I sammanhanget blir jag vädligt nyfiken på EF 50 1.0L. Är det överhuvudtaget några sådana i omlopp på marknaden? Jag har inte stött på några beg. ex av denna glugg. Är det någon som vet mer???
 
Om nu 50mm är så viktigt, köp 50/1.4. Att hålla på leta med lykta efter en 50/1.8 mkII till överpris kan ju bli löjligt i längden..
 
Har haft båda ock imo är mk1 mycket bättre i kvalitétskänsla.

Det finns ett på mattsons foto i lund för 995kr. Ring och kolla om det finns kvar.

A
 
j3n5 skrev:
Om nu 50mm är så viktigt, köp 50/1.4. Att hålla på leta med lykta efter en 50/1.8 mkII till överpris kan ju bli löjligt i längden..

???

50/1.8 MkII köper man ju nytt ;) Vi diskuterar mkI nu ;)

Jag blir lite konfunderad nu.. mkI finns inte med i Lens Work I... Den är redan i den upplagan ersatt av MkII-modellen..

Det är lite konstigt att det skulle skilja. Den optiska uppbyggnaden är likadan. Skulle vilja se det testet Mats.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.