Annons

svår fråga inom copyright lagen.

Produkter
(logga in för att koppla)
Efwa skrev:
Det står i det lilla häftet om copyrightlagen att man inte får ladda ner andras bilder på hårddisken. Givetvis är tolkningen även här ganska luddig.

Undras vad "copyrightlagen" är för något. Det är fullt tillåtet att framställa kopior för enskilt bruk av verk, som foton, böcker. Undantaget är datorprogram som endast får framställas kopior av för säkerhetskopior.. Det är alltså tillåtet att för enskilt bruk framställa enstaka kopior av offentliggjort matrial som bilder, grammofonskivor, teveprogram, musik, videokassetter oavsett bärare av inforamtionen. Alltså, det är inte brottligt att ladda hem musik och bilder från internet om det gör för enskilt bruk, med ett begränsat antat kopior av varje verk. Detta är en inskränkning i upphovsmannens upphovsrätt.

Att erbjuda någon att göra kopior är en helt annan sak.

Bara att läsa i upphovsrättslagstiftningen jag lade länk till i tidigare inlägg. Detta gäller den svenska lagstiftningen som gäller för handlingar utförda i Sverige.
 
Det är så lustigt att bli beskylld för stöld och fan och hans moster, när det hela gällde huruvida det var fel (lagligt eller moraliskt) att ta någon annans bild (från nätet eller varför inte från en tidning) och rita mustascher på den för sitt eget höga nöjes skull.
Det här fick någon att spruta galla - bara TANKEN på att göra något sådant åt HANS verk gjorde vederbörande så rasande att han hävde ur sig en massa förolämpningar och tom. satte frågetecken vid folks förmåga att ta egna bilder att rita mustascher på.
Ja, suck. Det är ju helt otroligt att det inte går att ponera en situation utan att någon misstänker att man är ute efter att stjäla vederbörandes bilder.
Det ursprungliga exemplet var Rädda Barnen, tycker jag mig minnas.
Jag vidhåller fortfarande att det knappast kan vara fel att ta en kopia av ett verk (tex. ett foto i en tidning) och sitta hemma vid köksbordet - eller var som helst - och klippa ihop den till ett roligt collage, eller vika ihop den och använda den som plugg under ett vingligt bord.
Om polisen kommer och släpar ut mig när jag sitter där med saxen - motiverande sitt ingripande med att fotots skapare blir upprörd över att jag manipulerar och misshandlar hans/hennes mästerverk - så kan jag inte se det hela som något annat än att uppfattningen om äganderätt har gått totalt av skaftet (ett bra norskt uttryck.)
Och jag kommer att tycka så här oberoende av om jag blir kallad tjuv och oärlig - ja, tom SVENSK! Det får väl vara någon hejd på skymferna!!! ;)
(Jag är finne, bor i England, men skriver på mitt modersmål, svenska. Men, observera, jag umgås med folk som har annorlunda åsikter än jag själv. Vi brukar DISKUTERA saker och ting i lugn och ro. Är vi upprörda är det oftast av skrattsalvor - inte av spyor med galla. Se där en fin engelsk tradition! Och det är ingen copyright på den, så var så god och kopiera bara!!!)
/Gitte
 
[Raderat av forumvärd. Håll isär sak och person och försök driva diskussionerna framåt genom att ta hänsyn till vad som kommit fram]
 
synd att jag inte hann läsa... jag tror du tar hela diskussionen för personligt Christer, det handlar inte om dej o dina bilder, det handlar om bilder i allmänhet o vad vi kan göra vid våra köksbord hemma utan lov... o det är en hel del. Både med o utan kamera ;-)
 
Epilog

I en rikt illustrerad artikel i senaste FOTO (11/2004 s34 ff) förekommer bl a bilder av (?) en fotograf som heter Jiri David. Bilderna föreställer allehanda "kändisar" som Påven, Usama, Bush, Blair o många fler, alla med manipulerade tårar i ögonen.

"Jag utgick från porträtt jag fått från bildbyråer och manipulerade deras ögon så att de blev tårfyllda" som fotograf under de manipulerade porträtten anges Jiri David. Well!?

http://www.gandy-gallery.com/exhib/jiri_david/exhib_jiri_david.html

Ingenstans kan jag hitta uppgift om vem som egentligen plåtat påven, usama, bush o grabbarna...

Skulle ha varit kul att veta vad Chris ansett om detta. Tänk om Jiri sätter tårar i ögonen på nån av Rosewells modeller och kallar bilden sin egen?
 
Har han köpt bilderna från en bildbyrå på dessa premisser - de får manipuleras, fotografen behöver ej anges så är det ju helt OK. Jag ser inte riktigt relevansen med denna diskussion?
 
Så kan det förstås vara... men hade det varit olagligt att göra manipulationerna först o sedan fråga/köpa? Det var lite det diskussionen började med... "låna" någons bilder, visa sin bearbetning o få godkänt eller icke godkänt... där har du parallellen.

Om jag fick en våldsam lust att sätta tårar i ögonen på en bild som jag hittar på nätet eller annorstädes skulle jag först göra det, för att se om jag blev nöjd med resultatet, o sedan köpa rätten till bilden för att kunna publicera "mina" verk...
 
Christers bilder och sajt skiljer sig på ett sätt mott de allra flesta sajter, han har ett sk clickwrap-avtal i början som man måste godkänna för att komma vidare. I det förbinder man sig att inte manipulera en nedladdad bild tex.

Så han har rätt att hävda att någon brutit mot detta avtal om man laddat ner en bild för annat än visning. Det kan förvisso bli grund för en stämning ang avtalsbrott, men knappast för brott mot upphovsrättslagen - vare sig amerikansk eller svensk.

Nu är dock sajten felaktigt konstruerad så att det går tex med en vanlig Google-sökning att hitta andra vägar in till bilderna än via förstasidan - och har man inte passerat och godkänt avtalet gäller det inte!

Men det är ivartfall värt att tänka på när man rör sig på nätet, det finns flera domstolsfallfall där sk clickwrap-avtal har bedömts som giltiga.
 
Nu blev det lite väl mycket fokusering på just Christers bilder, det handlar egentligen om att man får ta vilken bild man vill o sitta hemma vid sitt köksbord o snida om den till egen belåtenhet. Skriva ut den o hänga den på sin egen vägg. Även Christers bilder.

Vem ska kontrollera våra hem annars? Ah... grannen!

För att publicera lånade bilder gäller helt andra regler, det är alla i diskussionen rörande eniga om.
 
Jo, orginalfrågan här var ju om man kunde ta någons bilder, pilla hemma och sedan höra av sig till ägaren för vidare diskussion om publicering. Upphovsrättslagen säger ja, men har man gått via ett "Christer-avtal" på sajten är det troligen ett kontraktsbrott och ägaren skulle då förståss gå i taket om man hörde av sig och hade gjort något sådant ändå...

Sen drogs det in "etik" i det hela också, där kan man ju diskutera om det är fotografetiskt korrekt att "göra våld" på någon annans konstverk och visa för polarna på det sätt som KG beskrev det. Men man måste ändå skilja på etik och lag i diskussionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.