Annons

svår fråga inom copyright lagen.

Produkter
(logga in för att koppla)
For the record, I would just like to add that I would not copy a picture off a website for whatever use, of course I would ask permission. And I think that goes for most people (but unfortunately not everybody). Also KG Stolt clearly pointed out that he is not going to copy anything. As a matter of fact, I have not seen one single individual in this discussion personally defending that behaviour (I may have missed it though).
 
HDFS) (KGS skrev:

Den här bilden gjorde jag en gång... Bilden på skärmen är tagen av Lars-Anders Mosskull, som i en kommentar skrev att han var stolt (!) över att jag valt just hans bild ;-) Självklart med glimt i ögat o massor av humor... så ska det tas! Då e han ändå halvnorrman... omslagsbilden på tidningen är tagen av Chris (!) Eldrim, har hon rätt att skjuta mej nu? Om bilden på monitorn varit amerika-chris bild så hade han... ja, vad hade du gjort?
Hmm, har du bett arkitekterna om lov när du avbildade deras hus som syns i fönstret?
 
Copyrightlagen var aldrig till för att ge skapare absolut kontroll över de verk de själva sprider till världen, utan kom till för att garantera att skaparna fick del av kommersiella förtjänster från verken. Åtminstonde i svensk lag tror jag fortfarande man bedömer den ekonomiska skadan som uppstått pga copyrightbrott och att studentproduktioner blivit friade när de använt andras material för att någon sådan skada inte kunnat påvisas.

Det är inte konstigt att Christer jämställer immaterielrätt med fysisk egendom och kallar andra för tjuvar utan att bevisa att han faktiskt förlorat något. Mediabolagen har varit mest aktiva i USA med att lobba fram denna inställning hos politiker och allmänhet, en inställning som helt förvrider upphovsrätten till mediabolagens fördel på bekostnad av de balanserande rättigheter den urpsrungliga skrivelsen av lagen garanterade allmänheten. Numera är ju även biblioteken hårt ansatta i USA för att de "stjäl" de stackars bokkonglomeratens inkomster.

Vill man ha absolut kontroll över sina verk ska man inte sprida dem. Vill man att samhället ska bekosta det kommersiella skyddet av verken man sprider får man faktiskt också acceptera att man ger allmänheten vissa rättigheter till verken i utbyte.
 
tormig skrev:
Hmm, har du bett arkitekterna om lov när du avbildade deras hus som syns i fönstret?

Jäklar... men killen som ritade Klara Kyrka kanske har varit död tillräckligt länge för att jag ska klara mej... att jag sen dragit in den framför ett fönster i Örebro får jag väl ta på mej *s*

Christer>> vi diskuterar vad som är lagligt. Diskussionen heter "svår fråga inom copyright lagen". Trådstartaren frågar om det (i Sverige, får vi förmoda) är lagligt att göra så som han frågar i första inlägget och det är det. Punkt. Sen får du tycka precis vad du vill.

Det här handlar INTE om att någon vill åt DINA bilder. De är iofs helt okej, men inte särskilt unika om man skulle vilja ha lite hudtoner att labba med... fast nu har jag nästan blivit lite sugen på att hänga upp en av dina bilder i mitt arbetsrum just for the sake ;-)
 
Öhm..

Jag förstår inte varför jag skulle bry mig om ifall Erik, 18år i Malmö skulle ladda ner en av mina bilder och manipulera den och hänga på sin vägg? Känns som det inte rör mig i ryggen.

Skulle han däremot göra samma sak men sedan publicera den på internet, i en tidning eller kanske i ett flygblad, då skulle jag anse att han skulle fråga mig om lov först.

Jag tycker det är en otrolig skillnad på hur man använder materialet. Samtidigt tycker jag också förvisso att det är viktigt att skilja på lag och etik. Jag anser också att det är etiskt försvarbart att förändra en bild så länge den hålls i det privata rummet så att säga, men inte att publicera den utan lov.

Kenny
 
Christer,

Du har rätt i sak. Det står i copyrightlagen att man helt enkelt inte ens får ladda hem bilder på sin hårddisk, så alla vi gör olagliga saker när vi tittar på varandras bilder.

Du har rätt i att man absolut inte får ta en bild och manipulera den, kopiera den osv.

Men......när det sen kommer till praktiken så är faktum just det att man har kryphål och faktiskt kan ta "sin" barnbild och få den kopierad utan att du som upphovsman kan göra ett skit.

Som sagt, moraliskt ritkigt? NEJ!
Var linjen går är inte svart eller vitt, det har det svenska rättsväsendet redan gjort klart med sina tolkningar av just dessa rättsfall.
 
Det står i copyrightlagen att man helt enkelt inte ens får ladda hem bilder på sin hårddisk, så alla vi gör olagliga saker när vi tittar på varandras bilder.
Det står inte i lagen, men politikerna jobbar på ett lagförslag som förbjuder nerladdning av olovligt spritt material. De texter du ser före hyrfilmer på video baseras inte nödvändigtvis på vad som står i lagen, de är snarare propaganda för hur mediabolagen vill att lagen skall vara.

Christer har dock rätt från ett amerikanskt perspektiv där propagandan i mycket högre grad redan blivit verklig lag.
 
Det står i det lilla häftet om copyrightlagen att man inte får ladda ner andras bilder på hårddisken. Givetvis är tolkningen även här ganska luddig.
 
Christerart skrev:
If you had downloaded that image from my website - where you have to "Accept the terms" in order to access the rest of the site - and if you had altered the image - yes - you would have gotten a letter or email from either my agent or attorney to cease and desist or legal action would follow.

Detta är nog väldigt svårt... iaf som din sida är uppbygd idag. Jag gjorde en sökning och fick denna länk till din sida: http://www.christerart.com/newchristerwork/indexNewWorkMain.html inget som måste accepteras där inte.
 
Efwa skrev:
Det står i det lilla häftet om copyrightlagen att man inte får ladda ner andras bilder på hårddisken.
Vad är det för ett häfte?
Det verkar konstigt med ett häfte om copyrightlagen när vi inte ens har en sådan utan en upphovsrättslag.
 
Då menar du att det är lagligt att kopiera spel, musik mm att användas i hemmet! Det vet vi ju säkerligen att det är olagligt, samma borde gälla foto oxå. Eller?
Däremot så är det lagligt att du kopierar din inköpta musik-cd att ha i tex bilen. Däremot tror jag inte att du får kopiera ditt inköpta spel för att använda på dina andra datorer.
TJ
 
Thomasis skrev:
Då menar du att det är lagligt att kopiera spel, musik mm att användas i hemmet! Det vet vi ju säkerligen att det är olagligt
Blanda inte ihop musik med datorprogram, de har olika upphovsrättsligt skydd.

Så här säger lagen:
12 § Var och en får framställa enstaka exemplar av offentliggjorda verk för enskilt bruk. Exemplaren får inte användas för andra ändamål.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.
Första stycket ger inte heller rätt att för eget bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk. Lag (1997:790).
 
Ni måste komma ihåg ett par saker när ni diskuterar detta ämne:

1. Vad lagen anger är en sak. Upphovsrättslagstiftningen är i viss mån dispositiv. Man kan alltså avtala sig bort från lagtexten med tillägg eller borttag. Avtal gäller, enligt svensk lagstiftning (med några få undantag), oavsett hur de är slutna. Klick, handslag, skriftlig form eller telefonsamtal gör ingen som helst skillnad.

Svårigheten ligger ju i att visa att avtal faktiskt slutits. I det fallet är skriftlig form oftast överlägsen. Bandspelare och fotografi kan ju vara goda alternativ. Kan man inte visa att ett avtal ligger för handen finns det ju faktiskt heller inget avtal.

2. För att det under svensk rätt skall vara meningsfullt att driva en skadeståndstalan, vilket vi får utgå ifrån att det är fråga om i det här sammanhanget, måste det också finnas en faktisk skada. I annat fall blir ju talan helt meningslös och endast en intäkt för eventuella juridiska ombud.

Om domstolen skulle komma fram till att skadan är mycket ringa eller obefintlig blir det ju liksom ingen ersättning.

Med andra ord kan man i princip göra som man vill när det gäller enskilt bruk, eftersom skadan oftast är obefintlig.

Vad gäller trådens ursprungliga fråga så är svaret: "Skit i upphovsrättsproblematiken". Skadan för mottagaren är noll och ingenting så länge du inte visar upp ditt verk för någon utomstående. Vidare får vi väl anta att de inte kan reagera på så många sätt. Antingen gillar de vad du åstadkommit och uttrycker det eller också så säger de att de inte är intresserade. Om de blir förbannade för att du ansträngt dig för deras räkning så får du väl svära åt dem. Några vidare konsekvenser lär det ju inte bli, eftersom de sannolikt inser att de inte skulle ha någon framgång i domstol oavsett utgång.

/G
 
Christerart skrev:
No differnece, KG - either you're a thief or you're not - you're still messing with MY property
Nope, he is not! Det är inte din "property", det är din "copyright". You are misusing words here. He is not violating you copyright as long as he don't publishes it.
 
Det är förvånande att det är så många här som ser så lättvindigt på upphovsrätten. Som fotografer borde ni väl både förstå, och respektera, upphovsrätten?

Sakfrågan: det är så enkelt att fråga innan man använder material som inte är ens eget. Ring Rädda Barnen och berätta vad du tänker göra så är det troligen inga problem alls (om inte fotografen de eventuellt köpt bilden av har något emot det heller dvs).
 
Men kära nån... har du aldrig lallat runt med en godtycklig bild i datorn? Plötsligt upptäcker man att det man gjort är riktigt bra... o då kanske man vill visa det för nån osv... i 999 fall av 1000 så hamnar leken i papperskorgen.

I det tusende fallet begär man förstås alla tillstånd som kan tänkas om man vill göra nåt mer med bilden ifråga... varför tjata på en massa fotografer om projekt som ändå (nästan säkert) ska i papperskorgen??

Killen med Guilloupjäsen gjorde säkert 112 omskrivningar innan han var nöjd, skulle han redan innan han ens visste vad slutresultatet skulle bli fråga om han fick använda materialet?
 
Det är förvånande att det är så många här som ser så lättvindigt på upphovsrätten. Som fotografer borde ni väl både förstå, och respektera, upphovsrätten?
Håller med, det är synd att vissa ser långt mer restriktivt på upphovsrätt än vad lagen och idén bakom lagen faktiskt medger.

För tajt immaterielrätt hämmar kreativiteten snarare än stärker den. Det är tragisk ironi att Disney, som baserat så många av sina klassiska filmer på andras sagor, lyckats förvrida upphovsrätten på det sätt de gjort för att behålla monopolet på Musse Pigg (deras mutkampanj i Washington åstadkom förlängningen av copyrighten från 50 till 70 år).

En docent från Uppsala universitet skrev en intressant artikel i frågan om privata och allmänna rättigheter i upphovsrätten, vilket även borde beröra fotografer.

(Jobbar själv inte med fotografi, men med framställning av programvara, vilket nog är en kategori med långt mycket mer olovlig kopiering än foto).
 
mindbash skrev:
Det är förvånande att det är så många här som ser så lättvindigt på upphovsrätten.

Ja, jag kanske bör förtydliga mig mht mitt inlägg ovan. Jag menar naturligtvis inte att man generellt skall "skita i upphovsrättsproblematiken", utan att i det fall som tråden ursprungligen handlar om finns det ingen skada för Rädda Barnen.

Upphovsrätten är viktig och skall absolut hållas hårt på. Själv skulle jag aldrig se mellan fingrarna om någon missbrukade min upphovsrätt.

/G
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.